Diy labbaggregat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ae_g
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 juli 2014, 17:23:10

Diy labbaggregat

Inlägg av ae_g »

Hade tänkt bygga ett billigt labbagg. Det finns säkerligen 100 trådar om detta redan men försökte söka lite och hittade inget specifikt om denna modul; (o liknande)
http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayIS ... 1751833973

Det finns flera modeller men jag antar att de baseras på samma krets, med lite extra umpf för de som lämnar högre strömmar. Dock är detta det enda testet jag kan hitta;


I klippet belastar han modulen under längre tid samt kikar på signalen, men jag är inte helt hemma på ocilloscopmätningar, verkar dom ok?

Eller ska man använda sig av en LTC3780? Verkar rätt populär vad gäller hemmabyggda labbagg. Dock var det så trevligt med skärmen o allt :D

Så vad tycks? Matning osv tänkte jag lösa med någon laptop-laddare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33771
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av Glenn »

den verkar väl okej om man vill köra switchat, dock tycker jag personligen att det ser halvbökigt ut att ställa in, jag är så oldschool att jag föredrar att ha fyra rattar per utkanal, en fin och en grovinställning för både ström och spänning.

Går enkelt och snabbt att justera.
ae_g
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 juli 2014, 17:23:10

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av ae_g »

Glenn skrev:den verkar väl okej om man vill köra switchat, dock tycker jag personligen att det ser halvbökigt ut att ställa in, jag är så oldschool att jag föredrar att ha fyra rattar per utkanal, en fin och en grovinställning för både ström och spänning.

Går enkelt och snabbt att justera.
Eftersom jag inte har någon vana inne så spelar bökandet mindre roll tror jag, så ofta kommer den nog ändå inte användas (säger jag nu) :)

Dock tänkte jag mer på rippel osv iom att det blir ett switchat agg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33771
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av Glenn »

även komersiella switchade labbagg har ju en del rippel, därför fördrar en del gamla linjära aggregat.

(Exempelvis brukar urgamla mascot 719 gå för ganska dyra pengar, trots att dom är ganska begränsade och gamla.)


Det beror ju helt på vad man ska ha det till :)
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av Bjaellerud »

Min erfarenhet med de här switchade nätaggen är att de är extremt svåra att EMC anpassa.
Dvs störa av. De ger en väldigt kraftig strålning på alla frekvenser.
Är man radiointresserad, har svagare signalniåer till TV och mobiltelefoni etc. kan man bli utstörd.

EMC betyder appratens förmåga att kunna samexistera med annan elektronik, dvs sådan som kan innehålla radiomottagare och radiosändare.

Att avstöta är ett större projekt.

Så för labbändamål och där det inte krävs miniatyr, låg effektförlust etc så gäller analoga nätaggregat.

de
Roy
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av opampen »

Jag avråder också från switchade agg. eftersom switchfrekvensen kan störa det man ansluter. Framförallt dessa billiga agg. Kvaliteten blir alltid därefter. Jag rekommenderar ett linjärt agg. istället eller bygg med den populära reglerkretsen LM317. Den är väl beprövad och lätt att bygga med. Något större blir det ju alltid med större kylflänsar osv.
bos
Inlägg: 2274
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av bos »

Mitt tips är att bygga aggregatet som finns i Elektronik för Alla del 2. Det agget är baserat på en uA723 och fungerar förvånansvärt bra.
ae_g
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 juli 2014, 17:23:10

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av ae_g »

Lustigt, jag kan inte citera senast gjorda inlägg verkar det som. Nåväl, tack för all respons. Det blev som så att jag beställde en "modul" ändå, trots avrådanden. Eftersom jag är äkta amatör än så länge och jag inte kommer hålla på med känsligare elektronik så blev det så. Sen tänkte jag att det kunde vara kul att prova, se vad de går för. Om inte annat så får det bli en forumets första, och möjligen sista. Men jag ska absolut kolla mer på rekommenderade lösningar samt att jag blir sjukt sugen på att pula ihop något själv, så som bos nämner. Dock, var kan man hitta "Elektronik för alla"? Hittar inget ISBN eller liknande heller.
Jugge
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av Jugge »

Antar att boken Elektronik för alla menas. Isbn91-514-0102-9
Borde finnas på biblioteket.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33771
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av Glenn »

ae_g skrev:Lustigt, jag kan inte citera senast gjorda inlägg verkar det som.
Det är meningen att det ska vara så, det har debatterats tidigare huruvida det är bra eller ej.
Nåväl, tack för all respons. Det blev som så att jag beställde en "modul" ändå, trots avrådanden. Eftersom jag är äkta amatör än så länge och jag inte kommer hålla på med känsligare elektronik så blev det så. Sen tänkte jag att det kunde vara kul att prova, se vad de går för.
Det kommer nog att fungera ungefär lika bra som ett kinesiskt färdigt switchat labbagg som ganska många här använder, jag tycker att folk var lite väl negativa här, man ska inte glömma att mångakomersiella labbagg är konstruerade på detta vis, och det beror helt på vad man gör om det har betydelse eller ej,
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Elektronik för allas nätagg-diskuterat många gånger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av SM6XUN »

Jag förordar detta labaggregat:
http://www.electronics-lab.com/project/ ... 0-002-3-a/
0-30V och strömbegränsning 2mA till 3A, lågt rippel och riktigt bra reglering.

Gissar att denna byggsatsen från aliexpress grundar sig på aktuell konstruktion..
http://www.aliexpress.com/store/product ... 05959.html
SM4HAK
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 oktober 2014, 17:20:17

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av SM4HAK »

XUN: Den där såg intressant ut! (Fast det fanns billigare).
Jag hittade en länk med byggbeskrivning och lite tips till den dr konstruktionen:
http://shopper.life/plata-konstruktor-r ... -5646.html

(Visserligen på ryska, men...)
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av olalofberg »

Rolf: är det verkligen elek.f.allas nätagg?

Gjorde själv ett som jag hade i många år, men känner inte igen stereopoten.
Dessutom står det ju aoe under...

Tror dessutom 723:an inte kan reglera mer än ner till runt 1.7V utan att göra nån specialare med referensspänningen...
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1998
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av Gorgus »

Schemat ovan är från Allt om Elektronik #1 1982, det första numret av AoE som gavs ut.
Tack vare stereopotten så får de ner spänningen till 0,7V.


Elektronik för Allas schema ser ut som nedan, det schemat fick vi bygga efter på gymnasiet, kommer jag ihåg.
efa.del2_Sida_130.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar