Diy labbaggregat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ae_g
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 juli 2014, 17:23:10

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av ae_g »

Har inte mätt någonting egentligen, eftersom jag inte har något oscilloskop :( bara mätt utspänningen och lagt på en last för att se att det fungerar. jag har beställt ett DSO138 som kul lödprojekt, men förstår att det inte är i närheten av vad som krävs för att mäta upp modulen. Men är någon nyfiken och vill mäta så finns modulen längs norrlandskusten. Eller finns det något intressant jag kan mäta med en multimeter (Uni-T UT61D)?
ae_g
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 juli 2014, 17:23:10

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av ae_g »

Så, har nu snickrat ihop DSO138:n, och utan att veta alls vad som är optimalt att mäta, inställningar eller något så har jag gått på intuition och värdena är i bifogade bilder. Jag har mätt på utgången på modulen, som matas med 28 volt från ett riktigt gammal PSU från en Powermac G4 Cube.

Lasten är en led-panel på ungefär 3 watt.

Oscilloscopet är ac-kopplat, 10 mV steg.

Som sagt, detta är verkligen första gången jag använder mig av ett oscilloscop, har inte kalibrerat proberna. Jag går på den lilla erfarenhet jag besitter och vad som verkar logiskt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av opampen »

Det är ganska mycket HF-som kommer ut mer än 10mV. Närmare 70kHz. är inte bra. Om man ansluter till en förstärkare hörs visserligen inte den frekvensen men den går in i förstärkaren och ligger överlagrad. Inte bra!

Men det beror på vad du ansluter. Alla apparater påverkas ju inte på samma sätt.
ae_g
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 juli 2014, 17:23:10

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av ae_g »

opampen skrev:Det är ganska mycket HF-som kommer ut mer än 10mV. Närmare 70kHz. är inte bra. Om man ansluter till en förstärkare hörs visserligen inte den frekvensen men den går in i förstärkaren och ligger överlagrad. Inte bra!

Men det beror på vad du ansluter. Alla apparater påverkas ju inte på samma sätt.
Jo precis. Enligt databladet skulle buckconvertern ( på svenska?:D) vara på 150kHz, men är det för att man reglerar så stor spänningskillnad (28->5v) som frekvensen är kring 70kHz? Är det bara vid närmare 28v som den reglerar närmare 150kHz? Allt för lärandets skull.

I övrigt, har jag tänkt rätt när jag mäter som jag gör?
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Diy labbaggregat

Inlägg av Borre »

Citera inte en massa i onödan: http://elektronikforumet.com/forum/view ... lit=citera

Det står "Fixed frequency" och att den kan variera mellan 120-180kHz, om den ändrar frekvens vid tex lägre last bör det inte stå som det gör.

Dåligt och dåligt.. Ripplet kommer sannolikt inte vara det minsta problem för det mesta du driver och du kan gott använda dig av den utan att bry dig.
Men skulle du vilja minska ripplet så fungerar troligtvis ett enkelt LC-filter på utgången bra.
Skriv svar