Elvinsch

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
blastur
Inlägg: 192
Blev medlem: 13 mars 2007, 00:07:26
Ort: Göteborg

Elvinsch

Inlägg av blastur »

Hej!

Jag klurar på att bygga en elvinsch för att dra upp skärmflygare i luften. Den skall fungera i två lägen:
Pay-in: Vinschen är stationär, man drar ut ca 1km lina och ansluter till piloten. Vinschen startar och drar in linan och piloten far upp i luften.
Pay-out: Vinschen monteras på bil eller båt och man kör iväg från piloten, vinschen bromsar utmatningen av lina och piloten far upp i luften.


Det finns massor av modeller för dessa slags byggen, men jag vill byga en elvinsch. Tänkte en elmoppemotor eller liknande. Ca 10 kW (eftersom vi även skall dra tandem-ekipage).

Jag har ganska lite erfarenhet av motorer, särskilt de lite större. Desto mer erfarenhet av programmering & digitalteknik. Jag tänkte därför köpa en motor med trumma och en motor kontroller. Sen ansluter jag motorkontrollern till en egensnickrad logikbox med knappar som tillåter mig att starta, stoppa motorn. Inför varje vinschdrag skall man även kunna styra dragkraft eftersom varje pilot är olika tunga.

Exempel på motor: http://www.alibaba.com/product-detail/1 ... 112.1LvMFv

Någon som har tips på vad för slags kontroller man kan använda till en sån här? Även lämplig hårdvara för en logikbox är av intresse. Vill helst köra Linux på den, eftersom jag längre fram tänkte lägga till en fjärrkontroll så vinschen kan styras av piloten :D (ja, med nödvändiga säkerhetsåtgärder förstås..)

Jag är också allmänt förvirrad över hur man designar en vinsch egentligen. För oss piloter är det viktigt att draget är jämt, dvs om vi kör in i stigande luft eller flyger in i en vindby så förändras framåtfart väsentligt. Likaså i pay-out läge, om bilen inte håller jämn hastighet upplevs draget ojämnt. Vad är bästa sätt att få ett jämt drag? Det är ju uppenbarligen någon slags reglering, men hur mäter man hur spänd linan är? För det är ju det jag vill se till att den är hela tiden.

Linan är ca 1500m lång.

Här är ett exempel på ungefär vad jag vill bygga:

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Elvinsch

Inlägg av grym »

byggde en sådan för en 20 år sedan eller så
kompisen skulle ha den

tog en stor indramat servomotor, dc med magneter
gjorde en stor pwm konstantströmsgenerator

den krävde 36 eller 48v med bilbatterier och funkade bra

så vitsen är nog konstant moment, vilket jag inte har koll på hur man gör med en sådan motor
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elvinsch

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Häftigt! Bra grej. När jag lärde mig att segelflyga i början på femtiotalet gjordes de förstastarterna (i en G9) med en winsch!
På den tiden kostade ett Cert 1:- när man la byggtimmar under vinterhalvåret! Staten sponsrade kraftigt!
strol
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 april 2016, 23:27:49

Re: Elvinsch

Inlägg av strol »

Hej, jag har viss erfarenhet av att skruva in och styra dylika motorer.

Har bytt dieseln i segelbåten mot en 5kW BLDC elmotor

se mer på http://e-sail.weebly.com/

Då jag själv flyger skärm och vinschar har jag även funderat på elvinsch.

Det fina med den "controller" som jag använder är att den kan konfigureras så att "gas-pedal" styr antingen fart, eller vridmoment. Vridmomentsstyrning känns ju som gjutet för vinschning?

En nav-motor (hub motor) är förmodligen ännu bättre, då den är lågvarvigare (?) inte bör behöva växlas ned alls för att använda för vinschning...
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Elvinsch

Inlägg av ankan »

Blastur :

Låter vanskligt med Linux. Varför inte bara en uC?
Känns mer failsafe.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elvinsch

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Du borde fundera på en vindmätare i slutet på linan, som hela tiden sänder hastighet där, ner till winschen.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Elvinsch

Inlägg av ankan »

Lasp skrev:Du borde fundera på en vindmätare i slutet på linan, som hela tiden sänder hastighet där, ner till winschen.
Räcker väll att mäta motorns belastning, eller vad vinner man på att mäta vindstyrkan?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elvinsch

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är stor skillnad på några meters höjd. För skärmflygaren, och slutet på linan, är det den verkliga vindhastigheten som gäller.
Problemet är ju att sända ner signalen på ett vettigt sätt!
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Elvinsch

Inlägg av ankan »

Lasp skrev:Det är stor skillnad på några meters höjd. För skärmflygaren, och slutet på linan, är det den verkliga vindhastigheten som gäller.
Problemet är ju att sända ner signalen på ett vettigt sätt!
Jo det blåser olika på höjd men är det inte för att styra draget det handlar om? I så fall kan man kolla på hur mycket motorn är belastad. Blåser det mycket så belastas motorn mer.
strol
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 april 2016, 23:27:49

Re: Elvinsch

Inlägg av strol »

Som sagt, det finns färdiga styrenheter för dessa motorer (BLDC) som kan konfigureras att styra antingen fart eller vridmoment.
Den jag har styr man sedan hur mycket av det valda (fart/vridmoment) man vill ha med en spänning 0-5V ("gas-pedal")
Kontrollenheten anpassar då många gånger per sekund effekten på motorn så att ett vinschdrag blir jämnt även med varierande vindstyrka...
http://www.goldenmotor.com/PI-400pic2.jpg
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Elvinsch

Inlägg av ankan »

Kan man styra en navmotor med BLDC kontrollern också? I så fall är det ju bara att köpa delar och koppla ihop. :-)
strol
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 april 2016, 23:27:49

Re: Elvinsch

Inlägg av strol »

Navmotorn är normalt en BLDC-motor. Det gäller bara att välja en passande "controller" (volt och ampere) och kolla upp att den har möjlighet att styras även på vridmoment (/effekt som väl blir samma sak) och inte bara varvtal. Den "controller" jag har erfarenhet av är en med fyrkantsvåg på de tre faserna. Nyare modeller har sinusvåg vilken ger en ännu tystare och jämnare gång...
Men de flesta navmotorer har en lägre effekt då de är till cyklar (ca 500W). Till en vinsch vill man helst ha 5kW för singelskärm och kanske upp till 10kW för tandem? Men det finns ju om än från andra leverantörer än den motorn jag använt (en 5kW vattenkyld 48V med varvtal upp till ca 3000rpm).
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Elvinsch

Inlägg av ankan »

Vad tror ni om en budget på 20000kr för material?

48V 5KW motor ~ 4500kr
48V 5KW controller ~ 4500kr
4st bilbatterier a ca 100Ah ~ 6000kr
Mekaniska delar, övrig elektronik, rc sändare + mottagare, vinchlina mm ~ 5000kr
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elvinsch

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ser bra ut
Lina och kommunikation! Eller kör man direkt på mobiltelefon, klart vettigt!
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Elvinsch

Inlägg av ankan »

Lasp skrev:Ser bra ut
Lina och kommunikation! Eller kör man direkt på mobiltelefon, klart vettigt!
En appuppkopplad vinsch skulle vara något. Man matar in vikt, hur hårt man vill bli vinschad och sedan sköter den resten. :-)
Skriv svar