USB -> MIDI (no hands)!?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

USB -> MIDI (no hands)!?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har köpt och byggt ihop en synt från Mutable Instruments - Anushri, en liten och lite annorlunda apparat vars funktioner till stor del styrs via MIDI.
För att klara den biten, MIDI alltså skaffade jag ett AKAI klaviatur vilket visade sig vara MIDI via USB.
Nu inser jag att det är inte alldeles okomplicerat och definitivt inte billigt att hitta en lösning som gör att tangentbordet kan kopplas till min synt.
Antingen finns det grunkor som kopplar synten till PC eller klaviaturen (det ingick ju sladd och CD med drivers), men direkt mellan de båda enheterna via en enkel och billig burk .... NÄ NÄ!
Har jag tid/lust ork att sätta mig in i allehanda programmerbara enheter och skriva program för att läsa av USB-sladdarna och skicka vidare kodat i MIDI-kod och vise versa? :nene:

Återstår att fråga forumet om någon har använt/uppfunnit lösning med lämplig modul (PIC, Äppelpaj eller annan paj, Arduino ...) för att lösa ett slikt problem.

Lite saker jag hittat:
Diskussion om detta på annat ställe
MIDIOX
iConnectivity
Kenton
Installing ArchLinux on Raspberry Pi for headless audio
MIDI-USB-HOST-DIY-tutorial.pdf
USB Host Board - MIDI device
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: USB -> MIDI (no hands)!?

Inlägg av Andax »

Problemet är AKAI-klaviaturens USB interface. Det är ju inte säkert att det följer någon MIDI standard i sin kommunikation mellan sig och PC. Det är ju drivrutinen som gör att den ses som en MIDI-kompatibel enhet.
Det finns ingen annan utgång på klaviaturet där det ev finns standard MIDI signaler ut?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: USB -> MIDI (no hands)!?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nix, inget annat.

Jag har iofs ett klaviatur i källaren, köpt av Jimmy för hundrafemtiotre år sedan. Det kan ha MIDI ut men det är stort som satan.
gunnerfeldt
Inlägg: 87
Blev medlem: 29 november 2010, 00:32:55

Re: USB -> MIDI (no hands)!?

Inlägg av gunnerfeldt »

De flesta USB midi grunkor har ju oftast ett läge där de kör eget protokoll och ett standard MIDI. Drivaren kan flippa den till tillverkarspecifikt läge tex.

Det blir en strulig soppa att göra en midi host med hela enumerationballetten osv.
gunnerfeldt
Inlägg: 87
Blev medlem: 29 november 2010, 00:32:55

Re: USB -> MIDI (no hands)!?

Inlägg av gunnerfeldt »

...bara för att till slut skicka lite MIDI data menar jag.
Skriv svar