Solcellsprojekt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Solcellsprojekt

Inlägg av danielr112 »

Ja det är dags att ta tag i detta nu. Har dröjt länge nog nu.

Lägger det i Idebanken då det är lite på idestadiet men jag ändå är nära och trycka på beställknapparna.

Det jag tittar på är ett system som driver en batteribank. Ser inte skälet till att kunna sälja ström i nuskedet alls utan tanken är att använda upp allt själv.
Det måste också gå att kroka på så man får 3fas och faktiskt driva hela fastigheten. Jag har idag 16A in och klarar mig "ok" Systemet jag tittar på klarar 12kw i 3 fas men går att bygga ut till 24kw genomsläpp. Då med intag från nätet.

Det funderar på att börja med är PIP-4048MS som huvudenhet. Batterier köpte jag här på forumet och hade tänkt koppla in. Jag har så det räcker till 2*48v banker i nuläget.

http://www.ebay.com/itm/5kva-4000w-48v- ... Sw4HVWDkI2

Vad tror ni om denna? Den är utbyggbar för att köra 3fas samt går att köra upp till 6 st enheter totalt.

Solpaneler som start så har jag fått pris på ca för 20 st 300watt för 165usd styck.

https://syfd.en.alibaba.com/product/603 ... 185.Tz0CbX


Vad tror ni? Helt ute och cyklar eller är det görbart? Nån på tips om bättre celler? Ovan skulle fraktas med sjöfrakt och det tar ju en stund. Att vänta 4 veckor är kanske inte helt önskvärt men kanske ändå värt det. Isåfall kan jag även ta hem fler om någon är intresserad.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av Icecap »

Självklart är det möjligt att göra. Men det blir dyra kWh och på vintern får du minst - då du behöver det mest.

Batteribanken ska ju vara ganska saftig (det kostar en hel del) om du ska kunde samla in energi till att tag på sommaren, panelparken ska vara ganska stor om du ska ha energi under en icke-obetydlig del av året - så det blir en investering som heter duga.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17132
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av AndLi »

Jag är också lite sugen på paneler efter ett besök på Gangvide farm,
men då helt klart med försäljning, och inga batteri!

Varför inte sälja? Pool att dumpa överproduktionen i? Vad gör du när batteribanken är full och varmvattenberedaren redan är 90 grader?

Hur stor batteribank tänker du dig?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av danielr112 »

Ja att det kostar vet jag och återbetalningstid räknar jag minst 15++ år. Det är inte någon vinst jag är ute efter. Och som jag sa har jag batteribank på runt 200ah och 48v. Inte den största men räcker ett tag ivf. Den är mest till för att täcka då strömmen här ute faktiskt dör som den går ett par ggr per år.

http://www.ebay.com/itm/10kw-10000w-Hyb ... Swd0BVrwEs
Dessa finns också från samme tillverkare. Dom har även en 4kw variant som går att paralellkoppla men säljs för gigantisk summa just nu.
http://www.mppsolar.com/v3/mpi-hybrid-series-2/

Jag vet att man kan köpa 3fas invertrar som går utan batteri i sverige för runt 20-22k som funkar men då försvinner möjligheten till batteribank.

Andli: Orsaken till att inte sälja är priset på enheten. jag vill ha möjlighet till batteribank samt vill ha möjlighet att expandera till 3fas. Vill börja med 1 fas och runt 3-4kw i storlek för att testa av.
Nuvarande bank är 48v och 200ah ca. Och ja nackdelen är ev överskott. Helst vill jag ha en hybrid lösning men som sagt då skjuter priset iväg om man ska ha möjlighet till batteri.

edit: Tanken med batteribanken som sådan är inte att ha backup i flera dagar utan mer att ha backup i en dag eller så.

edit2: Jo jag har pool också men den värms med ved :)
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av larky »

Blir det inte tull på kinesiska solceller?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av danielr112 »

Givetvis tull och moms. Det får man lägga på.

Det billigaste i sverige jag sett om vi nu bara räknar pris per watt är 1500 ink moms för 250w celler. Men då behöver man köpa en hel hög. (40st) Sedan är det runt 1750 för 260watt och uppåt.

Nu har jag inte räknat in ev degradering o.s.v som måste tas med i det hela.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av larky »

Ev-power säljer 300Wp för $182 plus 21% EU-moms, $220/st
http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Sol ... UFREE.html

Nu förstår jag inte riktigt vad tullsatsen ä för solceller, men med 30% blir det
165*1,1625=$268 inkl. moms
(räkneexempel från http://www.tullverket.se/innehallao/tja ... 10124.html)

Blir det verkligt billigare med kinaimport?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av danielr112 »

Nej inte mycket billigare. Nu tog du poly och det jag kollade på var mono. Om jag inte såg fel. Sitter med mobilen...

Därav ärr priset jag fått i Sverige på 250w paneler ganska bra i krona per watt.


Ett av skälen till tråden är just att få fram alternativ.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av G-man »

Är tanken att du ska cykla batterierna alltså? Eller ha dem enbart som reserv? Om du cyklar dem ner djupt ofta så har du inte så lång livslängd på dem enl databladet.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av danielr112 »

Nej dom ska inte djupcyklas. Därav är banken också alldeles för liten. Låt oss säga att man ska hålla sig i top25% så har man ganska bra hållbarhet.

pip-4048ms bestäld och på väg. Kommer till en början börja med 265w poly celler. Köpta direkt i sverige då det slog priset från utlandet inkl jobb.

Nu i början är tanken att jag kopplar det till en viss del av huset samt servrarna för att testa av. Framtiden är att koppla ur och driva hela huset men då krävs en 3fas inverter och även flytt av elskåpet. Elskåpet sitter idag just nu vid huset och panelerna kommer vara på verkstan. Så måste flytta den boxen från en elstolpe till en annan här. Ganska mycket jobb men görs inte detta måste jag istället gräva ner kabel mellan nuvarande skåp t/r till verkstan och det är närmare 140 meter kabel....
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av danielr112 »

Invertern kom visst idag...
Imorgon hämtas 17st 265w solcellspaneler. Jag gick på krona/watt på den stora delen av intaget och tittade på 25års och 80% minst.

Vet att det finns paneler som har högre verkningsgrad med 20+% men de är såpass mycket dyrare per watt. Och jag har ju plats.

Kanske dags att dra igång en projekttråd hmm
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av Borre »

Varifrån köpte du panelerna?

Klart du ska göra en projekttråd, med massa bilder och info! :)
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av danielr112 »

Köpte härifrån:
http://solcellsexperten.se/

Kollade runt lite och hade ivf en som jag kände som köpt därifrån och haft bra intryck från dem så jag testar jag med.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6117
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av Biker »

Köp ett truckbatteri.Standardstorlekar brukar vara sådär 800Ah och eå ha du marginal.
Dom håller väldigt länge och du kommer att ha rätt mycket pulver även på ren batteridrift

Dom väger ju sådär +1000kg, goggla runt lite.

Jag vet att förut gick det och köpa rekonditionerade lite billigare.Dom har så mycket material i sig för att tåla mycket cykler så det lönar/lönade sig att renovera på fabrik
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt

Inlägg av danielr112 »

Nja kan gå beg. Ett nytt 1000ah kostar bara sisådär 87000sek.... Min erfarenhet av just den typen är att dom är snordyra. Visst om man hittar ett rekondat så kommer man ju en bit på vägen.

Glöm inte att jag behöver ha 48v totalt. Behöver i regel inte batterier som släpper 500A eller mer utan räcker med att de klarar droppa ut upp mot 100A i peak. Dvs totalt över hela acken.

Förövrigt cellerna hemma också. Projekttråd kommer senare.
Skriv svar