Eftergångsrelä till backkamera

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Norell
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 mars 2016, 10:36:28

Eftergångsrelä till backkamera

Inlägg av Norell »

Hej, jag har monterat en backkamera i bilen (MB sprinter) och den startar som den skall när jag lägger i backen, jag har tagit styrströmen från kabeln som går till backlyset.
Men jag skulle vilja att kameran är tänd några sekunder efter att jag lagt ur backen, tex om jag behöver göra omtag när jag backar till släpvagnen.
Jag skulle även behöva aktivera relät via en strömbrytare så jag kan titta bakåt under färd om allt står rätt till där bak.
Vad finns för relä som fixar detta?

Tack på förhand
Stefan
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Eftergångsrelä till backkamera

Inlägg av Icecap »

Själva reläet är enkelt: frånslagsfördröjningsrelä.

Ett exempel är ELFA 13753837 som kan just detta. ELFA är på inget sätt billiga men den är enkel att använda.

Sedan var det extraknappen.

I grunden ska du "klona" back-brytaren i växellådan och detta görs enklast med brytaren + 2 dioder (t.ex. 1N400x). Deras exakta koppling beror på vilket signal du får från back-brytaren så det kan du ju meddela.

Självklart går det att lösa detta mycket billigare med lite hembygge men du kan ju indikera vad du vill i den riktning.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Eftergångsrelä till backkamera

Inlägg av orvar-e »

Efterfråga om någon har ett lämpligt tidrelä i sina bra och ha gömmor på forumet.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Eftergångsrelä till backkamera

Inlägg av MiaM »

Om du har en multimeter så mät hur mycket styrström det går. Det kanske bara rör sig om någon enstaka milliampere. Då kan du få fördröjning genom att koppla en diod i serie med signalen och en lämplig elektrolytkondensator med sin pluspol efter dioden och sin minuspol mot jord. Då kommer kondingen att hålla kvar spänning en stund. Visserligen klingar den av sakta istället för att vara on/off, men med lite tur så fungerar det ändå hyggligt.
Norell
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 mars 2016, 10:36:28

Re: Eftergångsrelä till backkamera

Inlägg av Norell »

Tack för alla svar,
Icecap, Frånslagsfördröjning heter det ja, förstod att det fanns någon som redan kommit på funktionen :lol:
Vad heter det på engelska /kinesiska (eBay/dx/miniinthebox) tro -relay, delay off- ? Där kanske man hittar ett för 30kr?
Eller bygger man själv på något enkelt vis? Bilen får ju inte brinna upp.


Dioderna, är det såhär man sätter dom

Bryt ------------->|---------|
|
Back ------------->|---------|-----------relä



MiaM, man startar kameran med styrströmen, monitorn är på hela tiden när nyckeln är i körläge och väntar på videosignalen från kameran, så då tror jag att kameran drar för mycket (OBS, gissar), men jag kanske ska mäta upp det, utan att bränna upp multimeter eller kamera..

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Eftergångsrelä till backkamera

Inlägg av bit96 »

Har du kollat ifall själva displayen redan har denna funktion?
Jag hade en gammal billig backkamera med display inköpt på ebay för för några år sedan och där kunde man välja fördröjning.
Jag minns inte exakt, men 0-5 sekunder i några steg har jag för mig.
Det fanns även en knapp på displayen för att starta backkameran direkt även om backen inte var i.
Skogen
Inlägg: 904
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Eftergångsrelä till backkamera

Inlägg av Skogen »

Varför vill du ha fördröjning OCH manuellt tillslag (strömbrytare) ?
Räcker väl med en knapp som slår på backkameran när du vill.
Så hade jag det på min senaste lastbil.
Norell
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 mars 2016, 10:36:28

Re: Eftergångsrelä till backkamera

Inlägg av Norell »

Skogen, Jag respekterar att du inte hade automatiskt påslag på din förra lastbil utan bara knäppte på den när du ville och tänker inte döma eller ifrågasätta det!

bit96, kanske det finns, jag skummade igenom instruktionsbladet när jag monterade grejorna och kommer inte ihåg något sådant men jag ska kolla!
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Eftergångsrelä till backkamera

Inlägg av netrunner »

Pris 11:77kr ink frakt från kina.

Bild

http://www.ebay.com/itm/221643442684
Skogen
Inlägg: 904
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Eftergångsrelä till backkamera

Inlägg av Skogen »

Norell skrev:Skogen, Jag respekterar att du inte hade automatiskt påslag på din förra lastbil utan bara knäppte på den när du ville och tänker inte döma eller ifrågasätta det!
Förstår att jag var otydlig, den var kopplad till backljuset givetvis. Sedan hade jag en extra knapp för att slå på backkameran när det passade. Behövde inget fördröjningsrelä.
Men du gör givetvis som du vill.
Norell
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 mars 2016, 10:36:28

Re: Eftergångsrelä till backkamera

Inlägg av Norell »

Netrunner, är inte det där ett vanligt timerrelä?
Jag skulle vilja ha ett som drar relät när backen läggs i och att tiden räknas från när backen läggs ur igen, men alla jag hittar börjar räkna när backen läggs i?
Är det någon som vet vad jag ska söka?
Med vänlig hälsning,
Stefan
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Eftergångsrelä till backkamera

Inlägg av Icecap »

Funktionen kallas frånslagsfördröjning.
Norell
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 mars 2016, 10:36:28

Re: Eftergångsrelä till backkamera

Inlägg av Norell »

Hej igen Icecap, du klargjorde det galant i ditt första svar och mycket riktigt finns det kvalitetsrelän på flera ställen i Svea rike, men jag kan nöja mig med ett Kina-relä för den okvalificerade uppgiften att sköta fördröjningen på backkameran, men som jag fattar det så är alla jag hittat i Kina (lika det i posten ovan) tidrelän som börjar räkna när den får spänning och jag borde väl ha ett som börjar räkna när spänningen försvinner, jag vet bara inte hur jag ska finna det..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Eftergångsrelä till backkamera

Inlägg av Icecap »

Det finns en del multireläer som kan "det hela", man ställer exakt funktion t.ex. med DIP-switchar.

Men var du hittar cheapo-versioner kan jag inte svara på.

Men själva funktionen kan enkelt åstadkommas med ett relä, en transistor, ett par dioder och ett par motstånd. Det kräver dock lite lödande, inkapslande osv.
danwi
Inlägg: 377
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Eftergångsrelä till backkamera

Inlägg av danwi »

Har du funderat på frånslagsfördröjnings-"relä" för innerbelysning i bilar? "Delay switch interior light" ger några träffar på ebay, däribland den här träffen som förhoppningsvis fungerar alldeles ypperligt om backkamerasystemet inte drar för mycket ström. Notera att just denna verkar vara en "low-side switch" där en transistor sitter kopplad mellan lasten och 0V vilket ger problem om kamerasystemet är jordat mot chassit i bilen (men det verkar klart osannolikt att det skulle vara så).

Vill du kunna styra med en brytare så kan du fixa det på diodsättet som beskrivits tidigare i tråden.

Förut så fanns en sån mojäng för frånslagsfördröjning till innerbelysningen att köpa på Biltema men det har visst gått över nuförtiden.
Skriv svar