Mindre geratoranläggning driven av moped

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
philipj
Inlägg: 29
Blev medlem: 22 september 2013, 12:21:28

Mindre geratoranläggning driven av moped

Inlägg av philipj »

Hej, planerar på ett projekt som jag vill genomföra när jag får tid. Har en gammal rieju drac 03 (moped) som jag tänkte slakta till sommarn när jag tagit körkort. Tänkte att det är ju roligare att göra nåt med den än att lämna den på skroten.

Vad tror ni, är det genomförbart?

Har tänkt ladda en batteribank eller liknande. Skulle man kunna ladda en batteri bank med strömmen från belysningsystemet (reglerad växelström12v 7.9A)

Har annars tänkt att driva en typ bilgenerator. Men vet inte om mopeden orkar dra runt en sån för att få tillräkligt med effekt.

Projektet ska helst ha något syfte men i slutändan vill jag bara testa om det går.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mindre geratoranläggning driven av moped

Inlägg av grym »

om du väljer bilgenerator så ersätter du ju laddregulatorn med något som passar dig, då kan du reglera strömmen med och få till det så det funkar ihop med motorn
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mindre geratoranläggning driven av moped

Inlägg av mrfrenzy »

En mopedmotor får lämna max 1000W.
12V x 8A blir ca 100W vilket alltså är väldigt dåligt utnyttjande.
Satsa på en bilgenerator och försök hitta en lämplig utväxling så generatorn snurrar med lagom hastighet vid det varvtal mopedmotorn går som bäst.

Glöm inte skaffa en rejäl kylfläkt!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mindre geratoranläggning driven av moped

Inlägg av xxargs »

12V bilgenerator på 35 - 50 ampere kommer att bli kämpigt nog för motorn vid fullast - sedan måste motorns varvtal och generatorns lastkurva anpassas så att motorn har tillräckligt med varvtal för att få ut full effekt.

de flesta som hört gnisslande generatorremmar i lite äldre bilar med kilrem kanske har redan har förstått att det beror på att generatorn går så tungt momentmässigt att det hellre slirar på remskivan än att varva upp när den levererar 40-50 ampere till batteriet kort efter starten.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mindre geratoranläggning driven av moped

Inlägg av mrfrenzy »

Det behöver inte vara så svårt att testa fram empiriskt. Jag gjorde lite försök med en Bosch generator för att utesluta fel på regulatorn.

Koppla generatorn till ett friskt men urladdat batteri.
Ta bort regulatorn och anslut labbaggregat till rotorn.
Full gas till motorn.
Justera strömmen genom rotorn till den punkt där mest effekt matas in i batteriet.

Nu har du gjort en manuell MPPT reglering.

Ska det användas under övervakning är du klar, annars får man lägga till önskad grad av automatisering med tex följande parametrar:
Max laddström
Max rotorström
Max motorvavtal
Logik för fullt batteri - ska motorn varva ner eller stoppas när strömmen till batteriet börjar sjunka.
philipj
Inlägg: 29
Blev medlem: 22 september 2013, 12:21:28

Re: Mindre geratoranläggning driven av moped

Inlägg av philipj »

Tack för all feedback, jag återkommer när jag funderat lite mer.
Skriv svar