Lysande akvariebelysning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Alex_T42
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 april 2016, 22:29:26

Lysande akvariebelysning

Inlägg av Alex_T42 »

Hej, jag har efter några år börjat ta upp mitt akvarieintresse igen och har kollat runt lite efter färdiga led-belysningar, men de verkar dyra och rätt tråkiga så jag tänkte göra min egen. Jag har inte pysslat mycket med rå elektronik, men jag är å andra sidan programmerare.

Planen är i grova drag att utgå ifrån en matris av huvudsakligen vita leds, med ett par färgade inblandade för att kunna justera tonen. Denna matris är tänkt att styras av en microdator typ Raspberry PI som dimmrar eller stänger av/sätter på leds i matrisen. Denna matris monteras i locket på akvariumet och skyddas av en glasskiva, och styrs sedan av ett program som kör igenom olika tidskopplade teman som soluppgång, solnedgång och dylikt kul.

Jag skulle bli jätteglad om jag kunde få lite tips på hur jag ska bygga matrisen på ett sätt som möjliggör adressering och dimmring av enskilda leds. Jag råkar ha en transformator ifrån lighttech som jag hittade på en loppis för en tjuga, den ger 24 V likström på 4.3 Amp ut och jag misstänker att den kan funka rätt bra.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lysande akvariebelysning

Inlägg av Icecap »

Att bygga matrisen är enkelt. Men att styra den med en RasPi kan du nog glömma direkt!

Nu är det såklart skillnad mellan om matrisen består av 3 st LED eller 300 st LED, det specificerar du ju inte.

Med t.ex. en 4*4 matris behövs 8 dataledningar "lekas med", 4 st av dom ska kunde skicka ut PWM och mycket kan man säga om RasPi - men de är inte byggda för att styra stora mängder hårdvara.

Det finns styrkretsar som driver LED och som kan programmeras till individuell PWM, de kan ofta styra 16 st LED och kan kaskadkopplas, då kan du styra rimligt enkelt med en RasPi - men hårdvaran lär kosta lite.