Brevsensor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Brevsensor

Inlägg av thomasa88 »

Har brevlådan i en box nere i trapphuset och skulle vilja göra en detektor för när det kommit post. (Onödigt? Absolut!)

Har letat runt lite på forumet och de lösningar jag sett verkar antingen baseras på ett relä med magnet kopplat till en inkastlucka eller ir/foto-sensor+sändare där ljusstrålen bryts av post i lådan.

Nu har min låda ingen lucka, utan det är bara en slits:
Bild
Sen tycker jag mig ha läst någonstans att brevbäraren kan öppna fronten för att stoppa in paket, så en sensor i slitsen är inte ultimat.

Detektorn måste vara trådlös. Förhoppningsvis tar sig RF-signalen ur lådan, annars kanske jag får ha en liten sladdstump som sticker ut någonstans och fungerar som antenn (men då kanske jag inte kan använda de kort jag tänkt). I nödfall kanske man kan skrapa av lacken i lådan på något ställe och använda den som antenn(?) :vissla:

Tänkte köra med oladdningsbart batteri - gärna så litet som möjligt, så det bästa är om sensorn kan vara passiv, tex brytare, och bara generera ett avbrott som väcker min mikrokontroller. Alternativ en sensor som jag startar upp några gånger om dagen för att kolla status. För att "övervaka" batteriet så tänker jag mig att mikrokontrollern får skicka ut en signal en gång om dygnet för att säga att den lever.

Eftersom jag helst ser att sensorn vet om det verkligen finns post (så jag inte måste "nolla" något när posten har hämtats), har jag funderat på följande sensorlösningar:
  • Någon form av brytare med lång tunga i botten av lådan. + Kan ha edge-interrupt - Risk att post fastnar i den. (Minimal strömförbrukning när det ligger post i lådan)
  • Två stora plattor i botten med isolering mellan, som pressas samman när det ligger post på dem. + Edge-interrupt. Mindre risk än tunga att saker fastnar. - Har nog svårt att detektera lätta brev.
  • Fotosensor+sändare i "taket" och reflexiv tejp i botten. + Inget lär fastna i tejpen - Kanske drar "mycket" ström
  • Avståndsensor (ljus) i taket. + Kan potentiellt säga hur mycket post det är - Klara de millimeterhöga brev? Strömförbrukning?
  • Avståndsenror (ljud). Se ovan.
  • Tunga+brytare i slitsen. + Edge-interrupt, drar inte ström när det ligger post i lådan, lär detektera alla brev (i nödfall två tungor för att få tag på smala brev) - Märker inte när det kommer paket.
  • Någon form av viktsensor i botten + Kan indikera "mängden" post - Risk att saker fastnar, iaf om framsidan på lådan öppnas för att lägga in paket. Finns det tunna?
Det jag lutar mest åt just nu är fotosensor i taket eller en tunga i botten. Tankar?


För att skicka hem infon så funderar jag på att leta upp kort med Nordic:s 2.4GHz-radio (http://www.nordicsemi.com/eng/Products/2.4GHz-RF). På mottagande kortet kör jag en variant med USB så kan informationen gå in i datorn och distribueras på valfritt sätt. (Funderade på Bluetooth Low Energy i sändaren, för min mobil stödjer det, men då måste jag vara hemma och sändaren kan behöva återförsöka flera gånger om jag inte är det.) Kanske kan tyckas overkill med protokoll som kan ACK:a, men då slipper jag att mottagaren missar en sändning.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Brevsensor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra idé! Har grunnat i många år.
Tror att det måste vara en typ våg som signalerar att det ligger något på botten!
Idag när det fylls på flera gånger per dag skulle en liten givare i hallen vara guld.

Men hur får man stopp på dessa postboxar och får upp försändelserna i lägenhetsdörren igen?
Man kan om man har handikapp!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Brevsensor

Inlägg av TomasL »

Kapacitiv sensor i botten på lådan, dvs ett PCB som täcker hela botten med en kondensator uretsad, lämplig elektronik som känner av kapacitansen.
Microchip har väl kretsar för just detta.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Brevsensor

Inlägg av mrfrenzy »

Slitsen används bara för reklam, brevbäraren öppnar alltid hela fronten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Brevsensor

Inlägg av grym »

kapacitiv givare på papper är nog svårt att få att fungera

jag hadde nog tagit optisk
enkel modell är att ha den i taket och reflextape på botten
rätt utformat så behöver den inte bli så tjockman kan ha flera så det blir större sannolikhet för att detektera något

gör man det rätt behöver den inte bli så energikrävande , kolla var tionde minut kanske?, kanske med tidur så den stängs av under kväll och natt
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Brevsensor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vår postis stoppar in posten genom fliken.

jag har också funderat på en lösning och har en del idéer.

Jag har köpt en 433kHz sändar/mottagar-modul som ska skicka infon mellan brevlådan och mig. Det är väl det enkla.

Avkänningen sedan .... tänkte på en lysdiod/fotodiod som får bestråla en blank yta i lådans botten och som sedan triggar sändaren. En kort signal räcker ju. Alternativt en mikrobrytare som känner när något åker in i lådan.

Jag har en lösning här, vad gäller schema. Här har ett reedrelä och en magnet fått skapa signalen:
IMG_8886.JPG
IMG_8887.JPG

Tillägger: 555 och 567 kan ju bytas mot CMOS-varianter - 7555 resp 4046 (läs databladet).
Electrokits radiomodul: http://www.electrokit.com/rflink-433mhz ... gare.47204
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Brevsensor

Inlägg av Sparky »

Har för mig att det står om nåt liknande redan i 501:an, men då med 4-siffrigt 7-segmentdisplay ("NONE"/"POST") som indikation. Menar minnas att detekteringen gjordes med en ljusstråle och att signalen skickades med tråd till mottakaren.

Annars ser Soundbrigades krets ut till att vara helt okej, och så länge brevlådan inte är jordad borde det fungera OK med RF. Emellertid kan det kanhända bli lite knepigt om en annan granne får samma idèn...? :)

-Sparky-
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Brevsensor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inte hos oss .... :wink:
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Brevsensor

Inlägg av thomasa88 »

Låter som optisk lösning verkar populärast. Jag funderar lite, och man kanske kan vinkla mottagare och sändare och ha en lång bit tejp både i botten och taket, så att ljuset studsar zick-zack, så att man kan täcka en längre yta. Risken är väl att tejpen sprider ljuset för mycket dock..

För själva logiken kommer jag nog hålla mig till en mikrokontroller i varje ände.

Smart idé med att pausa på natten. För att skippa RTC, kanske mikrokontrollern hemma vidarebefordra datorns tid en gång om dygnet.

Tror inte mina grannar är så tekniskt bevandrade att det blir fler sändare i boxen. Däremot, om man bör med de enkla 433.92-grejerna kanske man vill skicka några gånger, ifall en granne får för sig att släcka en lampa med fjärr, om de bor nära.

Så ojordad metall är ganska genomskinlig för RF? Eller metall som inte är kopplad till en lågimpediv källa kanske är mer korrekt?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Brevsensor

Inlägg av grym »

om den är jordad eller inte har ingen större betydelse, metall dämpar ordentligt så där kan du ha ditt största bekymmer, beroende på hur långt bort du måste komma med dina signaler
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Brevsensor

Inlägg av thomasa88 »

Såå.. bara vänta en månad på mikrokontrollrar: http://www.ebay.com/itm/331378706832

Hade IR-diod (SIR204) och fototransistor liggande (PT204-6B), så provade med lite aluminiumtejp. Funkade hyfsat - tror inte ljuset studsar riktigt som jag ritat :P. För att få lite mer utslag så halverade jag motståndet till IR-dioden och ökade det rejält till transistorn (Rd=100k). Kanske blir lite väl känsligt i slutändan, men jag fick tydliga utslag iaf. Märktes sämst när något "låg mot botten" (översidan i bilderna) på sidan med dioden, men den kanske har mer spridning (30 grader - vet ej vad transistorn har).

En annan tanke jag fick var att ha ståltrådsspröt som hänger mot botten av lådan och om något kommer mellan så bryts en slinga.
IMG_20160625_175732.jpg
IMG_20160625_175750.jpg
IMG_20160625_180222.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Brevsensor

Inlägg av Icecap »

Vid att reflektera mot något på botten måste du ha ett rör på mottagaren för att minska vinkeln den kan ta emot i - annars kan en vit bit papper säkra reflektionen.

Med vinkelminskningen kommer ett vitt kuvert inte att kunde ge den reflektion pga. vinkelfelet det ger.

Jag hade nog vald en ljussensor med stråle strax över bottnen, då kan den gå från sida till sida, ska inte reflekteras och är den placerat lågt nog blir det mer tåligt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Brevsensor

Inlägg av grym »

i och för sig, ytmonterade irlysdioder på ett kretskort på botten borde funka med, då slipper man reflexsproblemen
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Brevsensor

Inlägg av thomasa88 »

Jag testade med ett vitt kuvert också, och det gav ungefär samma värden som kartongbiten. Testade med sugrör på båda ändarna förut också, men nu när jag testade igen fick jag lite bättrad skillnad mellan "öppen" och "sluten". Insåg att ljuset studsar uppåt och nedåt i min testmodell också, så borde köra i något som liknar brevlådan.

Funderade på en stråle längs med botten på lådan, men kommer jag kunna få den så nära botten att ett enda papper kan bryta den? Kanske går att fixa tunna slitsar framför diod och transistor och placera dem mot botten, men känns lurigt.

Lite inne på den kapacitiva idén igen: Kartongbit (lite fjädrande) i med aluminiumfolie på båda sidorna, lägg i botten och använd som kondensator. Fast är kanske lurigt med att känna av ett enda pappersark.

Annars kanske man kan ha en sensor som ser att färgen på lådans botten ändrats från grå till något annat.. fast känns inte så strömsnålt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Brevsensor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Howabout en sändare i (säg) övre högra hörnet som strålar mot en blank tejpbit på vänstra väggen och en mottagare i nedre högra hörnet. Kan man tänka sig att post och skit som ramlar in bryter strålen utan krusiduller. Kunde man göra skaer lite intelligenta kan man ju ha ett tidsfönster då man ska känna av ankommen post. Jag vet ungefär när vår brevbärare kommer (mellan 13.00 och 14.30) och skulle kunna ha ett "fönster" öppet då för att inte få fellarm eller larm när det skickas ut allehanda junk.
Skriv svar