Husvagnsbatteri vs laddning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Husvagnsbatteri vs laddning

Inlägg av StigH »

Ingenjörsyndromet "det går alltid att gör lite bättre" lider jag svårt av.. :roll:
Har efter två husbilar den ena m eget elverk, den andra med skilda start- resp bobatteri har jag nu (efter några års paus) blivit med en liten husvagn.
Har förstått att vanl metoden är att ladda bil- rep husbilsack parallellt. Metoden anv i ena husbilen, men då fanns ju ackarna fysiskt intill varandra.
Vansinne anser jag att anv i husvagn, bil-acken har 50cm kabel från generaton, husv acken 7-8 meter! Korkat i min värld.
Funderar på nån billig DC/DC (12V->15V) från ebay med efterplacerad egendesignad "laddfunktion".
Kräm finns ju i 7 eller 13-poluttaget på bilen.
Detta uttag skall naturl vis enbart vara inkopplat när motorn går (=laddning finns) kopplas via relä.
Tillkommer enkel logik som när tillgång till extern 230V (lämp snodd från camp plats/kupevärmestolpe etc) detekteras skiljs DC/DC från laddenheten som istället inkopplas till nättrafo/likr.

Sk "laddboosters" finns sen länge att tillgå, om än dyrt, 1-3000:- Viss egeninsats kommer även med dem att behövas..

Har jag tänkt fel?
Ska se om jag kan prestera en enkel skiss (ska mont drag på andrabilen idag)
.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Husvagnsbatteri vs laddning

Inlägg av FormerMazda »

Ojojojoj vad många olika sätt det finns att hantera detta på! :D Här är några som jag använt/stött på:
* Laddning via "dimbakljus" i 7-pol. Endast diod (om ens det) mot husvagnsbatteriet. Hjälper upp ett dåligt laddat batteri iallafall.
* Som ovan, men med boost-laddare.
* Egen kabel separat i grövre dimension direkt mellan batterier..
* 13-pol har i regel nån finurlig lösning antingen/eller i både bil och vagn, för att ladda batteriet med.
* Solceller

Min praktiska erfarenhet av 16års husvagnsdragande är att sålänge batteriet laddas hemma i husvagnen så gör laddningen med bilen varken till eller från.
Kylen i vagnen kör jag på gasol när jag åker, så där behövs ingen 12v. Blablabla bensinmack exploderar, nej, det gör dom inte. ;)

Med andra ord är laddning från bilen inte nödvändig för mig, de gånger jag ligger en vecka eller mer så ligger jag på camping och har laddning med CTEK.
Vildmark går finfint i flera dagar på ett vettigt batteri och med LED i vagnen är det inte mycket ström som behövs om man huserar med lite tanke.
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Husvagnsbatteri vs laddning

Inlägg av StigH »

Som fd husbilsägare så besöker man inte campingplatser, man undviker dem likt man undviker myrstackar.. :mrgreen: (alla liknelser i ö är rent tillfälliga..)
Därav önskemålet om bra laddning av vagn-acken.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Husvagnsbatteri vs laddning

Inlägg av FormerMazda »

Har inte bil och husvagn 13-pol så är din lösning (enligt mig) att via pol 2 i 7-pol fixa till en bra + matning från din bil och koppla denna till en booster i husvagnen.
Husvagnens kablage kan ju ses över. En solpanel är ju inte dumt heller.

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/D250S%20DUAL
http://balstaslap.advisors.se/files/201 ... chema1.jpg
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Husvagnsbatteri vs laddning

Inlägg av danielr112 »

Solpanel om inte annat är ypperligt att slänga upp på taket. Så slipper du ju ha bilen igång när ni står still och ni får laddning oavsett :) (Ja så länge solen lyser)
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Husvagnsbatteri vs laddning

Inlägg av Micke_71 »

Det finns betydligt enklare sätt. :)

När jag hade husvagn så var det inget förberett från fabrik för bilens 12volt. Jag körde igång I30 (12v på tändning) på bilens uttag, (var tvungen att ha en reläsats från volvo). Den använde jag sedan till att mata kylskåpet under körning och en 220volts inverter. Invertern fick då driva vagnens egna batteriladdare.

När jag sedan kom till camping (stolpe) så flyttade jag över vagnens laddare till sitt vanliga 220v uttag igen. Om jag fricampade så vände jag på invertern så jag kunde få 220v när det var nödvändigt.

Kylskåpets 12v är bara idiotisk att ha inkopplat mot vagnens batteri som min vagn hade från början. Om någon klåfingrig stolle är framme så är batteriet tömt på några timmar. Det är bara när man kör och har ström från bilen. Och då på tändning så man inte gör ett stopp och har tömt bilens batteri när man ska iväg igen.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Husvagnsbatteri vs laddning

Inlägg av Glycol79 »

Jag har bytt till 120 Ah batteri, jag har även laddningsbooster. Brukar dock ladda fullt hemma, sen klarar jag mig en vecka ungefär. Allt är LED i vagnen, man får undvika att använda movern och sen kör man värme och kyl på gas. Då jag har luftburen Truma kan jag köra den utan el. Man får akta sig för att gå emot kaminen då bara. Kör jag fläkten i kaminen drar den ca 1A vid lagom fart.
Mobil/surfplatta laddas via en panel med USB uttag som drivs av vagnens batteri.

Tycker inte man hinner toppa upp så mycket via boostern om man inte kör väldigt länge. Skulle det bli kris någon gång kan jag alltid koppla bilen och starta den ett litet tag.
Vagnen är en Hobby 560 KMFE barnkammarvagn så det är ingen minivagn heller.

Som sagt ett bra batteri och en snabb och bra laddare kommer man rätt långt med. På vintern i skåne (0 till -10) så klarar jag mig utan fläkten om ungarna inte är med. Men man får leva med ojämn värme.
Testade med solpaneler ett år, var ute i 4 veckor och hade 2 dagar med sol. Plockade av dem i år för att spara vikt och hade strålande sol i 6 veckor :)
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Husvagnsbatteri vs laddning

Inlägg av StigH »

Många ideer, kommer att presentera slutgiltiga lösn i vår.
(Det var lite mer handpåläggning på vagnkarosseriet än förväntat)

Nu har jag iaf ett par DC/DC omvandlare som ger max 10A ut vid 15V ska ta ut max 8A
Äger nu en bra 230VAC intelligent laddare som ger 8A
Nu ska det göras en bra laddfunktion att mont efter omvandlaren.

Val av laddinput löses med enkel relälogik, relän som ändå behövs

Finns 230VAC ? Blir då 1:a-handsval, även om extern 12V finns.
Finns ej 230VAC men 12V från bil? Blir booster 2:a val.
Plus lite smått tillkommande jox..timers säkr etc..

Sen tittar jag på att göra ett superminilätt elverk, lite oklart där hur.

Rapport kommer. :tumupp:
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Husvagnsbatteri vs laddning

Inlägg av Glycol79 »

Hur länge brukar du vara ute utan tillgång till nätspänning? Är målet att klara sig i veckor utan nätspänning skulle jag nog lagt krut på att få ihop ett riktigt tyst elverk. Jag hade ett i husbilen som var väldigt tyst, dieselvärmaren lät mer utanför bilen. Nackdelen var att det var tungt. Men jag kunde använda det utan att störa även på ställplatser. Nu tar jag in en natt på camping då och då för att tömma tankar, fylla vatten, ladda batterierna och få en dusch med riktigt varmt vatten. Ligger vi med familjen på camping brukar jag försöka undvika att betala för el, det är en sport att klara sig själv så länge det går :)
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Husvagnsbatteri vs laddning

Inlägg av StigH »

det är en sport att klara sig själv så länge det går

Du har helt förstått min inställning. :tumupp:

När man hade husbil var inte kilona så viktiga, med husvagn är de det.. :mrgreen:
Men vill ändå vara "oberoende" och det kostar kilon.
Om jag ska sticka ut näsan, husbil är Den Stora Friheten, husvagn är mer "Böda Camping" :roll:
Aldrig haft husvagn förut, blir väl ett par provår, och sen...
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Husvagnsbatteri vs laddning

Inlägg av ollebolle »

Solceller är bra för batterierna. Husvagnstak är en dröm att montera paneler på.solel ger lämplig ström för laddning av tröga blyaccar. Vår båts generator gick sönder och jag såg att vi klarade oss med ström från 260W solceller. T.om överskott som används till vattenkokaren och elplatta via inverter. Sätt upp rejält med solpaneler. Dom gör inget väsen av sig
Vi har kört utan generstor i tre år nu.
StigH skrev:det är en sport att klara sig själv så länge det går

Du har helt förstått min inställning. :tumupp:

När man hade husbil var inte kilona så viktiga, med husvagn är de det.. :mrgreen:
Men vill ändå vara "oberoende" och det kostar kilon.
Om jag ska sticka ut näsan, husbil är Den Stora Friheten, husvagn är mer "Böda Camping" :roll:
Aldrig haft husvagn förut, blir väl ett par provår, och sen...
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Husvagnsbatteri vs laddning

Inlägg av ollebolle »

Solceller är bra för batterierna. Husvagnstak är en dröm att montera paneler på.solel ger lämplig ström för laddning av tröga blyaccar. Vår båts generator gick sönder och jag såg att vi klarade oss med ström från 260W solceller. T.om överskott som används till vattenkokaren och elplatta via inverter. Sätt upp rejält med solpaneler. Dom gör inget väsen av sig
Vi har kört utan generstor i tre år nu
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Husvagnsbatteri vs laddning

Inlägg av ollebolle »

Solceller är bra för batterierna. Husvagnstak är en dröm att montera paneler på. Solel ger lämplig ström för laddning av tröga blyaccar. Vår båts generator gick sönder och jag såg att vi klarade oss med ström från 260W solceller. T.om överskott som används till vattenkokaren och elplatta mm via inverter. Sätt upp rejält med solpaneler. Dom gör inget väsen av sig och helt luktfria och väldigt bränslesnåla.
Vet ni förresten att det räcker med en 2W panel för att underhållsladda ett100Ah batteri. T.ex över vintern eller då batteriet inte brukas. Ett blybatteri ska aldrig glömmas bort annars.Med solpanel har man ständig laddning även om det är skuggigt där panelen sitter. Den lilla ström som alstras är ändå mer än självurladdningen.
Lite offtråd men ändå gott råd.
Senast redigerad av ollebolle 24 november 2016, 10:58:59, redigerad totalt 1 gång.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Husvagnsbatteri vs laddning

Inlägg av ollebolle »

Visst tål det att upprepas. Solceller är också framtiden. Utan solceller förpestar vi jorden. Vår enda jord! Dessvärre.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Husvagnsbatteri vs laddning

Inlägg av Sverige »

Det blev solklart många upprepningar... :wink: :roll:
Skriv svar