Kyl/Frys anpassad för runt 15 grader.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Thermal
Inlägg: 21
Blev medlem: 2 maj 2009, 19:34:37

Kyl/Frys anpassad för runt 15 grader.

Inlägg av Thermal »

Hej

Jag saknar kunskap om hur jag ska gå tillväga för att modifiera en kyl/frys som håller en temperatur på 15 grader.
Att det går tvivlar jag inte på, bara på hur.

Vilka kunskaper behöver jag läsa in mig på samt vad behöver modifieras för att uppnå mitt mål.
Jag förväntar mig inte att jag kommer få en guide i näven.

Den modifierade kylen/frysen kommer jag att använda till att gör egen/privat surkålstillverkning.
Har ingen lust att kasta ut pengar på en vinkyl eller liknande, plus att det skulle vara kul och givande att göra något själv =).

Det bästa är nog att modifiera en frys för att hålla värmen kring 15 grader, vet att jag såg en på youtube som modifierade/konverterade sin frys till en kyl och fick ner strömförbrukningen rätt rejält.

Tack för svar och för visat intresse.

Mvh

Jonas
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kyl/Frys anpassad för runt 15 grader.

Inlägg av grym »

byt termostat till en modell med rätt temperaturintervall

extremvarianten vore att bygga en styrning där man kyler befintlig temperaatursensor några grader med ett peltierelementoch då fuskar lite :vissla:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kyl/Frys anpassad för runt 15 grader.

Inlägg av TomasL »

Att modifiera frysen är ingen bra ide, kompressorn lär inte överleva, då den är konstruerad för låga temperaturer, bättre att byta termostaten på kylen i stället.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Kyl/Frys anpassad för runt 15 grader.

Inlägg av mankan »

Sök efter STC-200 eller STC-1000 på ebay, köp och koppla in. Kräver att ditt kylskåp inte glömmer sin termostatinställning då det blir strömlöst utan fortsätter köra på max kyla när strömmer kommer tillbaka. STC går att programmera så den är snäll mot kylskåpets kompressor.

Vill du ha mer avancerad temperaturstyrning kan du köpa en enhet med moddat firmware på http://storagrytor.se/shop/product/stc-1000-1?tm=&sm=
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kyl/Frys anpassad för runt 15 grader.

Inlägg av xxargs »

Hela vinsten med att folk upplever att modifierad frys som körs som kylskåp blir effektivare beror på att frysdelen har väldigt mycket bättre isolering, skulle man isolera kyldelen lika bra som frysen så skulle kylskåpsdelen bli ännu snålare.

Sedan är det också skillnad i förbrukning mellan skåp-kyl och box-kyl då när man öppnar dörren så är det 200 liter kalluft som rasar ut och som varmluften som ersätter denna, sedan skall kylas (ca 0.3 kg luft eller knappt 1 dl mjölk 25 -> 3 grader i värmemängd ), med box-kyl har man inte det problemet

Själva kylmaskinen i frysdelen har lägre COP när den arbetar vid kylskåpstemperaturer än motsvarande kylmaskin för kylskåp.

Och som redan nämnt så mår inte frysdelens kompressen bra om den måste arbeta vid kylskåpstemperaturer då sugtrycket blir för högt och kompressorn får då för stor cynlindervolym gentemot motorstyrkan för att klara av det i längden då den går typ mer än dubbelt hårt lastad mot normalt om den suger gas med koktryck motsvarande -5 grader C (ca +0.3 bar övertryck över atmosfärstryck för isobutan) istället för designtrycket motsvarande -20 - -25 grader C (0.4 - 0.5 Bar undertryck gentemot atmosfärstryck).
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kyl/Frys anpassad för runt 15 grader.

Inlägg av sodjan »

> ...då när man öppnar dörren så är det 200 liter kalluft som rasar ut...

Med viss modifikation för moderna modeller med luckor eller lådor som tätar
och håller kylan kvar i de fack som man inte öppnar. Men visst, om man som
jag alltid måste leta igenom *alla* fack innan jag hittar det man söker, så... :-)
Jag vet var nubben, iskuberna och glassen finns, men sen är jag "lost"...
Thermal
Inlägg: 21
Blev medlem: 2 maj 2009, 19:34:37

Re: Kyl/Frys anpassad för runt 15 grader.

Inlägg av Thermal »

wow tack för alla svar =)
mankan skrev:Sök efter STC-200 eller STC-1000 på ebay, köp och koppla in. Kräver att ditt kylskåp inte glömmer sin termostatinställning då det blir strömlöst utan fortsätter köra på max kyla när strömmer kommer tillbaka. STC går att programmera så den är snäll mot kylskåpets kompressor.

Vill du ha mer avancerad temperaturstyrning kan du köpa en enhet med moddat firmware på http://storagrytor.se/shop/product/stc-1000-1?tm=&sm=
STC-1000 var överkomligt, bara att skaffa kylen också.

Problemet sedan blir att veta hur man kopplar in den, finns säkert någon guide på nätet -> verkade hitta en fin http://www.nationalhomebrewclub.ie/foru ... 91.0]guide om någon annan skulle bli intresserad.

Grymt tack
Skriv svar