elektrifierad kniv för träningssyfte

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Meduza »

Sprött... nja alltså ett tjockt glasfiberlaminat är förvånansvärt starkt... Och jag tror inte det är något jätteproblem att kontaktytorna slits, se bara till att beställa med guldpläterad yta så att kopparen inte oxiderar. (billigare vet jag inte heller om det blir, extratjocka kort brukar kosta klart mer att tillverka...)

Däremot så kan jag hålla med om det du säger om att du tappar kontaktyta om du vill runda av den... men det borde inte vara ett problem med nog med spänning, (överslagsspänningen i luft är trots allt "bara" runt 1000V/mm) så borde man kunna rundslipa "eggen" och ändå få bra effekt (dvs du behöver inte nudda med båda ytorna, bara vara nära nog för att få ett överslag till huden)
Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Poke »

Meduza skrev:Sprött... nja alltså ett tjockt glasfiberlaminat är förvånansvärt starkt... Och jag tror inte det är något jätteproblem att kontaktytorna slits, se bara till att beställa med guldpläterad yta så att kopparen inte oxiderar. (billigare vet jag inte heller om det blir, extratjocka kort brukar kosta klart mer att tillverka...)

Däremot så kan jag hålla med om det du säger om att du tappar kontaktyta om du vill runda av den... men det borde inte vara ett problem med nog med spänning, (överslagsspänningen i luft är trots allt "bara" runt 1000V/mm) så borde man kunna rundslipa "eggen" och ändå få bra effekt (dvs du behöver inte nudda med båda ytorna, bara vara nära nog för att få ett överslag till huden)
på armar kan ajg köpa det, men går det igenom tröjor om det är rundat?

de brukas ju inte köra utan tröjor direkt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Meduza »

Tja, det beror ju på hur täta och kraftiga kläderna är och vilken spänning du kör på.

Har du allt för isolerande kläder så behöver du något i stil med en klassisk "stun gun" med två spetsar som man kan trycka mot/igenom kläderna.

Om jag bara skulle fundera på att göra en så hållbar variant som möjligt så hade jag nog gjort en sandwich av frästa plattor med två yttre plattor av någon plast, en glasfiberlaminat-platta i mitten och två tunnare aluminiumplåtar därimellan ihopnitade och pressade med epoxy, dels för att den typen av sandwichplattor blir väldigt styva och hållbara, och dels för att du då kan rundslipa de yttre plattorna och fortfarande få samma typ av kontaktyta som Shocknife ser ut att ha enligt denna bild:

Bild
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av xxargs »

OK, förstår den psykologiska faktorn om detta visas strax innan en träningsmoment....

dock - med så pass 'feta' blixtar som bilden visar så är det mer än 1 mA i pulsström och förmodligen kondensatorurladdning på säg 2.2 nF.

Gjorde något liknande själv med blockoscillator och kaskadkoppling för att testa telecomutrustning och fick gnistor på över 1 cm i fri luft och dessa kom ganska ofta, flertal ggr i sekunden. - jag säger bara, försök inte med metallfilmsmotstånd i serie med dessa för att begränsa strömmen - efter några smällar kommer blixten att klättra på utsidan av motstånden med sammanlagda båglängder väl över 2 cm - dvs. mycket längre sträcka än när det blixtrar mellan två spetsar i luft - jag hade typ 5 st 10 kOhms motstånd MK2 i serie och de började klättra blixtar på utsidan av motstånden redan efter 2-3 urladdningar och det klättrade hellre på utsidan i form av blixtar än genom motståndet på samtliga 5 motstånd samtidigt efter 10-20 urladdningar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Mizzarrogh »

Kanske en bit av ett skrotat traktordäck med en kärna av aluminium eller något så att det blir styvt?
(Det går att slipa hårdgummi)
Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Poke »

Meduza skrev:Tja, det beror ju på hur täta och kraftiga kläderna är och vilken spänning du kör på.

Har du allt för isolerande kläder så behöver du något i stil med en klassisk "stun gun" med två spetsar som man kan trycka mot/igenom kläderna.

Om jag bara skulle fundera på att göra en så hållbar variant som möjligt så hade jag nog gjort en sandwich av frästa plattor med två yttre plattor av någon plast, en glasfiberlaminat-platta i mitten och två tunnare aluminiumplåtar därimellan ihopnitade och pressade med epoxy, dels för att den typen av sandwichplattor blir väldigt styva och hållbara, och dels för att du då kan rundslipa de yttre plattorna och fortfarande få samma typ av kontaktyta som Shocknife ser ut att ha enligt denna bild:

Bild

precis något sådant jag tänkt mig.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Meduza »

Du skulle kunna utgå från Dibond: http://www.scandraft.se/artikel/337/dib ... posit.html
darven
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 mars 2015, 16:12:07

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av darven »

Meduza skrev:Du skulle kunna utgå från Dibond: http://www.scandraft.se/artikel/337/dib ... posit.html
det verkar ju vara ett perfekt material för ändamålet.

tag snurrar in på ett skyddande lager av hatch/epoxy eller dylikt. sen kapar man och slipar till rätt form.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16769
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av grym »

finns en sak till att fundera på, ska man ha spänning någ för att ha smatterljusbågar så får inte materialet mellan dom strömförande lagrena kunna kola sig, för då får man en ledare där som kortsluter efterhand som det leder mer och mer

kretskort är ju ok om man inte går över den gräns att man får ljusbåge över i bare
melsec
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 juli 2006, 00:16:07
Ort: Aneby

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av melsec »

Alltså man blir lite nyfiken på självförsvar, jag som de allra flesta här inne har väl ingen större hotbild men ändå.
Vad göra om man blir attackerad när man är ute och gör med hunden ? Hunden i fråga är en Golden/Labrador han kan
möjligtvis slicka ihjäl nån eller vifta ihjäl nån med svansen, han som husse är rätt gladlynta.

Jo jag springer, har ett par medaljer från Sthlm Marathon som säjer att jag kan springa långt.
Men om man inte vill kan eller orkar springa vad gör man ?
Pistol från Darknet ?? Och vad om min angripare har en större pistol ?

Kan det vara så enkelt att man är verbalt mycket elakare än den som vill en illa ?
Alltså svär och talar om exakt hur ont han kommer få ?
Han vet ju inte att jag är en feg stackare med högt blodtryck och hålfotsinlägg!
Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Poke »

melsec skrev:Alltså man blir lite nyfiken på självförsvar, jag som de allra flesta här inne har väl ingen större hotbild men ändå.
Vad göra om man blir attackerad när man är ute och gör med hunden ? Hunden i fråga är en Golden/Labrador han kan
möjligtvis slicka ihjäl nån eller vifta ihjäl nån med svansen, han som husse är rätt gladlynta.

Jo jag springer, har ett par medaljer från Sthlm Marathon som säjer att jag kan springa långt.
Men om man inte vill kan eller orkar springa vad gör man ?
Pistol från Darknet ?? Och vad om min angripare har en större pistol ?

Kan det vara så enkelt att man är verbalt mycket elakare än den som vill en illa ?
Alltså svär och talar om exakt hur ont han kommer få ?
Han vet ju inte att jag är en feg stackare med högt blodtryck och hålfotsinlägg!
lite offtopic. men som instruktör så kan jag inte hålla mig ifrån att svara på frågor ;)

först och främst, har någon ett vapen ska man alltid utgå ifrån att man inte kommer därifrån oskadad. knivar kan skära och pistolsmynningar kan vara på fel ställe vid fel tidpunkt.

jag lär alltid mina elever att först och främst, ser ni något som ser skumt ut så vänd på klacken och gå någonstans där ni är mer säkra, tex mycket folk/upplyst område. en fight man inte går in i är en vunnen fight

tänk såhär, vad är en mobil värd gentemot ditt eget liv?

har personen inget vapen som du kan se eller tänker använda handgemäng så beroende på situation hade jag sparkat personen i skrevet och sedan en "puttspark" för att få honom på mark sedan röra mig därifrån. finns ingen anledning att göra häftiga nedtagningar.

Pistol från Darknet ?? Och vad om min angripare har en större pistol ?

är den utom räckhåll och personen riktar det mot dig så ge honom grejjerna han vill ha. att försöka springa ifrån en kula är dömt att misslyckas. vi har i Krav MAga flertal tekniker för att handskas med en pistol på nära avstånd, det finns sätt att få attackeraren nära och kunna avväpna honom. men jag skulle aldrig försöka mig på att avvväpna en pistol OM personen bara är ute efter min plånbok eller mobil. är däremot min flickvän med eller systerson osv och han vill dem illa så hade jag behållt en lugn röst, pratat med honom, frågat "Vilken telefon vill du ha" för att starta en konflikt i hans huvud, då går tankarna ifrån vapnet till att han funderar ppå vad han egentligen vill dvs att hans grepp om vapnet blir mjukare och reaktionen långsammare när jag flyttar min kropp och riktar om hans vapen.
som du förstår, situationer spelar in iotroligt mycket.

Kan det vara så enkelt att man är verbalt mycket elakare än den som vill en illa ?
det KAN fungera beroende på hur personen är, märker du att personen är ensam, han är stingslig och nervös. absolut! då kan ett "warriormindset" fungera bra. är han däremot lugn, metodisk och arg. så kan det funka bättre att köra ett "friendlymindset" (nej, förlåt, det var inte meningen att vara här, jag förstår ju direkt att du kan spöa upp mig, förlåt, jag går härifrån).

såklart kan båda teknikerna backfirera, personer är oförutseende i stressade situationer.

det vanligaste du kan råka ut för i sverige (om du inte har gängmedlemskap och liknande) är kniv eller "dolt hot" som vi kallar det, en softairgun i hoodiefickan te.x
vanligtvis är det bara ett hot och ingen som direkt vill skada dig, de vill bara ha pengar eller telefon.

om du MÅSTE försvara dig och det är en kniv så är din största och bästa chans att sparka vanliga tåfjuttar mot bröst, skrev(nothing lights up your day like a good groinkick) knäskål osv. sparka och skrik allt du kan.

pistol, ge honom det han vill ha.


jag får ofta dessa frågor av folk:
elev: "vad hade du gjort om XX riktade XX mot dig?"

jag:"jag hade gett honom sakerna"

elev:" men du kan ju avväpna och göra XX och XX och sen XX?"

jag " jag värdesätter mitt liv mer än att riskera det över en telefon"

elev" men om han försöker döda dig"

jag "försökt ta mig därifrån"

jag har tränat Krav Maga i ca 3 år. 5 dagar i veckan, dubbla pass. 7 dagars läger. jag har nött tekniker hemma, på gymmet med riktiga knivar, soft airguns och gått igenom de i huvet i 3 års tid.

jag kan med säkerhet ALDRIG påstå att jag skulle gå ur en fight med vapen utan en skråma på mig själv hur mycket jag än tränat. däremot är jag helt 100 på att personen som är ed mig hade klarat sig, och jag hade kommit undan med livet i behåll, för trots alla tekniker, försvar, nedtagningar som jag kan så hade mitt första mål varit att ta mig själv och min partner därifrån.

Meduza skrev:Du skulle kunna utgå från Dibond: http://www.scandraft.se/artikel/337/dib ... posit.html
här snackar vi grejjer. har mejlat för att kolla på pris på 1m2
Användarvisningsbild
JohnA
Inlägg: 215
Blev medlem: 19 september 2011, 12:25:51
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av JohnA »

Elektriska flugsmällor kan bita riktigt bra om man förser dem med en extra kondensator, men som tidigare nämnts handlar det om någon enstaka kilovolt och då räcker ett tunt lager tyg för att stoppa stötarna. Dessutom arbetar flugsmällorna med DC/kapacitivt så det blir bara en stöt och sedan måste "vapnet" laddas upp igen. Jag tror inte det finns något användbart att hämta ur den principen.


Rätt väg att gå, och inte helt DIY-ovänligt är något som liknar ett CDI (modernt tändsystem för bensinmotorer). På mitt gamla jobb som konstruktör och elektronikansvarig på Primus utvecklingsavdelning fick jag god inblick i hur tändmoduler för gasspisar och liknande fungerar. I grova drag börjar det med en DC/DC-omvandlare som höjer batterispänningen från 9-12 volt till några 100-tal via en liten LF-trafo med järnkärna. Det steget kan kanske tas direkt ur en elektrisk flugsmälla men troligen är det lite för klent. Mellanspänningen laddar upp en kondensator i serie med primärlindningen på en specialtransformator. En triac eller tyristor jordar kondensatorn några gånger i sekunden. Specialtrafons sekundär lyfter då spänningen från några 100-tal volt till mellan 10 och 30 kV och man får det trevliga knattret på köpet genom att sekundärterminalerna placeras lagom nära varandra för att vara ett grovt överspänningsskydd så inte transformatorn får genomslag allt för snabbt om den arbetar utan tändelektroder.

En typisk sådan gaständarmodul från franska RV constructions electiques drivs med litet 9V-batteri och mäter ca 3x4x10 cm. Högspänningen går lätt genom tunnare kläder, det ser otäckt ut, låter avskräckande, sticker obehagligt men är garanterat ofarligt t.o.m. om strömmen går in genom ena handen och ut genom den andra.

Den mest kritiska komponenten är högspänningstrafon, men den borde gå ganska lätt att tillverka själv. Man lindar 1-3 lager ganska grov lackisolerad koppartråd på en ferritstav, 3-4 cm lång och någon centimeter i diameter. Ovanpå primärtråden träs en specialbobin av plast, papper eller kartong på vilken man sektionslindar 3-5 st skivformade sekundärlindningar med mycket tunn tråd. Sekundärsektionerna ska vara åtskilda 3-5mm. Jag misstänker att de skivformiga sektionerna inte bara ger isolationsavstånd utan även håller läckkapacitanserna nere. Mycket viktigt är att sedan gjuta in högspänningsspolen i epoxy/harts som bör värmas något för att rinna lättare. Relativt långsamhärdande epoxy är att föredra eftersom man bör vakuumpumpa trafon medan plasten härdar, så att det inte blir kvar små luftblåsor som annars ger dålig isolering. Vakuumpumpa kan man göra i en vanlig glasburk/syltburk med slangnippel i locket. Handpump eller gammal kylskåpskompressor funkar troligen bra, tror inte det behövs något extremt vakuum.

Jag TROR inte högspänningstrafon är speciellt kritisk, men man får nog räkna med att testa några olika utföranden. Det finns väldigt lika byggbeskrivningar för just stun-guns på nätet.
Användarvisningsbild
Poke
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 juli 2009, 22:05:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Poke »

detta projektet läggs på is då min fd sambo bestämde sig i förra veckan att vi skulle göra slut och att jag skall flytta.

projektet återuptas när jag hittat en ny lägenhet.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: elektrifierad kniv för träningssyfte

Inlägg av Findecanor »

Rätt läskigt projekt. Kan man inte ordna tuschpennor utan bläck som man stoppar paintball-bläck i? Det skulle lämna ett märke men borde gå att tvätta ur.
Skriv svar