Kamera, tillbehör.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Kamera, tillbehör.

Inlägg av Icecap »

Har ju investerat i ett kamera modell aningen bättre - men det saknas vissa funktioner tycker jag.

Jag har IR-fjärrkontroll till det men jag kunde tänka mig att ha lite extra möjligheter.
* Intervallstyrning, alltså kunde ta kort med ett specifikt intervall, kanske var 5 minut eller så.
* Manuell styrning av slutaren vid långtidsupptagning. (ett tryck för öppna, ett tryck för stänga)

Visst, man kan koppla USB mellan dator och kamera och låta den styra intervallen, korten överförs direkt till datorn osv. - men det är inte alltid praktisk att ha med laptop osv.

Alltså ville en avancerat "fjärrstyrning" med en µC + IR-LED vara en grej. Det är dock ett problem mer: kameran stänger ner efter en viss tid (ställbar) om man inte har USB-sladden i. Men det vaknar när man trycker ner knappen halvt och då kan det ju gå ändå.

Jag funderar alltså på att ta en RC-servo och en PIC i någon form, nog ett LCD också samt ett par knappar. De grejer kan sedan byggas ihop till en grej som kan monteras under kameran, lite som ett batterigrepp eller så.

Med lite programmering och mekanisk bearbetning ska det vara möjligt att skapa de funktioner jag söker.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kamera, tillbehör.

Inlägg av tecno »

http://www.ebay.co.uk/itm/Time-lapse-in ... xygPtS4R5I

Är det värt besväret med eget bygge?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kamera, tillbehör.

Inlägg av TomasL »

Det underlättar ju om du talar om vad för kamera du köpt-
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Kamera, tillbehör.

Inlägg av MicaelKarlsson »

tecno skrev:Är det värt besväret med eget bygge?
Glöm inte glädjen att ha tillverkat det själv, den är värd en hel del. Sedan kanske Icecap vill ha fler finesser efter ett tag och med en egenutvecklad är det ju inga problem att ändra/utöka funktionerna.


Icecap: Låter intressant. Har själv en del lösa idéer om liknande till min kamera så jag ser fram emot vad du kommer "skruva" ihop. Lycka till!!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kamera, tillbehör.

Inlägg av Icecap »

Kameran är en Canon EOS 7D - så den mojäng skulle vara den rätta.
Skal kolla om den även kan styra långa slutartider, i så fall lär det inte vara värd att bygga en egen.

Min tanke är att den ska kunde styra båda långa exponeringstider (t.ex. upp till 1024 sek) och time-lapse - men om den mojäng kan det också är det verkligen ingen anledning att jobba vidare med detta - men då blir det än mer aktuellt med extern matning av kameran.

Jag ska nog beställa en sådan, om inget annat kan jag styra de lååååånga slutartider på annat vis.

Hur som helst är just matningen av kameran med extern spänningskälla verkligen aktuellt.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kamera, tillbehör.

Inlägg av MiaM »

Om den har ett 2,5mm teleplugg-uttag för fjärrutlösare så är det enkelt att ansluta. Det behövs en stereoplugg. Jord av ena "kanalen" = halvtryck på slutaren, jord av andra "kanalen" = heltryck på slutaren.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kamera, tillbehör.

Inlägg av tecno »

Icecap skrev:Kameran är en Canon EOS 7D - så den mojäng skulle vara den rätta.
Skal kolla om den även kan styra långa slutartider, i så fall lär det inte vara värd att bygga en egen.

Min tanke är att den ska kunde styra båda långa exponeringstider (t.ex. upp till 1024 sek) och time-lapse - men om den mojäng kan det också är det verkligen ingen anledning att jobba vidare med detta - men då blir det än mer aktuellt med extern matning av kameran.

Jag ska nog beställa en sådan, om inget annat kan jag styra de lååååånga slutartider på annat vis.

Hur som helst är just matningen av kameran med extern spänningskälla verkligen aktuellt.

Den ska kunna göra det du begär, har sådan till min 1200D. Se bara till att beställa rätt modell dvs för 7D.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kamera, tillbehör.

Inlägg av tecno »

MicaelKarlsson skrev:
tecno skrev:Är det värt besväret med eget bygge?
Glöm inte glädjen att ha tillverkat det själv, den är värd en hel del. Sedan kanske Icecap vill ha fler finesser efter ett tag och med en egenutvecklad är det ju inga problem att ändra/utöka funktionerna.


Icecap: Låter intressant. Har själv en del lösa idéer om liknande till min kamera så jag ser fram emot vad du kommer "skruva" ihop. Lycka till!!

Glömmer inte alls bort den glädjen Micael, men ibland så är det som att gå långt bort över ån för att hämta vatten.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kamera, tillbehör.

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kamera, tillbehör.

Inlägg av Icecap »

Och jag beställde till £8.99 så nu lägger jag detta projekt i malpåsen.

Har även beställt ett dummy-batteri, elektroniken ska jag göra själv.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Kamera, tillbehör.

Inlägg av Gimbal »

Om din mobiltelefon (eller surfplatta) har en ir-blaster port så finns det (gratis) appar med intervallstyrning och andra finesser att leka med också. :tumupp:
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4818
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kamera, tillbehör.

Inlägg av gOry »

Är rätt säker på att något som tex Magic Lantern har det du söker , det är en add-on firmware med trevliga funktioner.

Med add-on menas att den ersätter inte utan körs vid sidan av från minneskortet.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kamera, tillbehör.

Inlägg av Icecap »

gOry: verkade mycket intressant- fram till att det framgick att firmwaren i mitt kamera är för ny. Ska vara 2.0.3 men min är 2.0.5.

Och nu har jag beställt och betalt grunkan, jag har även beställt ND-filter så på lördag skal jag testa iaf. ND-filtret med fjärrstyrningen, med en del tur kanske även grunkan så jag kan styra långa slutartider.

Gimbal: Då ingen av dom har IR-port är det inte aktuellt. Men jag ska ha det i minnet.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kamera, tillbehör.

Inlägg av Icecap »

Nu har timern kommit, fungerar helt OK. Den har intervall, lång slutartid och lång självtimer.

EDIT: Har även fått det tomma batteri med sladden - och det följde med en nätdel som verkar fungera. Jag kommer dock inte att testa det i kameran än, jag ska bygga ett skyddskretslopp först så att om nätdelen får spader skadas kameran inte.
Skriv svar