Lysande akvariebelysning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Alex_T42
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 april 2016, 22:29:26

Lysande akvariebelysning

Inlägg av Alex_T42 »

Hej, jag har efter några år börjat ta upp mitt akvarieintresse igen och har kollat runt lite efter färdiga led-belysningar, men de verkar dyra och rätt tråkiga så jag tänkte göra min egen. Jag har inte pysslat mycket med rå elektronik, men jag är å andra sidan programmerare.

Planen är i grova drag att utgå ifrån en matris av huvudsakligen vita leds, med ett par färgade inblandade för att kunna justera tonen. Denna matris är tänkt att styras av en microdator typ Raspberry PI som dimmrar eller stänger av/sätter på leds i matrisen. Denna matris monteras i locket på akvariumet och skyddas av en glasskiva, och styrs sedan av ett program som kör igenom olika tidskopplade teman som soluppgång, solnedgång och dylikt kul.

Jag skulle bli jätteglad om jag kunde få lite tips på hur jag ska bygga matrisen på ett sätt som möjliggör adressering och dimmring av enskilda leds. Jag råkar ha en transformator ifrån lighttech som jag hittade på en loppis för en tjuga, den ger 24 V likström på 4.3 Amp ut och jag misstänker att den kan funka rätt bra.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Icecap »

Att bygga matrisen är enkelt. Men att styra den med en RasPi kan du nog glömma direkt!

Nu är det såklart skillnad mellan om matrisen består av 3 st LED eller 300 st LED, det specificerar du ju inte.

Med t.ex. en 4*4 matris behövs 8 dataledningar "lekas med", 4 st av dom ska kunde skicka ut PWM och mycket kan man säga om RasPi - men de är inte byggda för att styra stora mängder hårdvara.

Det finns styrkretsar som driver LED och som kan programmeras till individuell PWM, de kan ofta styra 16 st LED och kan kaskadkopplas, då kan du styra rimligt enkelt med en RasPi - men hårdvaran lär kosta lite.

Jag skulle vilja föreslå att du specificerar jäkligt mycket bättre hur stor matris, vilken styrka LED osv. innan du drömmar om styrningens funktioner.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av FormerMazda »

Bara slänger en idé om adresserbara LEDs här.
Borde gå att styra med en rPi?
Alex_T42
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 april 2016, 22:29:26

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Alex_T42 »

Jag hittade den här: http://eud.dx.com/product/pca9685-16-ch ... yFN1uYSTHM

16 kanaler PWM för knappt 70 spänn, det lär ju vara användbart? Jag ska inte heller ha så många dioder, säg max 30 stycken på en watt styck så känner jag att jag har gott om marginal.

Jag är lite osäker på hur jag strömförsörjer den här kretsen ifrån min transformator istället ifrån PWM-kretsen själv som inte lär bli så glad över 30W. Jag antar att jag borde PWM-a en transistorkrets mellan LED'en och strömkällan?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Icecap »

Alex_T42: den grej är till för att styra RC-servon!
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av FormerMazda »

Och du måste fortfarande ha nåt som driver dina LEDs.

Som sagt, mitt tips, där är drivarna inbyggda i LEDsen. Finns på slinga, bara mata med 12VDC och sen data. Enklare blir det inte.
Tips på svensk ÅF med faktiskt hyffsat pris: https://www.netonnet.se/art/hemhushall/ ... 070.12128/
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av ie »

Den slingan har inte adresserbara LED. Styrningen sker för hela slingan och är en liten burk med IR-mottagare som slingan kopplas in till. Slingan har har bara motsånd till LED-arna för körning mot 12V.

Men slingan kan säkert funka bra för akvarietillämpningen. Bara att kapa av så lång man behöver.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av FormerMazda »

Säger du det av erfarenhet eller gissning?

Jag har en sån hemma, och de ljusmönster den gör går inte att göra med annat än adresserbara LEDs.
Sen kan jag inte säga exakt vilket chip/protokoll som används än, men jag själv ska kapa den till mindre bitar och styra den med en arduino är tanken.
Alex_T42
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 april 2016, 22:29:26

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Alex_T42 »

Icecap skrev:Alex_T42: den grej är till för att styra RC-servon!
Det gör väl inget? Den ger mig 16 kanaler med PWM, det är väl allt jag behöver?
FormerMazda skrev:Och du måste fortfarande ha nåt som driver dina LEDs.

Som sagt, mitt tips, där är drivarna inbyggda i LEDsen. Finns på slinga, bara mata med 12VDC och sen data. Enklare blir det inte.
Tips på svensk ÅF med faktiskt hyffsat pris: https://www.netonnet.se/art/hemhushall/ ... 070.12128/
Jag tror det blir lurigt med att få ut nog med ljusintensitet ifrån sådana, akvariumet behöver en hel del kräm för att växterna ska frodas. Och jag har ju som sagt en 24volts transformator på drygt 4 amp.

Jag är inne på något sånt här för att driva led'sen:
20160428_153840.jpg
Antingen att jag seriakopplar ett gäng led's så att 24 blir lagom, och/eller att jag hittar någon transformatorspole någonstans i en kasserad apparat och drar ner spänningen.

Vad tror ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Icecap »

Nej! Du får INTE PWM ut!
Du får ut pulser som varierar i bredd mellan 1ms och 2ms och som kommer med kanske 20ms hastighet.

Att säljaren inte vet vad h*n säljer och så har skrivit PWM betyder inte att det är rätt!
Alex_T42
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 april 2016, 22:29:26

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Alex_T42 »

Hmm... Var se du detta? http://www.nxp.com/documents/data_sheet/PCA9685.pdf säger 4096 steps (12-bit PWM)? Det står dessutom att den är just speciellt bra för LED's.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Icecap »

OK, jag utgick ifrån vad säljaren skrev - att det var en "Servo Control Module".

Men OK, då kan den ganska säkert användas.
Alex_T42
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 april 2016, 22:29:26

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Alex_T42 »

Jag hålller med om att det är en aning förvirrande, men jag hittade en annan produktsida för den där det står lite mer info: http://www.dx.com/p/pca9685-16-ch-12-bi ... yI3VI9OJaR. De verkar ha en sida för den kinesiska marknaden och en för EU. Men det verkar ju användbar som du säger.

Utifrån att den fungerar som den ska, är min skiss en fungerande strategi? Jag antar att jag behöver förfina den något och speca upp komponenterna ordentligt? Skulle man kunna motverka flimmer när man kör ledsen på en låg frekvens genom att koppla på en kondensator mellan?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Icecap »

En kondensator är definitivt det sista du ska koppla på över LED'na!

Det står ju att PWM-frekvensen kan varieras och med över 70Hz ska flimmer vara svårt att se, med 1kHz ska du vara sjukt bra för att se något filmmer.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av hcb »

Tänk också på att vita LED (speciellt kallvita) lyser ytterst dåligt i det röda. Klorofyllet i växterna vill ha blått och rött ljus, så det är inte säkert att de mår superbra av ljuset från vita LED. Åas har jag närmast noll kunskap om vad vattenväxter (och fiskar) trivs i.
Skriv svar