Exponera kortlaminat med gammal sollampa

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Exponera kortlaminat med gammal sollampa

Inlägg av ensten »

Diptrace föredrar jag i alla fall.
ncc1701d
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 augusti 2005, 19:08:07
Kontakt:

Re: Exponera kortlaminat med gammal sollampa

Inlägg av ncc1701d »

Köp en ny eller begagnad insektsdödare, modell med 2 st lysrör (jula har http://www.jula.se/catalog/tradgard/ute ... re-429016/). Själv hitta jag en begagnad dylik och byggde om en gammal scanner och satte in rören i.
Exponeringstid ca 3-4min.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Exponera kortlaminat med gammal sollampa

Inlägg av xxargs »

Det går även med vita rör men tar längre tid - P20 fotoresisten är känslig även för den blåa delen i ljuset och en rödblå akvarielysrör kanske tom. är lite vassare än ett vitt lysrör.

har man glas mellan så läpps inte mycket av UV-ljuset igenom glaset utan det är den blå-violetta delen i ljuset som gör det mesta av jobbet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Exponera kortlaminat med gammal sollampa

Inlägg av säter »

agfamatic skrev:jag har en gammal sollampa från 70 talet
Kvartslampa?
Jag minns att morsan brukade sitta framför en sådan på 60-talet.
Lampan gav ifrån sig ett smattrande ljud och röda skyddsglasögon var livsviktigt. :D
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Exponera kortlaminat med gammal sollampa

Inlägg av xxargs »

Börja det lukta ozon (185 nm och 253.7 nm) om dem så hade de passande spektrum för att radera Eprommar (253.7 nm främst) och det är definitivt inget ljus som passar för solbränna men bra om man skall odla på hudcancer...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Exponera kortlaminat med gammal sollampa

Inlägg av rvl »

Off tpoic. Läste nyss ett inlägg om FW-upgradering, där man hade använt engångs (fönsterlös) EPROM.
Once you have the changes made, program a new device (you can erase
the old ROM if you have the right X-ray equipment or gamma ray
source).
:)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Exponera kortlaminat med gammal sollampa

Inlägg av xxargs »

problemet med röntgen-radering är att man måste baka kislet vid 600 grader C ett tag efteråt för att få bort fel i kristallen som röntgenstrålningen har skapat.

I teorin skulle man kunna göra samma sak med 'utslitna' flash-minnen för att få bort de vid radering infångade elektronerna i isolerlagret mellan elektroderna - problemet är att det är länge sedan man körde med keramikkapslingar på IC och med montage att de lätt kan tas bort från kretskorten som bär upp dem...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Exponera kortlaminat med gammal sollampa

Inlägg av rvl »

Keramikkapslar var relativt lätta att öppna icke destruktivt. Förde en gång i tiden ett gäng kretsar till ett lab med FIB-utrusting för att fixa en liten designmiss genom att koppla om ett par "ledare" i själva kislet. Med lämpligt våld på rätta ställen gick öppningen av kapseln fort utan åverkan på bondningstrådarna.
Skriv svar