Nätaggregat till bilstereo

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
gamestudiox
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 september 2012, 18:49:55

Nätaggregat till bilstereo

Inlägg av gamestudiox »

Hej, så jag har ett 450 w switchat nättagregat som jag fick nyligen. Denna låda skulle jag vilja använda att mata en bilstereo,12v 10a och ett slutsteg,12v 30a.

Genom att använda ohms lag så kom jag fram till att Nätttagregatt på 450 w borde pumpa ut cirka 37a vid ENBART 12v.

Problemet som jag försöker ta mig runt är att resten av spänningarna typ, 5v och 3.3v tar en del av min ström. Tänkte att om man använde alla spänningar och parallel kopplade dem mot jord så kan man ju bara plussa ihop strömmen,på samma sätt som med parallel kopling med flera spänningskällor.

Har ingen erfarenhet Nätttagregatt men förstår ganska mycket grunder i ellära och praktiskt.(Går sista året på EE lärling/GLU)



Edit: felslag i rubrik fixade för att förbättra sökbarheten - hcb
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Nätaggregat till bilstereo

Inlägg av RadarEnt »

Det är väl bara att köra på från enbart 12V?
Om du ska utnyttja slutstegets hela kapacitet så lär det väl bara låta illa ur högtalarna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Nätaggregat till bilstereo

Inlägg av grym »

nej, det går inte att koppla ihop spänningarna och alla sakerna i nätaggregatet är dimensionerade för den ström som varje spänning är gjord för

så om du inte anbart kan klara dig på den ström som 12v utgången kan ge så skaffa något annat aggregat
det är inte lönt att försöka bygga om
gamestudiox
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 september 2012, 18:49:55

Re: Nätaggregat till bilstereo

Inlägg av gamestudiox »

Ajdå, 12v är bara på 16a så det blir nog tveksamt men jag får väll fortsätta köra på batteribanken jag har, hotspots skills det eftersom de väger ton.

I försig så kan man köra med boxen bara till bilstereon och batteridrift på sluttsteget. Så klarar jag mig nog på två batterier.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Nätaggregat till bilstereo

Inlägg av Electricguy »

Det låter som att det nätagg du har är rätt så gammalt. I moderna datorer används nästan enbart 12V, så ett modernt ATX nätagg ger betydligt mer ström på just 12V. 20-130A är inte ovanligt.
Jag har tex. en dator igång här nu som drar ström såhär:
Bild
gamestudiox
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 september 2012, 18:49:55

Re: Nätaggregat till bilstereo

Inlägg av gamestudiox »

A den är rätt gammal tror jag, fick den från morfar så jag tänkte att det kanske funkar, men men får bli en tung låda.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Nätaggregat till bilstereo

Inlägg av peak@svelfo »

Du kan mycket väl använda ditt nätaggregat. Du kanske inte kan köra med full effekt men det kommer att fungera.
gamestudiox
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 september 2012, 18:49:55

Re: Nätaggregat till bilstereo

Inlägg av gamestudiox »

Hej, har funderar rätt mycket och kom fram till att det fanns en bättre lösning. Har tänkt att jag via en "på/av/på" omkopllare kan köra systemen "parallelt"(inte parallellkopplat!) utan att egentligen koppla ihop dem, detta kräver förstås att jag har gemensam minus punkt. Funkade fint i det småskaligt testet(3v och 9) ,är dock lite osäker på hur strömkällorna aggerar när det är mer kräm i dem. Någon som har en ide om hur de kommer bete sig??

Liten förklaring till systemet

På/av\på
12v 36Av (batteribank)--/ | \--12v 16A(nättagregat)
| | |
CD(Ej slutsteg då det direktmatas från batteribank)
gamestudiox
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 september 2012, 18:49:55

Re: Nätaggregat till bilstereo

Inlägg av gamestudiox »

Min förklaring gillades inte av forumet xD Formatteringen blev fel.
Skriv svar