Väldigt litet vattenkraftverk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Väldigt litet vattenkraftverk

Inlägg av cazz »

Glöm bort ett vattenkraftverk som ska ge ström till hus eller lägenhet :)

Det jag är nyfiken och på ett roligt sätt testa att bygga ett litet vattenkraftverk för regnvatten.
Jag har i veckan stort sätt fått klart med min uteplats som har tak som är ca 15 kvm och kommer nu i veckan
köpa en slang på 24mm för att leda bort från hängrännan till en tunna.
Det var då jag fick en ide om det går bygga så innan vattnet når tunnan att ha någon slags liten liten turbin som generera ström
så det räcker en eller ett par lysdioder. Bara en kul grej liksom.

Så frågan är om det finns något som man kan ha som turbin eller kanske liknande.
Vet inte hur bra det är med en gammal cykeldynamo men alla slags förslag är välkomna till en liten rimlig peng då detta är bara en kul grej.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Väldigt litet vattenkraftverk

Inlägg av G-man »

Kanske går att modda ett sånt där duschhantag som har dioder i sig? Högt tryck i dem men du kanske kan göra ett munstycke i slangen där det faller och få snurr på det
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Väldigt litet vattenkraftverk

Inlägg av grym »

SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Väldigt litet vattenkraftverk

Inlägg av SeniorLemuren »

Föregående länk visar en turbintyp som har Peltonturbinens egenskaper. Den kräver högre tryck än vad du får från taket. Vad du behöver är en liten Kaplanturbin. Lite komplicerad att bygga i och med att skovelbladen skall var ställbara. men ganska enkel att bygga själv om man skippar ställbara blad.

Det blir i och för sig inte en renodlad Kaplanturbin men den kommer att ge bra verkningsgrad om man får bladvinkel bra anpassad till fallhöjden som ju i ditt fall blir konstant. Borde gå att skriva ut alla delar till turbinen i en 3D-skrivare med komplett med ledskenor och propeller. Hade man lite högre fallhöjd hade det varit kul att skriva ut en komplett Francisturbin.

Jag har faktiskt suttit inne i snäckan på en Francisturbin modell större och justerat de ställbara ledskenorna med bladmått. Det var inget önskejobb kan jag säga. Inloppet till turbinen var avstängt med en plywoodskiva som man inte ville se brista. Dammen var visserligen tömd, men den blev ändå inte riktigt tom på grund av tillflödet trots att damluckorna var öppna. :)

Edit: Bifogar några av mina reparationsobjekt för 40 år sedan
minikraftDalsland.JPG
minikraftverk.JPG
utsikt från tuben.JPG
tubutsikt.JPG
svänghjul.JPG
löphjulsregulator.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 22 juni 2016, 21:00:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Väldigt litet vattenkraftverk

Inlägg av cazz »

G-man:
Tror inte trycket blir så hårt

grym:
Den gillar jag

SeniorLemuren:
Synd för den såg riktigt bra och enkel ut till ett bra pris.
Men blir det inte bra är det inte värt att köpa.
Har tittat runt lite efter färdiga produkter eller 3D modeller som man kan använda men det verkar vara dåligt, riktigt dåligt med det tyvärr.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Väldigt litet vattenkraftverk

Inlägg av adent »

Om du scrollar ner lite här så kommer du till:

"If everyone put little turbine generators on the downspouts of their houses and businesses, how much power would we generate? Would we ever generate enough power to offset the cost of the generators?" :)

https://what-if.xkcd.com/23/
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Väldigt litet vattenkraftverk

Inlägg av cazz »

Snygga bilder, har sett litet kommunalt vattenkraftverk och det var lite småhäftigt att se.
Har varit nyfiken att bygga en vattenkraftverk med hjul så som de hade förr när det malde mjöl och det.
Även att skaffa en sådan där väderkvarn som man har på tomten att koppla den till en generator och har en liten lampa i kvarnen så det såg ut som någon bodde där :D


Kanske skulle förklara lite mer hur det kommer bli

Fallhöjden är ca 1 meter
Sedan ska röret gå ca 2 meter vågrätt innan den ska gå en liten bit ner innan vattnet hamnar i tunnan.
Så är det blir inte så bra eller kanske blir bättre då trycket kanske blir mer tack vare vattnet kommer gå lite vågrätt innan den går ner i tunnan.
Tänkte om det regnar en hel del så borde ju det trycka till vattnet och skapar i så fall mer vattentryck, vad vet jag?
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Väldigt litet vattenkraftverk

Inlägg av cazz »

adent:
Jå det är inte så man ska tjäna pengar utan bara se om man kan få tillräckligt med vatten för att driva någon LED lampa
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Väldigt litet vattenkraftverk

Inlägg av SeniorLemuren »

cazz skrev:Snygga bilder, har sett litet kommunalt vattenkraftverk och det var lite småhäftigt att se.
Har varit nyfiken att bygga en vattenkraftverk med hjul så som de hade förr när det malde mjöl och det.
Även att skaffa en sådan där väderkvarn som man har på tomten att koppla den till en generator och har en liten lampa i kvarnen så det såg ut som någon bodde där :D


Kanske skulle förklara lite mer hur det kommer bli

Fallhöjden är ca 1 meter
Sedan ska röret gå ca 2 meter vågrätt innan den ska gå en liten bit ner innan vattnet hamnar i tunnan.
Så är det blir inte så bra eller kanske blir bättre då trycket kanske blir mer tack vare vattnet kommer gå lite vågrätt innan den går ner i tunnan.
Tänkte om det regnar en hel del så borde ju det trycka till vattnet och skapar i så fall mer vattentryck, vad vet jag?
Att vattnet går vågrätt eller att det regnar hårt hjälper inte upp effekten. Det enda som gäller är fallhöjden ner till sugrörets vattenyta i tunnan. Så du skall ha så lite vatten i tunnan som möjligt (lågt bräddavlopp), just tillräckligt så att sugröret inte tar in luft. Du skall sträva efter att ställa tunnan på det ställe som ger dig maximal fallhöjd i förhållande till inloppet.
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Väldigt litet vattenkraftverk

Inlägg av Castello »

Rolig idé! Om inte annat så lär du lära dig massor om generatorer i allmänhet och vattenkraft i synnerhet! :)
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Väldigt litet vattenkraftverk

Inlägg av cazz »

Hmm ok
Blir ju inte så mycket fallhöjd men man få se
Lite svårt att hitta att göra en turbin.

Sitter och skissar om man kan göra ett klassisk vattenhjul, kan säkert få den att snurra men måste ju göra något
mer än rulla runt på en axel och har typ en vimpel så man ser att det snurrar.

Det finns ju en del små vindgeneratorer på ebay som exempelvis denna
http://www.ebay.com/itm/Vertical-micro- ... SwGIRXZ4qp

Vet inte hur bra det är att byta ut vinden mot vatten som kommer forsa på den

För jag misstänker denna är precis som den som jag fick en länk av grym
http://www.ebay.com/itm/Small-Dc-Motor- ... SwZQxW6Ikf
och den fungerar inte bra med det man har tänkt sig


haha jo det är lite galen ide man får ibland.
Nästan så man börja tänka tillbaka till skolans tid och fysiklektionerna :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Väldigt litet vattenkraftverk

Inlägg av grym »

med dom fallhöjderna hadde jag nog gjort nåot med ett gammalt hedeligt vattenhjul, stor i diamter så man nyttjar fallhjden ordentligt, en stegmotor som generator,

effekten i ett vattenkraftverk om jag minns rätt är enkel
om du har 1 kubikmeter vatten per sekund med 1 meter fallhöjd så är det 10kw
räkna baklänges med vad du kan få och se om det är lönt
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Väldigt litet vattenkraftverk

Inlägg av cazz »

mm ska testa lite och kolla igenom.
Kanske går att använda en vanlig lite DC motor för generera det som jag vill ha.
Är intressant att testa att bygga en vattenhjul

/Update

Tror en "Overshot Water Wheel design" är det jag ska satsa på
Skriv svar