Aktivt filter som instickmodul till labbplattan

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
larsson
Inlägg: 188
Blev medlem: 9 juni 2007, 16:49:21
Ort: Göteborg

Aktivt filter som instickmodul till labbplattan

Inlägg av larsson »

För n:te gången behövde jag ett lågpassfilter men orkade inte koppla ihop ett på labbplattan. (Just den här gången tänkte jag gjort en helikopterdetektor :) "Man skulle haft en färdig modul att bara trycka dit", tänkte jag. Så jag ritade upp ett universal-filter-kort. Jag gjorde en lite rolig variant där man ser hur de aktiva komponenterna är kopplade. Jävligt snyggt, faktiskt.

I teorin ska kortet funka till både hög-, låg- och bandpassfilter, man bara flyttar runt kondingar och motstånd på högerhalvan av PCBt. Vänstra delen kan man bestycka med spänningsgrejer om man vill ha en egen referensspänning (till efterföljande ADC), annars byglar man bara förbi den. Där sitter också en förförstärkare och en ut-buffer om det behövs. Det är massa wire pads på kortet, det är för att man ska kunna korskoppla det som behövs för tillfället.

Ska nog byta spänningsreferensen i TO92 mot nåt ytmonterat. Bias-poten blir nog en 10-varvare istället.

Vis av erfarenheten väntar jag en dag med korrekturläsningen, får se sen vilken sketen kinafabrik som får äran att göra tio kort...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Aktivt filter som instickmodul till labbplattan

Inlägg av kodar-holger »

Jag brukar ha svårt att få bra komponentvärden när jag räknar på såna där. Brukar alltid få parallellkoppla kondingar för bra matchning. Kanske en idé vore att ha dubbla paddar för kondingar/motstånd för att kunna göra sån magi även på modulkortet.

För övrigt gillar jag konceptet starkt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Aktivt filter som instickmodul till labbplattan

Inlägg av lillahuset »

Brukar funka bra att "stacka" ytmonterade komponenter.
larsson
Inlägg: 188
Blev medlem: 9 juni 2007, 16:49:21
Ort: Göteborg

Re: Aktivt filter som instickmodul till labbplattan

Inlägg av larsson »

Ja, man får välja kondingarna först. På Analog Devices "wizard" kan man välja serie/tolerans. Motstånden är ju lättare att få matchande värden, måste man ändå parallellkoppla lägger man dem bara ovanpå varandra som lillahuset sa.

Går ju t.o.m. att seriekoppla om man inte har nåt emot stående trianglar på kortet :-)
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Aktivt filter som instickmodul till labbplattan

Inlägg av Platis »

Vad är det för OP-ampar?
larsson
Inlägg: 188
Blev medlem: 9 juni 2007, 16:49:21
Ort: Göteborg

Re: Aktivt filter som instickmodul till labbplattan

Inlägg av larsson »

Jag har MCP6002 från Microchip som "husstandard". De är billiga, funkar ner till 1,8V och har rail-to-rail både in och ut. Det är standard pinout så det går ju fint att byta ut dem mot nåt häftigare, fast kortet är inte direkt designat med tanke på höga frekvenser.

Beställde kort från Dirty PCB igår. De blir röda...
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Aktivt filter som instickmodul till labbplattan

Inlägg av Platis »

Tycker det var en bra ide och smart designat kort! :tumupp:
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Aktivt filter som instickmodul till labbplattan

Inlägg av sebastiannielsen »

Fast ännu smartare måste vara att ha trimpotar och trimkondingar på högerhalvan av kortet, då slipper man behöva designa ett nytt "instickskort" för varje applikation, vilket fråntar lite poängen med att ha ett instickskort.
Eller det kanske är så att du alltid utvecklar för samma frekvensområden när du labbar?

Kanske du kan designa kortet med en 3vägsswitch för att välja om man vill ha ett låg/hög/band filter.
larsson
Inlägg: 188
Blev medlem: 9 juni 2007, 16:49:21
Ort: Göteborg

Re: Aktivt filter som instickmodul till labbplattan

Inlägg av larsson »

Jag valde fasta värden, köpte ju ändå 10 kort så det blir några olika filtervarianter.

Det är så gott som bara låga audiofrekvenser jag pillar med, max några kHz. Kondensatorer blir därför rätt stora, kanske upp till nån µF. Trimkondingar finns nog inte större än nån nF, tror jag. Dyra och stora blir de då också.

Kollade mailen nu på lunchen, korten är postade från Kina i morse, så de kommer väl om några veckor... Man brukar ju alltid hitta några missar och kanske blir det en v2.0 sen :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Aktivt filter som instickmodul till labbplattan

Inlägg av HUGGBÄVERN »

kodar-holger skrev:Jag brukar ha svårt att få bra komponentvärden när jag räknar på såna där. Brukar alltid få parallellkoppla kondingar för bra matchning. Kanske en idé vore att ha dubbla paddar för kondingar/motstånd för att kunna göra sån magi även på modulkortet.

För övrigt gillar jag konceptet starkt.
Mois aussi! Du kanske skulle kolla om det fanns intresse från resten av publiken att haka på lite kort. :idea:

Om kap-värdena är svåra kan man ju testa med annat typ av filer (Tjebutjoff och allt vad de heter), samt utgå från resistansvärdena eftersom man kan få motstånd i E96-serien.
Skriv svar