Är utskrivna bussningar tillräckligt hållbara?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Är utskrivna bussningar tillräckligt hållbara?

Inlägg av taimanov »

Sugen att bygga en cnc fräs.
Men funderar om någon som provat att 3d-printa bussningar i pla istället för köpa kulbussningar?
Slits dom för fort?

Är det bara bara en dum idé, jag tar gärna emot åsikter och kritik.
//Roger
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Är utskrivna bussningar tillräckligt hållbara?

Inlägg av Meduza »

Visst kan du göra så, en del gör bevisligen så och får det att fungera ett tag.

Men jag förstår ärligt sagt inte varför när du får (förvisso halvkassa, men ändå) kulbussingar för under en femma styck inkl frakt från kina...
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Är utskrivna bussningar tillräckligt hållbara?

Inlägg av Eli »

Plast & kina-kulbussningar kan duga till 3D-skrivare, men knappast till CNC- som troligen kommer att utsätta dem för betydligt större krafter.
Det är bara en tunn plåt som kulorna har stöd mot i radiell riktining och plast i sidled i kina- kulbussningar.
Bronsglidlager, kulvagnar eller bättre kvalitet rekommenderas.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Är utskrivna bussningar tillräckligt hållbara?

Inlägg av taimanov »

Jag har 16mm stålaxlar hemma som jag tänkte utgå ifrån. Då kan det dra iväg lite med kulbussningar och hållare för dom.

Min plan var egentligen att bygga fräsen först och efterhand byta ut mot bättre bussningar.
Det här är mitt första test, och dom kostade ungefär 7-10:- i material.

Jag brukar tyvärr ha en tendens till att inte avsluta påbörjade projekt, så nu har jag råd att låta det ligga på hyllan om jag tröttnar ett tag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Är utskrivna bussningar tillräckligt hållbara?

Inlägg av Eli »

Andra bättre alternativ kan vara att fodra med lämpligare material: rör av mässing eller delrin.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Är utskrivna bussningar tillräckligt hållbara?

Inlägg av Meduza »

Allt beror ju på vad en menar med "cnc", eftersom att det kan vara allt från till men jag hade ju själv aldrig använt något mindre än typ 16mm kulbussingar, och ska jag vara ärlig så undviker jag allt som heter runda kulbussingar för bättre linjärlösningar.

Vill du göra det på en tight budget och kunna återanvända delarna till andra saker om du inte blir klar, titta på lösningarna som använder vanliga 608-kullager i stället, typ som Lillasyster http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=18590
H.O
Inlägg: 5706
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Är utskrivna bussningar tillräckligt hållbara?

Inlägg av H.O »

Jag är kanske "tråkig" och för det ber jag om ursäkt men allvarligt - det är inte värt det.
Det kommer inte att duga till mer än till att rita på ett papper med en blyertspenna och om du tycker att kulbussningar till 16mm rundaxlar är dyra så har du nog valt fel hobby. Och som Meduza redan är inne på 16mm rundaxlar är klent som det är - i synnerhet om det inte är understödda axlar. Men, som sagt, det beror ju på vad du ska ha maskinen till.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Är utskrivna bussningar tillräckligt hållbara?

Inlägg av Meduza »

Ja det här med cnc är en hobby som lätt drar iväg i pengar, jag är tveksam på om jag vill veta hur mycket jag lagt på sånt de senaste tio åren...

Och om du tycker 16mm kulbussingar är dyra... Titta på vagnar till 30mm linjärgejdrar från THK eller liknande ;)
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Är utskrivna bussningar tillräckligt hållbara?

Inlägg av taimanov »

Eli: Intressant tanke att klä in med mässing, betydligt mer hållbart än pla.

Meduza: Jo, jag har dreglat en del över lillasyster och andra liknande maskiner här.
Det jag siktade in mig på storlek var ungefär på 400x300x50 i arbetsyta för handöverfräsen.

Tyvärr känner jag mig själv med projekt, har inhandlat mycket genom mina dagar till diverse projekt, som aldrig blivit av som jag till slut slängt i frustration. :(
Jag har blivit allergisk mot att handla på mig lite dyrare saker som blir liggande att skräpa i ett hörn. :D

H.O: Därför ville jag ha en fungerade maskin som det egentligen räcker att rita med innan jag byter ut delarna till hållbara delar.

Om ni undrar varför jag gärna skriver ut delarna är för att jag inte är praktisk av mig och dumsnål! :roll:
Jag kan hanka mig fram rent teoretiskt så jag ser 3d-skrivaren som ett sätt att överbrygga den delen åt mig samtidigt som jag tror mig hålla ned kostnaden något...förrutom all plast som jag får slänga för jag tänker fel...:D
Skriv svar