Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av Glenn »

eller så var felet att det skulle stå vindrutetorkaren istället för "vindrutan", eller möjligen "torkaren till vindrutan", svårt att veta.

Jag tolkade det som vindrutetorkarmotorn, och jag har faktiskt aldrig hört någon som kallar sidorutorna för vindrutor.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av Joe »

Lodur, fast det har väl nackdelen att det blir precis 2 varv per dygn.... :mrgreen:




lodur, vägg- eller golvur med lod (tyngd) som drivkraft.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av danielr112 »

jag menade motorn till sidorutorna :)

Den brukar i regel ha en utgående axel som passar och funkar bra till detta. Ska ta och springa ut och ta kort på en från en volvo 850 (om jag inte minns fel)
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av elshorto »

Kul idé, men med allt för mycket mekanik, el och batterier förvandlas komposten till en miljöbov.
Låter jävligt bökigt att snurra varje dag, är det verkligen nödvändigt?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av mrfrenzy »

Man kan ju skippa timer och batterier också, och ta en klen motor som orkar drivas direkt av solpanelen. Bara en zenerdiod som begränsar spänningen.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av danielr112 »

https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a ... kompl..jpg

typ så ser den ut. på andra sidan växelhuset sitter ett kugghjul. lätt att bara koppla på ett cykeldrev. Den drivs lätt av en liten solpanel.
Sotvinge
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 juli 2016, 19:24:26

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av Sotvinge »

Det är mycket möjligt att jag läste för snabbt och inte förstod vad Nerre menade. Eller, det gjorde jag ju, missförstod alltså.

Det intressanta i detta missförstånd är om motorn till fönsterhissen är mer lämpad för detta än motorn till vindrutetorkarna? Fönsterhissen går ju helt klart i en mer beskedlig fart, vilket är önskvärt.

Enklare är bättre, solpanel direkt till motor funkar kanske bra det och vore i så fall bättre.

Att komposten blir miljöbov är ju inget att eftersträva. Än så länge handlar det bara om att återanvända material som redan finns (sånär som på timern) men kan man undvika batteri etc vore det bättre. Mindre som kan krångla och gå fel.

Ja dess komposter bygger på att de ska snurras minst 1,5 varv varje dag för att syresätta komposten och på så sätt hålla igång nedbrytningen. Denna sker bäst mellan 45-75 grader vilket den aldrig kommer upp i om man inte syresätter komposten (snurrar den). Det är klart man kan använda andra komposter också men nu är det denna jag har och då jag inte alltid är hemma vill jag den ska snurra ändå så nedbrytningen inte avstannar.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Snurrkompost, eldriven, vind/sol

Inlägg av danielr112 »

Så här ser en sådan motor ut från andra sidan. Lätt att modda dit något hjul. Och nu glömde jag mäta hur mycket den drar men i tomme drar den inget.
mpp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar