Mäta förimpedans på kontaktledning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mäta förimpedans på kontaktledning

Inlägg av MiaM »

Det där exjobbet ser bekant ut.

Just ja, jag tänkte inte på att choppern givetvis inte är perfekt filtrerad på linjesidan. Då är den ju ingen höjdare för att mäta förimpedans på det sättet.

Motstånden från de äldre vagnarna är kanske bättre då. Synd att tråden inte kom upp för cirka två år sen (om jag minns tiden rätt) när SL skrotade sina gamla vagnar på Lidingö. De hade kontaktorstyrning och då borde det rimligtvis gått att köra motstånden med högre resistans än motståndet på M31. Fast å andra sidan är det kanske uppdelat på flera delbara motstånd på M31, och dessutom är det väl troligare att det finns extra delar sparade från gamla pedalvagnar som skrotats (några har ju skadats såpass att de inte lagats) medan det är väl ingen M31/M21 som blivit skrotad om jag minns rätt.

Tänk på att motstånd för vanlig nätspänning knappast har isolering tänkt för 750V DC så de behöver monteras med bättre isolering. Dessutom så ifall de brinner av vid drift så kan nog det bli rätt spektakulärt med både högre spänning och dessutom DC som kan livnära en gnista internt i ett avbrunnet motstånd. Efter en stund så kanske motståndet sprängs...

(Jag har sett hur det ser ut när ett såntdär kylflänsförsett motstånd på något/några dussin watt har sprängts. Det var tydliga märken i metallkapslingen två decimeter bort från motståndet. Vet inte om jag ens vill tänka på hur det skulle kunna bli om ett större motstånd sprängs).

Det är väl nån slags gyllene medelväg det här med skrämmande eller inte när det gäller en specialintresse-hobby :wink:

Synd att det blev andra uppgifter, men nån gång kan det här projektet kanske dammas av.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta förimpedans på kontaktledning

Inlägg av TomasL »

Backer, http://www.backer.se/
Är väl den största tillverkaren här i landet, dessutom gör de enstyck på kundspec också.
alexanderson
Inlägg: 830
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Mäta förimpedans på kontaktledning

Inlägg av alexanderson »

Vid radiostationer använder man sodamotstånd som konstlast.
Tag ett metallkärl på 10-100 liter. Jorda det. Fyll det med soda (eller natriumsulfat) upplöst i vatten.
Hög koncentration ger låg resistans och omvänt. Sedan doppar du ner en plåt av rostfritt stål. Motståndet varieras beroende på hur långt du doppar ner plåten.
Sen undrar jag varför?
Kontaktledningens resistans och induktans kan ju lätt uträknas!
alexanderson
Inlägg: 830
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Mäta förimpedans på kontaktledning

Inlägg av alexanderson »

Sodamotstånd funkar kanske inte bra med likström på grund av gasutveckling.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mäta förimpedans på kontaktledning

Inlägg av marvin »

Uträknas? Hur då tänker du?
Det är dubbelt spår med utjämningsförbindningar lite här och där i både kontaktledning och räler.
En viktig faktor är spänningsfallet som uppstår vid belastad ledare.
Kortslutningsström efter likriktaren är okänd.
Kontaktledningen är ojämt sliten.
Dessutom kan man vilja mäta på en dubbelmatad sektion.

Eller är variationerna kanske mindre än jag tror?
Kanske är bättre att bara räkna.
Intressant tanke med sodamotstånd.
alexanderson
Inlägg: 830
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Mäta förimpedans på kontaktledning

Inlägg av alexanderson »

Pulsmätning utan resistor.
Ta en induktans på 1mH seriekoppla med en kondensator på 20uF 1000V. Anslut till kontaktledningen via en tyristor.
Du får en strömstöt.
Mät spänningsfallet i kontaktledningen under strömstöten.
limpan4all
Inlägg: 8205
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Mäta förimpedans på kontaktledning

Inlägg av limpan4all »

På fartyg när man skall testa elnätet så tar man stora vattentankar som man fyller med saltvatten sedan i med stora elektroder. Vatten kan absorbera väldigt mycket energi när man har en 10m3 att labba med och med triangulära elektroder så kan man justera resistansen med hur djupt dom är nedstoppade.
Knappast applicerbart för dig men ett litet tips på en alternativ lösning på belastningsmotstånd som i stort sett är gratis...
Skriv svar