R8/D8/S8 Filmskanner.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Har funderat ett tag på att konstruera mig en apparat för att digitalisera smalfilm.
Reflecta har en mackapär som tar S8. Dock verkar det inte finnas några, för en rimlg penning, som kan hantera R8/D8.

Tanken är att använda mig av ett DSLR-hus, ett förstoringsobjektiv (har bl.a. ett EL-Nikkor ligganda) Någon form av lämplig belysning, sannolikt LED-Baserad med högt Ra.
Har hittat tandhjul med korrekt delning för både R8/D8 och S8 använda små servomotorer för filmframmatning och slakta en lämplig bandspelare för drivning av filmhjulen.
Låta det motorerna och belysningen styras av en lämplig PIC32a, eller något liknande.

Principen är att via objektivet projicera bilden på kamerans sensor.
Kameran är då tänkt att styras från ett PC-program, vilket också skickar lämpliga kommandon till processorn för frammatning osv.
PC-programmet låter Kameran ta ett antal bilder av varje bildruta, vilken laddas ned till PC'n och sparas i lämplig folder.
Tanken är att använda sig av HDR-teknik för att få upp det dynamiska omfånget i varje bildruta.
Därefter får alla bilderna sättas samman i en lämplig HDR-applikation.

Slutligen tar man hela bildserien och sätter samman den uppsamplar med Telecine och får då en video med förhoppningsvis relativt hög kvalitet.


Nåväl, har laddat hem Nikons SDK, och det verkar ju lovande, så nu skall jag ut och jaga ett Nikon kamerahus, typ D5000 eller liknande.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av MiaM »

Idén är riktigt bra. Men slakta inte en rullbandspelare för att få tallrikarna, det är bättre att slakta en gammal projektor. Det torde väl gå fler projektorer på soptippen än rullbandspelare känns det som.

Liksom även en gammal monorullbandspelare från 50-talet är ju på något sätt "användbar" som nostalgisk ersättare för något modern medan en gammal projektor duger ju bara till de filer man redan spelat in. Det ska till bra mycket entusiasm för att filma nytt på smalfilm.

Fast visst, det finns väl säkert rullbandspelare som blir reservdelsmaskiner.

Annars vore idén riktigt bra. Det borde gå att göra den kommersiellt gångbar, lär räcka med justerbart fäste för kamera så får användaren ordna makroobjektiv själv. Likaså lär det räcka med program för att styra Canon och/eller Nikon och skicka med källkoden till delen som pratar med kamerorna så kan folk mixtra fram drivers för andra kameror.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

med källkoden till delen som pratar med kamerorna så kan folk mixtra fram drivers för andra kameror
Det verkar inte så lätt, i alla fall när gäller Nikon så är det olika APIer för varje enskild kameramodell typ.

Projektorerna har oftast fel "format" i mitt tycke, och troligen för komplicerade att bygga om.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av tecno »

Kul projekt, byggt ett större system tillsammans med kollega för digitalisering av micro arkiv för ett museum. Olika microfilm format och masker givetvis och det var en 'stor' sensor som vi använde dvs. ej DSLR. Till film frammatningen använde vi oss av stegmotorer till hela bygget.

Egentligen är det inget märkvärdigt annat än att du bör få till nån typ av bild igenkänning för att se till att bilder ligger 'rätt' placerade i skanning fönstret, annars lär du garanterat få till 'hoppande' i slutprodukten. Vi läste av bl.a perforering som referens = ja vi hade stor sensoryta att tillgå så detta var enkelt att lösa. Vi behövde ju inte synk i den meningen bild till bild utan mer för optimal placering i fönstret.

Bilder och åter bilder från bygget önskas i tråden givetvis. Jag kan tyvärr inte visa bilder från mitt bygge även om jag ville.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Synken är nog rätt lätt, eftersom filmen av naturliga skäl är perforerad, och jag tänker använda tandhjul för frammatningen.
Det är ju ett hål per filmruta.
Bilder kommer när det är dags att börja.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av tecno »

Så du menar att dessa 8mm snören alltid går i synk perf hål perf hål = glöm det. Titt som tätt så är inte filmen dragen till 'RÄTT' position vid exponering.

Resultat = skit in = skit ut. Men det beror ju på hur pass seriöst du vill göra det hela. Går du på den linjen som du förespråkar kan ju After Effects troligen rätta till detta om inte det är för mycket av bildhöjden som måste tas bort = dvs effekten kan bli att man topp/bottenhugger bilderna för att få det hela att bli bra. Resultat lite mera 'vidfilm' än originalet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Jag vill nog påstå att filmen är extremt formstabil, de enda gångerna man hamnar osynk är om perforeringen är ordentligt skadad.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av tecno »

OK du får tro på det du vill, jag vet vad jag vet och har jobbat med professionell filmkameraservice i många år.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Kan säkert vara så om filmen börjar bli "utsliten" vilket dock inte är fallet för mig.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av MiaM »

Filmen i sig är säkert utmärkt men det hindrar inte kameran från att ha haft mekaniskt glapp en gång i tiden då det filmades.

Jag vet inte mycket om Nikon, däremot verkar det finnas en del open source-grejer för Canon.

Dessutom har åtminstone Canon en ingång på 2,5mm stereo-teleplugg där man jordar en pinne för att trigga eventuellt vald automatik (autofokus o.s.v.) och jordning av den andra pinnen tar en bild. Man kan pulsa denna andra pinne önskat antal gånger medan den första hålls jordad om man vill ta flera bilder på samma "automatiktriggning". I just det här fallet är väl exponering och antagligen även fokus nog lämpligast att ha manuellt. Man kan ju dessutom köra med gamla manuella objektiv och spara en bra slant.

För Nikon gäller att adapter för gamla M42-objektiv ger inte oändlig fokus om adaptern inte innehåller en lins. Men här är ju makro det önskvärda så om du hittar en adapter utan lins så är det bara bra.

Jag tror dock inte det finns någon riktigt stor marknad för detta räknat i antal enheter.

En grej som kan vara bra att ordna i mjukvara är flimmerreducering. Med framförallt 16 men även 24 bilder per sekund lär det bli en del flimmer vid 9/1Hz då det är filmat inomhus med nätdriven belysning.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av bearing »

Jag har aldrig använt en sån här kamera, så jag vet inte hur noggrann slutartiden gick att ställa in. Men om slutartiden sätts till 1/50 eller 1/100 borde det ju inte flimra även om bildfrekvensen inte är i synk med ljuset.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Med nikon kan jag via APIt styra allt jag vill i kameran via USB, så det är inga problem.
Dvs sätta slutartider, bländare, ta bilden samt ladda hem den.
Tanken är att inte ha objektivet på kameran utan med hjälp av objektivet projicera bilden på sensorn, ungefär som en förstoringsapparat.
Eventuellt flimmer från ljus o dyl behöver jag inte fundera på, filmen i sig var 12 eller 25 ASA beroende på hur gammal den är, så slutartiderna var troligen tillräckligt länga för att kompenera för eventuellt flimmer (slutartiden går inte att ställa in).
(vid 16 b/s är slutartiden 1/35s), manualen för kameran är med i inlägget.

Filmen går i 16 bilder/s, så det blir en 3:3:3:3:3:3:3:4 uppsampling av den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av MiaM »

Kolla först om det går att lagra filmen i 16 bilder per sekund i filen du har i datorn. Då kan valfri mediaspelare uppsampla på det vis som passar bäst för den enhet filmen spelas på, snarare än att den först konverterats till 50 eller 60 Hz och sedan ska konverteras igen om den spelas på en dator/mobil eller liknande.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av TomasL »

Nja, tror inte medispelarna uppsamplar på rätt sätt. Dessutom skall de hamna på DVD.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: R8/D8/S8 Filmskanner.

Inlägg av Gizmo »

Jag har remote-stegfotograferings-styrnings-kontroll (jissess vilket långt ord det blev) till Nikon liggandes som jag inte använder. (Dock var den inte jättebillig i inköp när jag köpt den, vill minnas runt sexhundra). Kan kolla modell om det är av intresse. Går ju att hitta ett lite äldre Nikonhus billigt.
Skriv svar