Hjälp med att starta servernätdel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Hjälp med att starta servernätdel

Inlägg av G-man »

Fyndade 2 av dessa ur skroten som jag tänkte använda för att driva en laddare med som så många andra gör på RC forum, just denna ger väldigt mycket ström för sin storlek 12V 89A så just denna är jag ju sugen på att få fart på!

Den verkar lite knepigare att få igång än många andra dock. Jag borde ha tagit ur hela kortet i servern med men det stog ett gäng servrar på den i skroten så det blev inte så...

Denna är det.
nät1.jpg
Och så här ser kontaktytorna ut

Över
nät2.jpg
Under
nät3.jpg
Och så hittade jag denna, har pluggat in den och mätt där det ska vara spänningar och det stämmer överens med bilden
nät4.png
Att jorda start räcker iallafall inte.. men alla dessa beteckningar kanske någon har koll på här och kan tala om om den behöver någon mer återmatning innan den startar? Den lyser upp och ger spänning på de andra uttagen som är uppmärkta bara inte själva "huvudleveransen" så att säga!

Tacksam för hjälp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoPa
Inlägg: 630
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:32:06

Re: Hjälp med att starta servernätdel

Inlägg av RoPa »

Får du ut 12V på pinne 39?
När du kopplar ihop pinne 29 med 36 så händer? Inget?
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Hjälp med att starta servernätdel

Inlägg av G-man »

Japp på pinne 39 har jag 12V!

Testade att sätta ett 200ohm motstånd mellan 29 och 36, det gjorde ingen skillnad, den lyser grön och så som innan men ingen utspänning.

Lite nyfiken är jag på Nr 34 -PS_present och 27 Vin_good . för det första, varför har 29 och 34 ett - framför sig och kanske behöver 27 någon återmatning?

Hittade detta helt orelaterat till just denna modell ang det

PS_ON /L(Power supply enable) The power supply output will be enabled when this signal is pulled low (< 0.8 V).
HIGH = Output V1 OFF
LOW = Output V1 ON

VIN_GOOD/H (Input OK) Active High signal asserted when the input voltage rises above the min input voltage specified.
This signal is internally pulled up through 4.7 K ohms to the 3.3 V housekeeping voltage.

POK/H (Output OK) Active High signal asserted when the output is within regulation. This signal is internally pulled up through 1.0 K
ohms to the 3.3 V housekeeping voltage.

TACH_1 This open collector signal generates two pulses per each fan revolution. This signal is eternally pulled up to the
housekeeping voltage.

PS_KILL This signal will cause the output to shut down when drive high (> 24 V) or left floating. The PS_KILL will cause the
output to latch off and requires recycle of PS_ON or DC input to reset.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp med att starta servernätdel

Inlägg av mrfrenzy »

Låter som du ska jorda PS_KILL före inkoppling.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Hjälp med att starta servernätdel

Inlägg av G-man »

Ja nu när du läser det åt mig så verkar det ju logiskt! Ska testa det med
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hjälp med att starta servernätdel

Inlägg av rikkitikkitavi »

Alla pinnar som är kortare släpper ju en millisekund före när man hotswappar modulen.

Jorda pson och ps kill. Om du vill vara försiktig använd ett motstånd.

Har moulen interna fläktar ? Antar det eftersom den har tacosignal. Annars måste du ha externa fläktar, rejäla sådana för att ta ut 89 amp.

Skall du seriekoppla? RTN är anslutet till PEN, men det är ofta en skruv i kretskortet. Bryt den blir lågspänningssidan flytande mot PEN och du kan seriekoppla.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hjälp med att starta servernätdel

Inlägg av sodjan »

SCL/SDA är väl I2C signalerna. Har du riktig otur så kanske den
måste kommunicera med något för att starta...
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hjälp med att starta servernätdel

Inlägg av rikkitikkitavi »

Har aldrig hört talas om att den behöver köra I2C för att starta, däremot för lite mera diagnostik och parallelldrift etc etc.

Det är lite on som gör de flesta servernätdelar, även de det står DELL och HP osv på.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Hjälp med att starta servernätdel *löst*

Inlägg av G-man »

Att jorda PS_Kill och PS_On gjorde susen! :)

Det är fläkt i den, den verkar dessutom vara temperaturstyrd för den gick igång men gick på låg fart, det gör inget om man säger så...

Tack för all input!

rikkitikkitavi: Seriekoppling kan vara aktuellt, ska kolla om den är ansluten till PEN, men måste man ta bort den? Är det inte bara vara nogrann med att chassina inte kommer mot varandra?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hjälp med att starta servernätdel

Inlägg av rikkitikkitavi »

Chassit är anslutet till PEN , gnd /rtn är anslutet till chassit.

Antingen bryter du anslutningen till chassit /pen i en av nätdelarna (farligt) eller så bryter du anslutning chassit -gnd/rtn.

Annars blir det mighty kortslutning via PEN. Nätdelarna lär latcha avstängda också, de har garanterat överströmsskydd. Då får man cykla 230VAC för att återstarta nätdelen.

Kul att det fungerade!
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Hjälp med att starta servernätdel

Inlägg av G-man »

Så här ser det ut,
natdel.jpg
Jordkabeln skruvad i chassit, som väntat, och sen 2 små blå kopplade till jordstiftet(röd och gul) alla 4 skruvar som den är fäst med i chassit skapar förbindelse med chassit... jag är lost. Vad ska jag göra för det säkrare sättet? Måste jag isolera alla 4 skruvarna från chassit?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hjälp med att starta servernätdel

Inlägg av Sverige »

Låt grön/gul vara kvar anslutet till chassit.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Hjälp med att starta servernätdel

Inlägg av G-man »

Jo, det är ju målet här... jag vill ju veta vad jag ska göra istället...
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hjälp med att starta servernätdel

Inlägg av Sverige »

Är det x/y-kondingar pilarna på bilden?

Det är minus ut som ska separeras från chassit. Brukar inte vara på samma ställe som AC in (bilden).
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hjälp med att starta servernätdel

Inlägg av rikkitikkitavi »

Skruva loss alla skruvar som håller kretskort(en) i chassit.
Kontaktmät mellan 12V RTN och chassi.
Skruva i en i taget tills du får kontakt igen. Obs kan vara flera skruvar.
Dessa ersätter du med nylonskruvar.
Alt om du kan lägga in isolerande brickor så att jordplanet inte längre kontakterar själva skruven.
Eller skrapa bort jordplan om du kör hardcore.

Jag har inte sett någon servernätdel som inte löst kontakt chassi/PEN mot 12V RTN (minus) på annat sätt.

Det du har på bilden är 230VAC in. Ev. X/Y kondingar är en av anledningarna till att du inteskall bryta PEN mot chassi.
Där skall du inte in och göra något. Notera isolerande folie mellan apparatintag och chassi. Det är för att uppnå tillräcklig isoltationsspänning.

Edit: det kan finnas ett separat kretskort på 230VAC sidan. Där är inget som behöver separareras från chassit och inga skruvar som skall lossas. Du måste utgå från 12V sidan.
Skriv svar