IR-kommunikation

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

IR-kommunikation

Inlägg av Icecap »

Ja, IR-kommunikation, inget nytt antar jag.

Ska bygga en grej som kan behöva seriell kommunikation för inställningar. Istället för att klappa på en MAX232 (eller liknande) kom jag på att använda en IR-LED.

LED har ju den egenskap att de dels kan avge ljus - men även kan användas som sensorer. Så jag funderade på om inte jag kunde använda samma LED för båda Tx och Rx. Självklart rör det sig om half duplex, alltså att ena enheten frågar och andra enheten svarar, de kan ju inte "prata" samtidig. Men det kommunikationssätt använder jag ju redan så det är inget problem.

Jag har ritat schema men det ska testas i verkligheten. Fungerar det OK är min tanke att man kan "koppla upp" till vad-som-ska-kommuniceras-med utan galvanisk kontakt och ultimativt kan ett "kontaktdon" vara en LED och t.ex. en cirkulär magnet runt om LED'n. Då kan en anslutning för att ändra parameter vara så enkel som att klicka två magneter ihop.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: IR-kommunikation

Inlägg av sebastiannielsen »

det är juh så elmätare fungerar, fast de har separata dioder för sänd och ta emot.
Så du kanske t.o.m. kan "sno" det protokollet för din utrustning så kan man använda samma utrustning som för elmätaren när man vill kommunicera med din utrustning.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: IR-kommunikation

Inlägg av Jan Almqvist »

Du har kanske redan sett denna?

https://www.forth-ev.de/filemgmt_data/f ... 003-35.pdf


_________________________________________
http://www.idea-teknik.com/hmi_droid.html
Används i mer än 40 länder på 5 kontinenter.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: IR-kommunikation

Inlägg av Icecap »

Sebastian: det är just dubbla LED jag vill undvika och deras protokoll har jag ingen intresse i.

Jan: synnerligt intressant!

Just nu vill jag dock testa ett mycket enklare sätt, dels för att se om jag kan få det att fungera och dels för att jag har en del planer där pris är av betydelse.
Skriv svar