Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Sotvinge
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 juli 2016, 19:24:26

Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av Sotvinge »

Hej Elektronikforumet.

Jag har en utmaning jag tänker att någon här lätt kan komma med lösningsförslag på.
Problemet jag har är att jag har en snurrkompost som måste snurras varje dag, helst matas också, men framförallt snurras.
Jag är inte hemma varje dag och skulle vilja att den snurrades automatiskt åt mig.
Gärna med ett batteri/motor som laddas/drivs av sol/vind.
Billigare är bättre än dyrare.
Enklare bättre än komplicerat.

En lösning utan eldrift skulle också uppskattas även om det kanske inte är rätt forum att lösa utmaningen utan el...

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till forumet!
Vilken kraft finns att tillgå?
Regn som samlas upp och kan släppas på tidskommando! för ett varv eller hur mycket. Hur gör du idag? BILDER!
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av Nerre »

Det är väl ingen hög hastighet som krävs, en skruvdragare (inte borrmaskinsmodellen utan en som är mer nerväxlad) som driver en drivrem. En trissa på skruvdragaren och trummans utsida är det andra remhjulet. Det kommer gå väldigt sakta, men det gör ju inget om det tar en halvtimme att rotera ett varv?

Solpanel som laddar ett batteri som driver skruvdragaren, och en enkelt timer för att köra den "lagom ofta". Att hålla nere tomgångsförbrukningen blir väl den stora utmaningen.

Utan el tror jag blir opraktiskt. Uppsamlat regnvatten är inte så tillförlitligt, mekaniskt verk (fjäder eller lod) måste skruvas upp regelbundet och är betydligt krångligare att bygga.
Sotvinge
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 juli 2016, 19:24:26

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av Sotvinge »

Snabba svar! =) Jag älskar det. Tack.

Det går att få 220v men jag ser hellre en lösning med vind/sol.
Idag snurrar jag den för hand.

Gillar idén med skruvdragare. Det behöver inte alls gå fort, tror nästan det är en fördel om den snurrade sakta hela tiden. (Räcker dock med 1,5 varv per dag) När den är full kan den väga 250kg. Kommer den orka?
Hur löser man det med timer?

Frågan är om man måste göra ett drivhjul vid sidan om på axeln då spännet på sidan annars kommer vara i vägen för remmen under delar av varvet.

Jag bifogar en bild på hur den ser ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av Nerre »

Även om den inte är helt rund borde det väl kunna funka med en rem runt själva trumman, i alla fall om man har drivhjulet fjädrande upphängt. Fast då blir det svårt att öppna kanske... om det är en rem runt hela.

Plocka delar från en gammal tvättmaskin kanske är en idé? Där sitter det ju ett stort remhjul på trumman i alla fall.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av danielr112 »

En motor som driver vindrutan på bil. Dom är växlade och starka. 12v. En solcell och ett batteri och en timer och du har allt du behöver.

Snurra den X tid varje dag.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av baron3d »

En bälg som expanderar på dagen och då matar fram en eller två kugg.
På natten sjunker bälgen ihop och en spärr hindrar trumman att gå baklänges.
Du får kanske ingen centrifugerande effekt men ingen el.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av mrfrenzy »

Kul idé, borde gå att göra med en gammal hydropress (nästan gratis på blocket eller skroten)
Fyll vattendelen med någon billig olja och koppla med ett rör till en hydraulkolv som matar fram trumman.
Sen pumpa in lagom mycket luft i bälgen.
Sotvinge
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 juli 2016, 19:24:26

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av Sotvinge »

Jag älskar kreativiteten hos er! Hälften av det ni skriver har jag ingen aning om vad det är =)

Igår kväll innan jag somnade kom jag fram till att jag skulle vilja att den var frikopplad åt ena hållet så att jag lätt kommer åt luckan utan att behöva någon form av koppling till/från drivningen. Lite som drevet på en cykel... Insåg att jag nog vill ha precis det =)

Jag tror att solcell, batteri,vindrutetorkarmotor, och drevpaket på en cykel (förutsatt att jag kan lyckas fästa detta på ett vettigt sätt), kedja och timer kommer ge tillförlitlig snurrning.
Bilbatteri har jag, vindrutetorkarmotor hittar jag på skroten, lika så med drevpaketet. Vem kan tipsa (länka gärna) mig om lämplig solcell och timer? Behövs någon laddare eller är det något man bör tänka på för att elektroniken ska leka snällt tillsammans?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av danielr112 »

I regel borde ett begagnat UPS-batteri funka om du hittar ett med ok kapacitet kvar. Sedan p ådet någon 12v solpanel. Finns dock att köpa nya för några hundra. Du ka nsäkert få ett gammalt bilbatteri gratis som räcker också.

Har tyvär ingen koll på 12v paneler som passar rakt av men 10w borde nog räcka. Då den bara kommer gå 1 gång om dagen och bara under en kort tid.

Styrningen borde gå med
http://www.ebay.com/itm/1x-12V-Digital- ... SwEetWAHit
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av mrfrenzy »

Det var en fruktansvärt hög strömförbrukning på den timern. Känns som timern kommer förbruka mer energi per dygn än motorn.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av Nerre »

Sotvinge skrev: vindrutetorkarmotor,
Det som föreslogs var motor till fönsterhiss, inte torkarmotor.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av danielr112 »

mrfrenzy ja det var väl inte i minsta laget. men finns andra. tog första bästa jag såg :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33772
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev:
Sotvinge skrev: vindrutetorkarmotor,
Det som föreslogs var motor till fönsterhiss, inte torkarmotor.
Faktiskt så stod det

"En motor som driver vindrutan på bil."

..Så det är ganska svårt att uttyda :)

Jag skulle ha föredragit en (liten) torkarmotor oavsett, kanske drar mer men enklare att koppla in sej på.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av Nerre »

Jag tycker inte det är så svårtolkat, det enda "felet" är väl att rutan kallades vindruta istället för sidoruta.

Men det är inte ovanligt att folk kallar sidorutorna för vindrutor (och sen pratar man om framruta och bakruta).
Skriv svar