Börja i vilken ände?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Börja i vilken ände?

Inlägg av bos »

Jag har ett större projekt (jämfört med vad jag tillverkat tidigare) på gång, men jag står och slirar i ett ekorrhjul och vet inte i vilken ände jag ska börja.

En PIC-styrd pryl ska ha en anslutningskontakt, DSUB 15 har jag tänkt mig såhär i planeringsstadiet men det kan komma att ändras. Till denna kontakt ska diverse snarlika - men elektriskt och kontaktmässigt sett skilda - grunkor kopplas, för att testa dem. Jag kommer att bygga en adapter för varje pryl, och koppla adaptrarna så att interfacet in till DB15 blir snarlik för alla enheter.

Med en DIP-switch, t.ex, ställer man in vilken sorts grunka det är man kopplat in. Grunkorna är passiva, så det går inte att på elektronisk väg gissa sig till vad det är för något som är anslutet utan det är upp till användaren. En potentiell fara med detta sätt är något eventuellt kan bli kortslutet, t.ex om användaren ställt in "Grunka A" men kopplar in "Grunka L" istället, så här kommer jag att ägna stor tid åt att konstruera adaptrarna så att det inte finns en risk för detta. Det är en sak att mätresultatet blir fel på Grunka A / Grunka L men en annan om något blir stekt.

Hittills är det alltså DIP-switch, PIC-krets och DB15.

Representation, då? Här vacklar jag lite. Det skulle funka med en drös lysdioder som blinkar och har sig i takt med att grunkornas mekaniska switchar sluts/bryts, men i dagsläget har jag hittat minst en grunka som har potentiometrar i sig. Dessa vore naturligtvis roligt att testa också, så kanske en LED-bar för att visa en hel potentiometers läge. Kanske, jag har inte exploaterat idén på djupet när det gäller denna biten.

Enklast av allt vore kanske att trycka dit en LCD-display. Skulle jag i samma veva trycka dit tre knappar (upp, ner, välj) skulle jag kunna strunta i DIP-switchen och göra allt menystyrt istället. Det är en möjlighet, men det skulle också öka komplexiteten en hel del. Kanske för mycket för ändamålet.

Men iallafall; det jag har är alltså en idé. I vilken ände börjar jag för att realisera den? Skissa en PCB-prototyp i CAD först / programmera sen, programmera först, bygg PCB-prototyp utefter vad koden resulterade i?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Börja i vilken ände?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nä!
Försök att beskriva vad ditt syfte är först!
Redskap och prylar utan en klar plan är värdelöst.
Jo, jag vet att du förstår hur du tänker!
Men inte vi.
Så skriv ner Syfte, medel och resurser.

Kom igen nu! Vi väntar här och skiter i TV.

PS/ Jag ser nu att du definierar "Grunkor och en Drös" Då är nog allt klart som korvspad /DS
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Börja i vilken ände?

Inlägg av Johanb »

Jag snubblade på https://nextion.itead.cc/ igår, ingen aning om det fungerar som tänkt men den ser ganska trevlig ut.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Börja i vilken ände?

Inlägg av limpan4all »

Lösningen är att "grunkan" via sin anslutningskontakt berättar vad den är för något...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Börja i vilken ände?

Inlägg av mrfrenzy »

Precis. Ta bort dip-switcharna från huvudenheten och sätt istället byglingar på oanvända stift inuti dsub-kontakten.

Om du har en ledig adc på processorn kan du helt enkelt sätta en resistor mellan två stift och mäta resistansen.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Börja i vilken ände?

Inlägg av bos »

Johanb skrev:Jag snubblade på https://nextion.itead.cc/ igår, ingen aning om det fungerar som tänkt men den ser ganska trevlig ut.
Helt klart intressant. Inte så blodigt dyr, heller.
Skriv svar