Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 21.38 2018-10-17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 10.36 2016-03-14 

Blev medlem: 17.14 2010-02-09
Inlägg: 29
Ort: Kalmar
Hej!

Jag har en idé som jag vill bekräfta här, och få tips på hur jag kan genomföra...

Jag har tänkt köpa en boomblaster, typ JVC RV-N100E, som kan drivas på AC/nätdrift eller 10st LR14 batterier.

Jag kommer ha den i bilen, så nätdrift kommer nästan aldrig ske, men däremot vill jag heller inte behlva ta ur o ladda batterierna hela tiden.

Min idé är att bygga in en batteriladdare, typ GP Powerbank, som kan drivas på 12v DC, och hoppas att den kan ladda batterierna, samtidigt som boomblastern är i drift.

Funkar det? Behöver jag sätta nån diod mellan batteri och laddare?

Tack!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.14 2016-03-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 23134
Ort: Kristinehamn
Självklart kan det fungera!

Men med en batteriladdare som du beskriver lär det inte fungera något vidare, den sorts laddar nämligen vare cell för sig och om du ska ha 10 st i serie blir det ett redigt relä för att koppla om.

Det jag ser kan fungera är att du tar inkommande 12V från fordonet. Den spänning är ju "smutsig" och varierar så lite filter på innan och sedan en step-up switch-regulator till 15 stabila Volt, då skulle du kunde köra den på bilens el.

Sedan var det laddningen.
Den bästa lösning är att ha samma step-up regulator men att den kan spänningsstyres exakt. Med rätt inkopplat strömmätning kan du ha en stabil laddning och även spela. Vid att ha en laddare som inte förbrukar ström om den är avstängd (backström) och som kan mäta spänningen över batteripacket kan du skapa en laddare.

Den ska ju ladda på till spänningen inte stiger längre och sedan hålla den ström en stund innan den ska gå ner på underhållsladdning.

Men en ackumulatorversion av LR14 är ju med NIMH eller liknande ger då 12,5V vid 10 st i serie och inte de 15V som originalet ger. Detta kan mycket väl vara inte är ett problem, alltså att speldosan fungerar lika bra för det.

Kollade just och det är 10 st D-batterier som ska i, alltså LR20. Men detta ändrar inget rörande laddning och spänning.

Så det är inte så enkelt att du bara klämmer in några laddare, det är en del mer som ska passa.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.20 2016-03-14 

Blev medlem: 17.14 2010-02-09
Inlägg: 29
Ort: Kalmar
PS. 10x1,5v = 15v

De flesta laptop -batterier är 15v, borde gå att använda en sån..?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.32 2016-03-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 23134
Ort: Kristinehamn
Ah - du menar LiIon? Javisst! Men att ladda dom säkert är ännu värre, de är mycket känsliga för överladdning och underspänning. Båda kan ge katastroffel (*BOOM* och/eller "BRAND!!! RING 112!").

Jag förstår att du vill ha den med dig "alltid" och använda den mycket och det är i så fall bra, LiIon får inte fulladdas och ställas på hyllan, då expanderar cellerna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.15 2016-03-14 

Blev medlem: 17.14 2010-02-09
Inlägg: 29
Ort: Kalmar
Icecap skrev:
Ah - du menar LiIon? Javisst! Men att ladda dom säkert är ännu värre, de är mycket känsliga för överladdning och underspänning. Båda kan ge katastroffel (*BOOM* och/eller "BRAND!!! RING 112!").


Njah, tänkte använda laptop-laddare, inte laptop-batteriet. Det sitter väl strömreglering i laptopladdare..?

Iof rätt bra idé att använda laptop-batteriet också, de är ju lika billiga som 10st D-batt och säkert fler mAh...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.25 2016-03-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 23134
Ort: Kristinehamn
Är det moderna laptop-adaptorer är det bara en strömförsörjning, inget annat. All laddreglering sitter i laptop'en.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.28 2016-03-14 

Blev medlem: 17.14 2010-02-09
Inlägg: 29
Ort: Kalmar
Icecap skrev:
Är det moderna laptop-adaptorer är det bara en strömförsörjning, inget annat. All laddreglering sitter i laptop'en.


Fan. Det sitter inte i batteriet på laptopen..? För i så fall går det ju lösa...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.42 2016-03-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 23134
Ort: Kristinehamn
Jag har inte sett någon laptopbatteri med den funktion inbyggd iaf.

viewtopic.php?f=13&t=18141, kolla regel 1.3


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.47 2016-03-14 

Blev medlem: 17.14 2010-02-09
Inlägg: 29
Ort: Kalmar
Ok, tack för snabba svar!
:tumupp:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.00 2016-03-18 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 7128
Om den fungerar både med laddningsbara batterier, 10*1,2 = 12V, och engångsbatterier, 10*1,5 = 15V, så kommer den garanterat fungera med spänningen du har direkt i bilen. Däremot kan det behövas LC-filter för att göra sig av med eventuella störningar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.41 2016-03-18 

Blev medlem: 13.28 2006-09-23
Inlägg: 8836
Ort: Södertälje
Torrbatteridriven utrustning[1] brukar designas att fungera ned till 0.9 V/cell - med andra ord bör det inte vara problem med NiMh-batterier.

Är man inte van med LiIon/LiPol-batterier från tex RC-hobbyn och lärt sig att hantera dem, så är NiMh-batterier säkrare att hantera för nybörjare och dessa kan laddas med konstantström (med tex LM317 i strömgeneratorkoppling) och bör fungera tillsammans med en 19V laptopladdare.

Skall man inte ha en massa övervakning och annat som kan vara svårt att få till som nybörjare så laddas NiMh-batterierna med en konstantström typiskt 100-200 mA (om det är 2000 mAh-celler, batterierna måste kunna avge värme, bygg inte in dem värmeisolerat) men med nackdelen att det tar 15-20 timmar innan de är fulladdade om du har kört dessa helt tomma.

Det finns en nackdel till med NiMh-batterier - det är jättesvårt att veta laddningsstatusen (dvs. hur mycket som är kvar) då urladdningskurvan spänningsmässigt är väldigt flack i området 80% laddningsgrad till under 10% laddningsgrad, vilket gör att man kan inte bedöma kvarvarande kapacitet genom spänningsmätning mer än att det kanske ger enstaka minuts till sekunder förvarning att batterierna tar slut. Nu! - i princip behöver man colomb-räkning (dvs räkna urladdning i Amperesekunder) om man skall ha koll på kvarvarande kapacitet.


[1]
Med vissa undantag så som tidiga digitalkameror som drog ohyggligt med ström och tyckte batterierna var tomma redan vid 1.2 Volt/cell och därför bara fungerade med akaline-batterier ett kort tag per sats.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.46 2016-03-21 

Blev medlem: 17.14 2010-02-09
Inlägg: 29
Ort: Kalmar
Tack för utförlig beskrivning!!
Finns det någon "standardladdare" som har övervakning / strömstyrning som jag kan slakta o bygga om?
Jag tror som ni att den går att driva direkt på bilens ström. Men vill kunna koppla loss o veta att jag kan ta med den, med fulladdade batterier.
Kanske räcker en enkel omkopplare, från nätdrift och batteridrift liksom?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010