Skissar på en rök

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Skissar på en rök

Inlägg av G-man »

Jag fiskar en del och har en del vilt i frysen och jag har sneglat på att köpa en rök, denna skulle jag dock vilja ha en ganska liten formfaktor på och jag har inte möjlighet att ha en rök byggd på tomten.

Men så sprang jag på denna sida med bra förklaringar på runt rökandet

http://www.scanditechdesign.se/se/allt- ... der-449209

Efter att ha läst det så vill jag ju både kunna kallröka/varmröka och basturöka efter behag.

Så min ide är kort och gott att ta en liten grill, montera en grilltändare i och termostatstyra den så jag kan hålla en inställd temperatur.

Jag har en sån här på hyllan http://www.aliexpress.com/item/Digital- ... 05105.html att styra grilltändaren med.

Men eftersom jag vill kunna kallröka med så måste ju kallrökningsdelen vara separat. Det finns att köpa en kallrökningspryl på jula men där blev jag snål.. 399kr är ett överpris på den där http://www.jula.se/catalog/fritid/fiske ... ok-776005/

Så jag tänkte köra med ett PTC element istället monterat mot en metallskål eller konvservburk eller så. kanske får lägga det i burken om värmeöverföringen blir för dålig.. http://www.aliexpress.com/item/2-Pcs-Pt ... 11374.html

Men nu till problemet, vid vilken temperatur börjar spånet ryka? det går ju att välja här så... somliga använder en lödkolv som värmeelement men jag tror inte riktigt på det.. någon som vet?
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Skissar på en rök

Inlägg av bit96 »

Lite tips från egna erfarenheter:

Min rök är en plåtlåda ca 40x40 i bottenyta och ca 80 cm hög. En dörr utgör framsida. Luft intag i botten. Enkel konstruktion.

Det enklaste är att kallröka.
På en plåt i botten lägger man ut spån i en hästskoform, häller några droppar T-sprit i ena änden och tänder på.
Efter några minuter har T-spriten brunnit upp och det glöder i spånet, ev. måste man blåsa ut lågan om den brinner i spånet.
Denna spånsträng "glöder sig sakta framåt" i flera timmar, ca 12-15 timmar i min rök.
Låt sen vila tills totalt ett dygn gått, tänd sedan upp på nytt.

T.ex. två pass för lax, fyra-sex pass för kött o.s.v.

Den hästskoformade (eller egentligen tre sidor på en kvadrat då plåten är kvadratisk) strängen i min rök är ca 3x30cm lång, 5-7 cm bred och 2-3 cm tjock.

Tempen skall aldrig gå över ca 20 grader. Svårast är på sommaren då solen värmer, den måste alltså stå i skuggan.

Det gör inget om spånsträngen slocknar, bara att tända på igen. Det tar dock längre tid, naturligtvis, innan det är klart.
---
Varmrök är svårare, det får inte gå över ca 70 grader. Å andra sidan kanske det tar 40 minuter att röka en fisk.
Så man får stå och passa och öppna/stänga dörren för att hålla rätt temp.

Sen tillkommer saltning m.m. innan, men det känner du nog till.
Kallrökning, exempel:
En lax (urttagen, delad, skinn kvar) tar 2 dagar att salta, 1 dag att torka, 2 dagar att röka, 1 dag att hänga(om man orkar vänta :) ), sen skiva och ät.
Ett lammlår tar 4-5 dar i saltlag, 1 dag att torka, 4-6 dagar att röka, 1-2 dagar att hänga.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Skissar på en rök

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag har gjort i praktiken exakt det du föreslår, men använder en egen utvecklad PID regulator som har WEB gränssnitt och kan hålla koll på råvarornas temperatur såväl som rökens.
WEB Grejerna är mest för att grafa och hålla koll, samt ställa temperaturen.

Den stora skillnaden mot din idé är att jag använder en extern rökgenerator. http://www.smokai.se/
Jag använder således mitt 2000W element till att reglera tempraturen och röken får rökgeneratorn stå för.

Sommarens tester har get otroligt bra resultat såväl kall som varmrökning men även "low n slow" BBQ anrättningar.

Riktigt skönt att bara slå igång grejorna och låta det sköta sig självt.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skissar på en rök

Inlägg av hsd »

jag har en rök bestående av en ingrävd eldstad med ved och draglucka, som eldas först med björkved och när glöden är fin lägger man på enris-rökningen kan börja, mellan eldstad och röklåda ligger ett skorstensrör (ca8m) snett uppåt ingrävt i mark, röklådan är ca. 80x80 cm å en halvmeter hög med ett galler att lägga fisk eller kött på och givetvis ett lock så man kan reglera draget
eldar man långsamt och länge blir det kallrökt och med mer fart på brasan blir det varmrökt
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skissar på en rök

Inlägg av Nerre »

Det går rätt enkelt att bygga en kallrök-generator av ett metallrör (för "spånmatning") och en lödpenna. Med en liten fläkt (gammal CPU-kylare?) så kan man forcera röken.

Det säljs t.o.m. kommersiella lösningar för sånt, reklamen säger typ att "nu kan du röka kött i en vanlig garderob". 30 W vill jag minnas märkeffekten var på den jag såg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Skissar på en rök

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En kompis som har mycken fisk har en http://www.bradleysmoker.se/ Där finns det tips.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Skissar på en rök

Inlägg av tecno »

"nu kan du röka kött i en vanlig garderob"
Den som kom på detta vet inte ett smack om rökning!
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Skissar på en rök

Inlägg av LeCanard »

bara att koppla osäkrad spänning till en lagom grov kabel så blir det rök... i alla fall nånstans.

Edit: Innan 'elvettet bryter lös med inlägg från personer som inte förstår att ovanstående kommentar inte var avsedd att ta på riktigt 100% allvar, så kommer en liten brasklapp: " Don't try this at home, kids" !
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skissar på en rök

Inlägg av Nerre »

tecno skrev:
"nu kan du röka kött i en vanlig garderob"
Den som kom på detta vet inte ett smack om rökning!
Varför skulle man inte kunna kallröka i en vanlig garderob med en 30 W rökdosa på golvet?

Visst, det kommer stinka apa ur garderoben, men det handlade inte om att röka i garderoben i sovrummet utan att använda ett vanligt garderobsskåp istället för att behöva bygga ett avancerat skåp.

Produkten var finsk vill jag minnas, en liten blå dosa med elsladd.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Skissar på en rök

Inlägg av YD1150 »

När jag gör träkol så är 300 grader lagom "koktemperatur" då avgår pyrolysgaserna, trä antänds ~400grader.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skissar på en rök

Inlägg av Nerre »

Och 300 grader fixar de flesta lödpennor utan problem.

G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Skissar på en rök

Inlägg av G-man »

Tack, bra input här, ska fundera en stund till på om jag ska göra det enkelt första gången jag provar och elda en hästsko på botten eller om man ska ha en fristående rök eller hur man gör. Såg ju nästan lite kul ut att bygga en egen men komplexiteten ökar något för användning och det brukar bara resultera i att den till slut inte används alls .. men jag har lite att fundera på! Tack!
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Skissar på en rök

Inlägg av bit96 »

Jag kompletterar med en bild på min tidigare beskrivning av kallrökning m.h.a. spån i 'hästskoform'.

Detta är andra dygnets kallrökning av lax som jag tände upp igår eftermiddag.
Så här såg det ut i morse. Färdigt om nån timme.

Spånet tändes alltså på nere i vänsterkant på bilden och sedan glöder det sig sakta framåt.
Glad Påsk. :)
rökning.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar