Bygga om gammal batterigräsklippare?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Bygga om gammal batterigräsklippare?

Inlägg av Nerre »

Vi har en gammal orange Husqvarna-klippare som följde med när vi köpte huset. Den har varit död i många år men jag grävde fram den nu för jag tänkte att man kanske skulle köpa nya batterier.

Men den är på 24 V, det sitter två stycken 12 V 17 Ah batterier i den, Biltema tar 500 spänn styck för batterierna... Det känns lite halvdyrt för så pass kass funktion som den hade när den fungerade (de väger rätt mycket också....).

Funderade på om man skulle bygga om den till nätdrift, trycka i en 24 V nätdel, men å andra sidan verkar 24 V 20 A kosta en hel del...

Byta motor och sätta i litiumbatterier? Gissar att det också sticker iväg rätt bra i pris...

Eller sätta i en 230 V motor rentav? Då slipper man ju både nätdel och batterier, men svårt att hitta motor som passar gissar jag... Det ska ju till fäste för kniven.

Är det lika bra att slänga skiten kanske?

Nån som har vettiga tankar? Jag har ingen bra koll på dagens motorer, det finns ju mycket BLDC-grejer t.ex.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygga om gammal batterigräsklippare?

Inlägg av danielr112 »

behöver ju inte byta motor för att köra lipo. funkar fint med 6s lipo pack. Alt köra 7s för att komma upp strax över 24v.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 2016000mah


400sek inkl frakt för 24v 20a nätagg:
http://www.ebay.com/itm/Universal-12-24 ... tA5EGZpcug

Eller ta 2 st servernätagg och seriekoppla.
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Bygga om gammal batterigräsklippare?

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är väl ingen bra ide att seriekoppla switchade nätagg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga om gammal batterigräsklippare?

Inlägg av Icecap »

En ringkärnatrafo, 18V, 500VA, kostar en del (ELFA 156-12-726, 1082:-) men borde kunde ersätta ackumulatorerna på permanent basis.

Klarar man sig med lägre effekt (400VA) blir det billigare (ELFA 156-13-823, 719:-).
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga om gammal batterigräsklippare?

Inlägg av Nerre »

danielr112 skrev:behöver ju inte byta motor för att köra lipo. funkar fint med 6s lipo pack. Alt köra 7s för att komma upp strax över 24v.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 2016000mah
Iofs, men jag behöver då också laddare... och måste fixa nån vettig laddkontakt. Idag laddas den med en 24 V 1 A batterieliminator.

Att ta ur batteriet för laddning blir krångligt, kåpan sitter med 5 skruvar och de vill man inte lossa varje gång man ska ladda. Ska batteriet tas ut måste det alltså tillverkas en lucka också...:)

Jag inser att det nog kanske är vettigare att köpa ett par nya batterier, men välja lite lägre kapacitet. Gör inte så mycket om jag får lite sämre drifttid, vi har liten gräsmatta. Men vet inte hur mycket det går att komma ner i kostnad där.

Bygger jag in en power supply så behöver den nog kapslas in så den inte blir full av gräs och damm, då blir det lite krångligare.


Jag är ju inte helt hundra på att motorn är hel längre, ska försöka provköra den på 12 V innan jag lägger mer jobb och pengar på klipparen.


Har i alla fall lyckats göra schema på "styrkortet" (det sitter ett relä, en diod och två stora effektmotstånd bara).

Relät är enkelt kopplat som självhållande med start-knapp och dödmansgreppet (det är där dioden används, för att inte sladden från startknappen ska behöva klara motorns ström), de två stora motstånden trodde jag först var nån startströmsbegränsning men det visade sig att de helt enkelt är bromsmotstånd (motorns + är ansluten till Common på relät och växlas alltså mellan batteri och motstånd).
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Bygga om gammal batterigräsklippare?

Inlägg av JohnGalt »

Bygga om till nätdrift låter vettigt, men bara tung trafo + likriktarbrygga är mycket bättre än ett switchat aggregat för denna tillämpning (stor DC-motor).
Har du ingen tillgång till elektronikskrot? Det är ju inte så petigt, bara den har ungefär rätt spänning och tillräcklig effekt.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygga om gammal batterigräsklippare?

Inlägg av danielr112 »

TopNotch: Inga problem att köra serveraggen i serie ivf. Vi är ganska så många som kör så. Man får koppla ur jordningen på ena agget bara.

Nerre montera in LiPo är ju bara att ha balanskontakten samt den vanliga tillgängliga. Men ja du behöver en vettig laddare så det tillkommer också. Om du inte bygger in laddaren i lådan. Finns laddare som startat automatiskt och laddare på t ex ebay.

Men som sagt enklast är att bara byta befintliga batterier :)
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga om gammal batterigräsklippare?

Inlägg av Nerre »

Nä, jag har rätt dåligt med tillgång till vettigt skrot tyvärr. På jobbet så ska allt som inte returneras till kund destrueras (sekretessregler).

Jag vet ju inte riktigt vad det behövs för effekt heller, säkringen är på 25 A (automatsäkring). Motorns märkskylt är en papperslapp som det inte är mycket kvar av.

Kollade runt lite i Biltemas sortimen och ett par mindre gel-batterier kanske skulle vara vettigt med tanke på hur den kommer användas. Eller är det inte värt de extra pengarna? Vad jag förstått återhämtar de sig bättre efter djupurladdning och har lägre självurladdning?
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Bygga om gammal batterigräsklippare?

Inlägg av JohnGalt »

Beklagar den dåliga skrottillgången. Slänger ni inget internt (ej kundmaterial)? Ingen slänggalen IT- eller fastighetsavdelning? Inga städgalna färska chefer utan förstånd?
En DC-motor drar ju massor vid start och ev. låsning av axeln (vilket switchade aggregate inte brukar gilla) , men i normal drift skulle jag tro att den drar max 200W eller så.
Så jag gissar att en 300W trafo kan räcka, de är inte alltför dyra http://www.tme.eu/en/details/tst300w_17 ... tst300005/.
Jag skulle inte lägga alltför mycket pengar på en sådan klippare, max några hundra.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Bygga om gammal batterigräsklippare?

Inlägg av Sverige »

LiPo och BLDC!



Han klipper 900m² på ~5Ah 4s LiPo.

http://rsb.se/arena/showthread.php?6236 ... 4sklippare

Andra klipparen/versionen börjar här.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Bygga om gammal batterigräsklippare?

Inlägg av Sverige »

danielr112 skrev:behöver ju inte byta motor för att köra lipo. funkar fint med 6s lipo pack. Alt köra 7s för att komma upp strax över 24v.

6s LiPo 25,2V
7s LiPo 29,4V
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygga om gammal batterigräsklippare?

Inlägg av danielr112 »

Njo men 4.2v har du precis bara vid startögonblicket. Precis samma som att du har 13+ i ett blyack. Blyack är då ivf 26v start och då funkar ett 6s utan problem.

7s kanske blir något i överkant dock. Beror på vad som sitter i den. Mina 4hjulingar hemma som är gjorda för 24v blyack matar jag med 7s men den elektroniken är gjord för upp till 30v utan problem.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Bygga om gammal batterigräsklippare?

Inlägg av Sverige »

Ja spänningen från 6s LiPo är fullt "kompatibel" med spänningen från 12s Pb (var kanske lite otydlig).

12s Pb brukar laddas till 28,8V, men den spänningen är ju inte lika "stabil" som LiPo (sjunker direkt när laddningen slutar).


Kanske lite OT, men vilka LiPo kör du med där?
Elfordon är ju alltid kul... ;)
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygga om gammal batterigräsklippare?

Inlägg av danielr112 »

Jag kör faktiskt med Multistar batterierna. De är visserligen bara 10c ratade men det räcker då mina fyrhjulingar har motorer på 500w :) I början körde jag med lite blandade ackar som jag hade.

nu räcker dock de 10c ganska långt med tanke på 16ah och 6s :)
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga om gammal batterigräsklippare?

Inlägg av Nerre »

Master 43RC heter modellen som jag har i alla fall. Verkar inte vara en direkt sällsynt modell, men har mest hittat bilder, manualer och reservdelar (där de intressanta reservdelarna står som "utgått").

Har inte haft tid att prova motorn än.
Skriv svar