Fjärrstyra värme i gammal husvagn

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
hnrkssn
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 februari 2016, 16:00:16

Fjärrstyra värme i gammal husvagn

Inlägg av hnrkssn »

Hej,

Jag skulle vilja fjärrstyra värmen i min husvagn. Idag har jag en arduino som skickar hem temperatur och batterispänning men skulle vilja slå på / slå av värmen. Jag har inget behov av att justera värmen.

Jag är lite osäker på vad som skulle vara enklast att ge sig på.

1) På något sätt modifiera/koppla förbi reglaget för temperaturinställningen som jag misstänker är en vridpotentiometer. Då kan man lura vagnen att värmen är nedvriden i botten.
2) Modifiera signalen från temperaturgivaren och lura systemet att det är varmt så att värmen slås av.
3) Placera ett relä på kablarna som går till värmepatronen.
4) Något annat alternativ?

3 kanske är enklast men jag skulle gärna vilja lista ut hur man skulle få det att funka med alternativ 1 eller 2.

Jag vill att man även ska kunna styra tempertauren som vanligt när jag är på plats i husvagnen.

Någon som har gjort ett liknande projekt och kan ge lite tips?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Fjärrstyra värme i gammal husvagn

Inlägg av AndLi »

Jag tänker köra OnTech GSM modul och slavenheter för fjärrstyrning av värmen i vår stuga.
De enheterna har inbyggd termostat som man kan ställa på önskad temperatur, så en temperaturförändring är bara ett SMS bort!

På elementen tänker jag vrida upp termostaterna på ett högt värde.

(Jag utgår från att det är 230V vi pratar om)

Jag skulle dock vilja ha någon typ av failsafe system så inte 7 1kW element står och blåser på för fullt 24/7, men ändå kunna vrida upp temperaturen på distans!
hnrkssn
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 februari 2016, 16:00:16

Re: Fjärrstyra värme i gammal husvagn

Inlägg av hnrkssn »

Själva kommunikationen har jag redan på plats. Det som brister är mina elektronikkunskaper hur jag smidigast angriper de 3 alternativen då med hjälp av min arduino. Kan man göra på något annat sätt än att jorda eller kortsluta parallellt med vridpotentiometern eller temperaturgivaren mha ett relä?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Fjärrstyra värme i gammal husvagn

Inlägg av MiaM »

Finns det en on-off-knapp förutom temperaturreglaget för värmen?

AndLi: Ställ elementen på ett börvärde lite högre än vad som ger "lagom" temperatur. I värsta fall kanske det är lite för kallt om det är riktigt kallt ute när du "beställt" värme, men risken att elementen står och värmer stugan till 35 grader inomhustemperatur är då liten.
hnrkssn
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 februari 2016, 16:00:16

Re: Fjärrstyra värme i gammal husvagn

Inlägg av hnrkssn »

MiaM: Ja det finns två knappar för att slå på elpatronen, 1 respektive 2kW. Gissar att du är inne på att kortsluta dessa istället via en optokopplare eller liknande. Det är nog betydligt enklare än övriga varianter.
outback00
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 januari 2016, 21:48:17

Re: Fjärrstyra värme i gammal husvagn

Inlägg av outback00 »

Är inte elpatronen ansluten till ett uttag med stickpropp? Göra en "låda med stickpropp/ uttag " med ett relä som du styr från arduino?
hnrkssn
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 februari 2016, 16:00:16

Re: Fjärrstyra värme i gammal husvagn

Inlägg av hnrkssn »

outback00: Ja den är inkopplad med en stickkontakt men jag hade helst velat undvika att behöva röra 230v-delen. Jag ska försöka mig att kontrollera styrsignalerna först men 230v anslutningen får bli min backup-plan.
Busen
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 februari 2016, 01:34:47

Re: Fjärrstyra värme i gammal husvagn

Inlägg av Busen »

Jag har en enkel lösning i ett våtrum. Till det åtgår en Tellstick Net, en fjärrbrytare och en sändande termometer. Vid temperatur X slås brytaren på och vid temperatur Y stängs den av. Inte på något sätt exakt, men håller utrymmet varmt och förhållandevis fuktfritt.

Nackdelen är att internet krävs och att jag bara kan styra av och på. Fördelen är enkel övervakning med möjlighet till manuell på- och avstängning.
Skriv svar