Dosering av gödning bevattning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av swapper »

Ja den typen av ejektor vore smidigt men att hitta en som inte kostar massor och klarar flödet är inte så lätt.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av NULL »

Men det borde väl finnas folk här som både kan beräkna en ejektor för ditt flöde, och svarva en enkel i mässing med ett gängat hål i sidan för en ventil?
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av swapper »

Ja om det är någon som vet hur man konstruerar en dylik mackapär så mottager jag information.
Har själv både svarv (manuell) och CNC fräs så.
Trodde det var riktigt trixigt att få till så det suger m.m. ?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av Nerre »

Nä, principen är ju att om flödet passerar en förträngning så ökar flödeshastigheten och trycket minskar. Allt du behöver är alltså en "lagom stor" strypning.

Beräkningen är nog skitenkel (men jag hittar ingen formel på rak arm). Vet du flöde och önskat tryck borde det vara enkelt att få fram hur stor minskning av diametern som krävs.

Sen vet jag inte om formen på strypningen spelar nån roll...
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av danielr112 »

Man kan lätt tillverka en själv med en skruv och 2 borr eller nåt... Har gjort flera sådanna för diverse projekt.

Hur man beräknar vet jag inte men har bara kört på enligt ovan princip och sedan haft strypning på inkommande.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av NULL »

Jag hade nog inte loggat in när jag läste tråden, för jag missade den första bilden helt...

Man skulle nog behöva veta mer om ditt system, en injektor arbetar genom att stjäla en del av trycket(>5% verkar det som).
En del hänger på hur grovt systemet är och hur långt det är efter venturiröret.
Så kan du acceptera lite lägre tryck i systemet, eller ligger du på gränsen redan?

Injektorer är känsligare på skit i vattnet än pumpar, vilken sort vatten är det du tar?

Om du inte gillar den på din bild är det nog för att du inte litar på att plast håller i längden, är det så?
Annars så räcker den nog till i storlek, det avgörs av hur mycket näringslösning du vill ha i, är det näringen som är på 3000L/h? :)

Hittade en i 1" för 181,22kr som ska ta "Flow range: 1.82-6.34³/h 0.7-9.5bar"...
http://www.ebay.com/itm/1-Irrigation-De ... 1831472006

Typ beräkningar..:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Venturirör
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av swapper »

Man skulle nog behöva veta mer om ditt system, en injektor arbetar genom att stjäla en del av trycket(>5% verkar det som).
En del hänger på hur grovt systemet är och hur långt det är efter venturiröret.
Så kan du acceptera lite lägre tryck i systemet, eller ligger du på gränsen redan?
Kan nog klara lite lägre tryck, klart värt att testa!
Injektorer är känsligare på skit i vattnet än pumpar, vilken sort vatten är det du tar?
Det är borrad brunn, har ett filter på utgående då spridarna med är ganska känsliga för skit.
Sätter i så fall ejektorn efter filtret.
Om du inte gillar den på din bild är det nog för att du inte litar på att plast håller i längden, är det så?
Till viss del, men sen har jag plastdetaljer(filter) ändå men ejektorn måste ha nån form av backventil när flödet slutar och systemet endast är trycksatt.
På ebay ejektorn du länkar ser det ut som att det är en liten kula som är backventil, kanske inte att lita på.
Springer det läck blir det snabbt mycket vatten i förrådet :)
Annars så räcker den nog till i storlek, det avgörs av hur mycket näringslösning du vill ha i, är det näringen som är på 3000L/h? :)
Haha nej det är flödet på vattnet, näringslösningen tänker jag mig att jag spär ut lagom sen bör man kunna reglera hur mycket som sugs upp med en ventil.
Hittade en i 1" för 181,22kr som ska ta "Flow range: 1.82-6.34³/h 0.7-9.5bar"...
http://www.ebay.com/itm/1-Irrigation-De ... 1831472006
Ser inte så dum ut alls, är den där backventilen men kanske man kan sätta en extra.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av NULL »

Och skulle inte storleken räcka till kopplar man så här:
Straw385-1.jpg
En extra backventil skulle jag nog också vilja ha, eller om man kopplar ur hela injektorn med två elventiler på var sida, du har väl elventil till att slå på vattnet redan?
(om man har injektorn på en extra-runda som på bilden)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Dosering av gödning bevattning

Inlägg av alexanderson »

Vattnets ledningsförmåga beror på mängden gödning(kalium, kväve, fosfor).
Sätt in en konduktivitetsmätare för kontroll eller styrning.
Skriv svar