Solcellsprojekt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6111
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av Biker »

Haha ja fan dyrt är det.

Tänk på att du kan hitta en eltruck som säljs som skrot av andra skäl som har fint batteri.
Dom ser kanske bara ser skrotvärdet och tänker inte på batteriet :D

48V är typ standard på truckar av normalstorlek så det finns en del guldkorn där ute o ruvar

Jag kunde för många år sen kunnat ta hand om en 400Ah bank gratis i hyfsat skick men skiten vägde ett halv ton och jag bor i lägenhet..haha.Ja den som tycker en soffa väger vid flytthjälp skulle nog sucka.
Man hade lite vilda ideer dock som at sära o ta cell för cell o sen löda ihop dom på plats.
Fet ups skulle man haft iaf :mrgreen:

EDIT

Man hittar ju för riktigt bra pris , 6500 spänn!

http://www.blocket.se/kalmar/Hawker_48v ... ?ca=12&w=3

Då kan du sitta o gotta dig och köra tvättmaskinen tom nästan bara med ett par strumpor efter en veckas strömavbrott,ha alla tv apparater på,starta några extra värmefläktar bara för o för o kolla om du kommer ovanför 35 plus i hela kåken mitt i vintern utan sol och vindstilla arktiska -30 dagar när grannarna kämpar för sitt liv ihopkrypna med ett värmeljus i sin jordkällare slickandes på en istapp :mrgreen: (du kan ju bjuda in dom sen naturligtvis).

När man köper begagnade batterier måste man vara noga med att man har laddardiagnos eller på annat sätt kan avgöra batteriskicket , ett truckbatteri som stått 10 år med syra på toppen så det är total urladdat är bara en sten.
Men det vet du säkert ,fråga här annars :tumupp:
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av danielr112 »

Yes. Är mycket skeptiskt till batterier beg utan att få vettig analys först.

Ovan länk är reserverad redan när jag var i kontakt med dem sist :) Annars så har jag platsen rent generellt. Måste bara få upp dem på vinden :) Dock går ju de flesta tryckbatterierna dela på i 2v celler.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6111
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av Biker »

Det är bättre att du kör en betongkista ala liten simbassäng i marken utanför om du kan.
Så den inte kan översvämmas iaf och sedan frigolitlock med ventilation on top.

Då håller dom rätt bra temp ur både livslängd och urladdningssynpunkt - inte på vinden.Det är fel.
Blir för varmt på sommaren , nere i marken är optimalt.

Du kan få typ 20-30 år om du inte cyklar dom för djupt och ser till att vattnet är påfyllt.

Du får leta, har ingen vettig kontakt för ditt projekt just nu men har det i minnet :tumupp:
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av danielr112 »

Min vind är inte som andras vindar :) Det är ovanför verkstan så där är faktiskt inte varmare än luften utanför. Pga av att den är i regel helt öppen.


Men betong i marken var bra ide! Då slipper jag slösa plats för dem innomhus helt klart. Den ska helt klart undersökas

Tack!
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av danielr112 »

Skriv svar