Bygga en liten eldriven cykel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Sensei
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 mars 2016, 18:23:52

Bygga en liten eldriven cykel

Inlägg av Sensei »

Hejsan,

Enda sedan jag såg en video häromdagen så har tankarna flugit runt i huvudet på mig. Videon är här: .
Tankarna handlar om hur jag också skall kunna konstruera en liknande elcykel som den ni ser i klippet. Här är lite frågor som jag har problem med.
Frågor:
-Vad för material ska jag använda för konstruktion så den inte blir alldeles för tung
-Vilken effekt ska jag ha på motorn, 750 W, 1000 W..
-Hur stor förlust får jag på motorn, vilket leder till frågan, hur stor skall batteriet vara ?

Som ni ser har jag många frågor och jag är ganska oerfaren på detta området. Jag vet om att det kanske inte är lagligt att den får köra snabbare än 20 km/h, men det kan man sköta sen :)

Mvh Sensei
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Bygga en liten eldriven cykel

Inlägg av G-man »

Du kanske ska fundera på lite andra frågor först.

Hur stora hjul ska du köra med? Den i videon har navmotor och de brukar sällan ha mer än 350W effekt på dem man kan köpa som är under 8" större hjul finns med högre effekt (kolla tex aliexpress)

är det viktigt att den är lätt så är det ju lipo som gäller för batteri, är det mer stilen så kanske du kan köra på bly..

Tror att om det är stilen du är ute efter så kolla på rull.se på parametrar som deras elscootrar har, kanske är det enklast att köpa en och bygga om den. Du får ju med allt och har löst saker som broms osv om man köper en färdig/begagnad. Där kan ju gissa på räckvidd utifrån vad de skriver, de siffrorna är nog optimistiska dock.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga en liten eldriven cykel

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En liten eldriven scooter borde vara utgångspunkt.
Jag har några nya kompletta.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygga en liten eldriven cykel

Inlägg av Gizmo »

Jag tror man ska börja med att fundera lite på exakt vad man vill göra och varför. Den på videon har extremt små hjul. Generellt kan man säga att ju större hjul du har, desto mer stabilitet och komfort. Jag skulle välja att göra något med lite större hjul. Kan ju få vara en liten cykel ändå. Finns ändå en del att välja på som man kan utgå ifrån. Till exempel strida cykel är väldigt liten men kan vara något att utgå ifrån.
Xabet
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 september 2010, 18:50:38

Re: Bygga en liten eldriven cykel

Inlägg av Xabet »

Antar att du redan hittat tillverkaren: http://shop.urb-e.com/collections/urb-e ... c-vehicles
Finns lite bilder och info där.

Jag tycker cykeln är cool! Kan också tänka mig att bygga något liknande för att glida runt på i sommar. Klarälvsbanan går ju förbi där jag bor, 9 mil bilfri väg genom vackra Värmland. Lär dock behövas skapligt batteri för att ta sig fram och tillbaka bara...

Material kanske man kan ta nå tjockare aluminiumplåt eller annan plåt, borra hål som de har gjort för att få ner vikten något.
En U-profil kanske kan vara "stammen", där man kan gömma batterierna i själva hålutrymmet.
Skriv svar