ir rörelse larm med buzzer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
jimmy1991
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 maj 2016, 18:21:52

ir rörelse larm med buzzer

Inlägg av jimmy1991 »

hej jag har bara sysslat med enkla byggsatser men nu ska jag bygga en sak från grunden så behöver lite hjälp
:)

det jag har tänkt är försöka mig på ett enkelt larm med ir sensor

det jag försöker lista ut i detta läge är .

ir diod som kan läsa av inom område på 0-3eller 4 m så när någon går förbi inom detta områda utlöses larmet.
resistor som brytare pnp eller npn?? vilken storlek på resistor hur tar man reda på detta ?
:)
lysdiod 1-3v tänkte jag använda
motstånd
något till att när larmet är utlöst låter det i 10 sek sedan stängs den av och återställer så larmet är aktivt igen något som kanske är ställbart vad kan detta vara för något som jag söker ? .
lipo cell 5v tänkte jag driva allting med.

men eftersom jag ska försöka lösa detta från början har jag ingen aning om något då jag bara har byggt färdiga kitt.

allt ska monteras i en så liten låda som möjligt så därför tänkte jag löda ihop allting med kablar imellan istället för att löda dit allt på ett kretskort .

så är det någon här som kan berätta lite ang dessa saker vad jag letar efter eller hur jag bör gå till väga ge lite tips
:)

Mvh jimmy
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: ir rörelse larm med buzzer

Inlägg av grym »

är det utomhus så är ströljus det största bekymmret

men det finns halvfärdiag forosensoerer som man kopplar in en extern lysdiod på som funkar bra, den modulerar ljuset och kollar enbart på detta

finns färdiga med för den delen
jimmy1991
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 maj 2016, 18:21:52

Re: ir rörelse larm med buzzer

Inlägg av jimmy1991 »

jo har suttigt och letat nu och hittat en modul nu PIR färdig modul . det enda ja behöver tillsätta till denna är buzzer och resistor som brytare så borde det fungera som tänkt :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: ir rörelse larm med buzzer

Inlägg av grym »

pir är en helt annan sak än pir, pir är värmedetektor och ir när man bryter en stråle

men en pir är lätt att annvända
jimmy1991
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 maj 2016, 18:21:52

Re: ir rörelse larm med buzzer

Inlägg av jimmy1991 »

ah okej ja då har jag missuppfattat allt :/ men som sakt har nu hittat en pir modul . allså värme avkännande http://www.ebay.com/itm/170896482447 men nu måste jag hitta en ström brytare på något sätt . som jag förstår får jag 3v signal från modulen när den utlöses och med denna signal vill jag kunna aktivera ett rilä eller brytare som i sin tur aktiverar min buzzer . har hittat 3v signal relä men det är ganska stort :/ tänkte finns det något mindre eller någon annan komponent som kan göra detta jobb ?

när komponenten får 3v signal så öppnar den vägen från 9v batteriet till buzzern när 3v signalen försvinner så slutar buzzern . någon typ av rilä som är så litet som möjligt . några tips?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: ir rörelse larm med buzzer

Inlägg av grym »

en transistor

motstånd från utgången till basen på en standard npn transistor, den i sin tur är kollektorn kopplad på minus på summern, och summerna + till +
emittern till -/noll volt
Skriv svar