Enkelt billarm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Enkelt billarm

Inlägg av säter »

På årets bilsemester till Tjeckien fick jag återigen bilen rensad på ägodelar nattetid.
Jäkligt surt. :tumner:

Nu har jag funderingar på något enkelt larm.
Tror ni det kan vara en vettig idé?

Hur ska man utforma detta?
Det rör sig om en veteranbil.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Enkelt billarm

Inlägg av tecno »

Vad hjälper det, vill dom ha dina grejer så tar dom det oavsett.

Parkera bara på ställen med vakt är väl det som fungerar därnere om man vill ha bilen ifred.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Enkelt billarm

Inlägg av säter »

Tja, jag parkerade på en hotellparkering med TV-övervakning.
Jag tittade själv i monitorn, och bilen syndes mycket tydligt.

Vem vet, nattreceptionisten kanske sov, eller ännu värre, var i maskopi med tjuvarna. :humm:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Enkelt billarm

Inlägg av lillahuset »

Man ska aldrig lämna saker man vill ha kvar i bilen. Ja jag inser att det lät drygt men det är min erfarenhet.
TtompaA
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 januari 2014, 19:32:30
Ort: Älvängen

Re: Enkelt billarm

Inlägg av TtompaA »

Akustiska sensorer/mikrofoner trimmade till att reagera på ljudet av glaskross är väl det som används flitigast idag.
Glaskrossensorer som limmas på glaset.
Finns det strömställare i dörrarna till innerbelysning kan man koppla in sig på den kretsen.
Rörelsesensorer/gyron för att detektera bärgning eller hjulstöld.
Mikrofon som reagerar på ljud över ett visst tröskelvärde.
Någon form av infraröd kamera och lite mjukvara till det.
Ultraljud för att detektera rörelse inuti bilen.
Lufttrycksmätare som reagerar på trycksänkning (dörr öppnas utan föregående glaskross), får trimmas in för att inte reagera på vind.
Trycksensorer i sätena. Kräver dock att uslingen sätter sig i bilen för att leta efter godsaker.
Utvändiga sensorer som talar om att bilen är försåtsminerad och att det är bäst att ge sig av för polisen är redan kontaktad.
http://www.ivogr.se/empty_14.html
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Enkelt billarm

Inlägg av Glenn »

lillahuset skrev:Man ska aldrig lämna saker man vill ha kvar i bilen. Ja jag inser att det lät drygt men det är min erfarenhet.
Tyvärr är det så, när jag bodde inne i stan hade jag flertalet inbrott i bilen, jag hade larm och bilen var helt ointressant i stöldhänseende, tjuvarna
bröt låset eller krossade en ruta och plockade vad dom ville ha med tjutande larm helt enkelt.

Den största fördelen med larmet var att mitt dåvarande försäkringsbolag (Gensidige) hade 100% självriskeliminering om man hade godkänt larm, vilket gjorde
att man slapp det iaf.. allt krångel runtom däremot fick man ju stå för själv :(


Vid ett inbrott stal dom ENBART parkeringspengarna som låg synligt i myntfacket, det handlade alltså om ca 20:-, enligt polisen som tog emot anmälan var det ganska vanligt, han sa "har du inget att förlora och är hemlös så är 20:- en kopp kaffe, och risken att åka fast är i princip noll, och åker dom mot förmodan fast får dom sova inomhus några dagar innan dom släpps ut med åtalseftergift.."

Efter det har jag ALDRIG synliga mynt i bilen, inte ens en krona, inga andra värdesaker heller.
Nerre
Inlägg: 26696
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Enkelt billarm

Inlägg av Nerre »

Samma sak här, tjuvarna slår lätt in en ruta för en chokladka idag. Det kostar ju inte tjuven nåt att slå in en ruta. Försöker t.o.m. undvika synliga tomma PET-flaskor. Har alltid insynsskydet i bak fördraget, oavsett om lastutrymmet är tomt eller fullt. Det ska inte synas på bilen om det ligger grejer där eller inte.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Enkelt billarm

Inlägg av säter »

För mig blir det svårt att tömma bilen på alla värdesaker.
Det är orimligt att släpa allt upp på hotellrummet.

Jag har även funderat på något krångligt lås för dörrarna.
Får man inte upp dörrarna, då får man heller inte ut något av värde.
Nerre
Inlägg: 26696
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Enkelt billarm

Inlägg av Nerre »

Du missar poängen: värdesakerna får inte vara synliga.

De slår sällan in en ruta på måfå, det är om de ser eller kan anta att det ligger värdesaker i bilen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Enkelt billarm

Inlägg av lillahuset »

En kompis som bodde i Stockholm hade en bil som var full med skräp. Jag undrade hur han stod ut. Anledningen till allt skräp var att risken för inbrott var mycket mindre än om bilen var välstädad. Han hade haft inbrott innan han fick tipset om skräp men aldrig efter.

När vi åkte bil till Marocko för några år sedan var baksätesgolvet fullt med gammalt skräp. Även sätet var ganska belamrat. Under mattorna bak under sätena låg det en laptop och bortåt 1000 Euro och en del annat viktigt. Det man måste tänka på är att aldrig rota bland skräpet där man ska stå parkerad utan det gör man alltid längs vägen i god tid innan nästa stopp.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Enkelt billarm

Inlägg av Glenn »

Vid ett av inbrotten frågade polisen "har du haft navigator i bilen ?", detta var när GPS-navigatorer var dyra, och jag sa nej, varvid han förklarade att tjuvar gör inbrott i bilar som har sugproppsmärke från en navigatorhållare på rutan, eftersom det då ofta ligger en navigator gömd i bilen :/
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Enkelt billarm

Inlägg av FormerMazda »

Än en gång, du kan inte hålla tjuven ute. Du kan försvåra, men inte hindra.
Med ett "krångligt" lås så knäcker dom bara rutan och tar det dom når, vilket är det mesta ändå.

Ett larm förkortar tiden de håller på, men hindrar dom inte.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Enkelt billarm

Inlägg av sodjan »

Man bör ju tänka på att de som är de riktiga experterna på detta
är just de som bryter sig in. De kan så klart alla tecken... :-)
Nerre
Inlägg: 26696
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Enkelt billarm

Inlägg av Nerre »

Det är ju därför många försäkringsbolag tar in f.d. kriminella som "konsulter".

https://hemmet.trygghansa.se/inbrott/huvudet-pa-tjuven/
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Enkelt billarm

Inlägg av danielr112 »

Som redan sagts. Man kan inte förhindra man kan bara fördröja. Samt ha inget synligt!

Måste du ha saker i bilen ska detta vara i ett kassaskåp som är fastmonerat i bilen och godkänt samt gömt...

Men oavsett så är bästa trixen just att gömma undan saker som redan sagts. gör bilen oatraktiv för tjuvar. Dom kollar efter saker eller om det kan finnas saker av värde. Sedan drar de rutan. Tar det som ligger där och springer. tar inte ens 10 sekunder.

Hjälper varken med larm eller något annat.
Skriv svar