Säker demo av jordfelsbrytare?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av Sverige »

I Norge har de tre faser utan nolla...
(Ja, två faser i ett vägguttag.)
230V huvudspänning
(133V fasspänning)

I vissa nyare områden ska de, likt oss, ha 400V huvudspänning.


Bild
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av RuneStone »

På alla nybyggen i Norge kör man med 400v huvudspänning.. på det gamla kör dom it-system med egen jordpunkt.. dom lever kvar i det gamla än och kör stora 230-laster.. en spishäll t.ex. kör dom på 1 fas 25A
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av MiaM »

Visst, "motfas" är ett påhittat ord, men de två strömförande ledarna man får (utöver nollan) från "elbolaget" är fasvridna 180 grader från varandra. Det är alltså INTE två faser från ett trefassystem.

I Norges gamla system är det däremot två faser från ett trefassystem när man tar ut 230V.

Som sidospår kan nämnas att eftersom moderna spishällar brukar ha en gemensam ledare och två separata för matning av varsin halva så kan de användas med i princip alla elsystem över hela världen. I USA parallellkopplas båda halvorna och matas från en 240V-grupp. I Sverige ansluter man nolla och två faser. I Norges gamla system kan man i princip ansluta tre faser. Med en inbyggnadsugn med separat anslutning så kan den i svenskt och "gammalt norskt" system anslutas på den tredje fasen/faskombinationen medan i USA ansluts den normalt bara till samma fas och "motfas" som spishällen, fast antagligen på en separat tvåpolig automatsäkring i centralen.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av helmut »

Har hänt att jag råkat klippa av sladden till min häcksax när jag klippt buskar i trädgården. När jag stått på gräsmattan barfota och tagit i sladden har jag fått en kraftig stöt utan att jordfelsbrytaren löst ut.
När jag testade knappen på jordfelsbrytarens knapp har den löst ut. Så kan man lite på att jordfelsbrytaren alltid fungerar eller kan det vara så att jag i mitt uttag har en jordledning som inte är inkopplad.
Kanske skulle man kolla att mäta upp och jag får 230 volt mellan en ledare och jorden?
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av sebastiannielsen »

helmut: Du kan ha fått stöten mellan fas och nolla. Då löser inte JFB. För att JFB ska lösa måste mer än 10mA, 15mA eller 30mA "försvinna". (vanligaste är 30mA, men det finns känsligare JFBer än så)
Jordledning krävs inte för korrekt funktion av JFB. en JFB mäter de induktiva strömmarna genom fas och nolla, på så sätt att fas och nolla tar ut varandra magnetiskt. Om strömmen i fas och nolla skiljer, så induceras en spänning i en strömtransformator som, när motsvarande spänning för 30mA induceras, så finns det nog med spänning för att dra en elektromagnet som mekaniskt slår ifrån brytaren med fjäderkraft.

Det finns också JFBer som också dubblerar som nollspänningsbrytare. Dessa har istället en magnet som drivs av nätspänningen, som i sin tur "motarbetas" av strömtransformatorn, så att elektromagneten tillslut får för lite spänning och "tappar" strömbrytaren till avstängt läge vid felström.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av Purre »

TomasL skrev:Sedan ifrågasätter jag behovet av att behöva övertyga någon, det är väl bara att säga att den skall finnas.
Anledningen till att visa praktiskt varför den är bra tror jag man finner i vart personen bor (Ort: Pattaya, Thailand).
Dom anser säkert det är något onödigt pga okunskap. Vi i väst verkar å andra sidan tro att vi är odödliga då vi har den och det är inte mycket bättre det.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av Nerre »

Gottfried Biegelmeier hette snubben som jag skrev om!

http://ieeexplore.ieee.org/xpl/login.js ... %3D1191443
http://ethw.org/Oral-History:Gottfried_Biegelmeier

History-avsnittet om jordfelsbrytare på Wikpedia visade sig vara ifrågasatt bland annat på grund av att Biegelmeier utelämnats.
Josasp
Inlägg: 404
Blev medlem: 8 mars 2009, 16:59:47
Ort: Pattaya, Thailand

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av Josasp »

Purre skrev:
TomasL skrev:Sedan ifrågasätter jag behovet av att behöva övertyga någon, det är väl bara att säga att den skall finnas.
Anledningen till att visa praktiskt varför den är bra tror jag man finner i vart personen bor (Ort: Pattaya, Thailand).
Dom anser säkert det är något onödigt pga okunskap. Vi i väst verkar å andra sidan tro att vi är odödliga då vi har den och det är inte mycket bättre det.
Helt rätt Purre, det är så att jag försöker banka in i skallen på folk att man måste ha jordfelsbrytare.
Inte alltid så lätt, framförallt när de har en riktig central i.e Schnider, SquareD eller Btcino.
Då för att kostnaden blir runt 2 - 3,000฿ (700kr) för en RCBO :doubt:

Vilket jag anser vara en störtlöjlig kostnad i sammanhanget. 8)
Men folk får en konstig mentalitet när de kommer hit, allt ska vara så jäkla billigt hela tiden.

Även om man försöker förklara att bra saker, i.e ABB och Schnider kostar samma här som i Sverige...

Men, från i år så är det krav.
Så det är bara pynta 8)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av mrfrenzy »

En S-märkt jordfelsbrytare kostar 229kr på Biltema. Den håller kanske inte samma höga kvalitet som Schneider men den är testad och bra mycket bättre än ingen brytare alls.
Om Biltema kan sälja den för 229kr borde en Thailändsk handlare kunna sälja den för 150kr.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av hubben »

Förra veckan skulle jag avsluta husbygget med att plocka ihop.. stod mitt i en stor vattenpöl i mina foppatofflor med vatten en bra bit upp på fötterna, och med mina dyngsura handskar kopplade jag ur stickproppen till cementblandaren..
Har haft lite taskig respekt för 230v efter att ha fått mig en hel drös kyssar i händer och armbågar osv när man kommit åt, men detta var nåt helt annorlunda.. Krampade fast i kabeln och kunde inte göra någonting annat än att stå där och rycka.. Tog inte många sekunder innan jag tappade kabeln och kunde sätta mig ned, men man fick sig en ordentlig läxa om vad 230 volt 50Hz kan göra med en kropp och hur farligt det här med ström egentligen är.

I alla centraler jag installerar hemma bygger jag JFB, det ser jag inte som ett val - det är så man gör. Just denna slinga går dock på gamla centralen med porslinssäkringar, så ingen JFB (kommer bytas ut ASAP), men oavsett om där varit JFB eller inte så skulle jag INTE laborera med kroppen för att visa hur bra en jordfelsbrytare fungerar. 30mA kan mycket väl vara dödligt, och blir det fel så att du drar strömmen genom kroppen på det sätt jag gjorde.. gör inte det helt enkelt. :/
Det måste finnas bättre sätt att övertala folk att investera i jordfelsbrytare.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Josasp skrev:Tjena,

Fick en idé som jag behöver lite feedback på.

Eftersom det är ganska svårt att få folk att förstå vikten av jordfelsbrytare eller hur dom fungerar så tänkte jag att det skulle vara en bra idé att bygga ihop en demoenhet.
Jag tänker mig en klen 220 / 230v källa som i sig är ofarlig, men kan användas till att visa hur jordfelsbrytaren löser ut när man petar på kontakten.

Helst om det går att bygga så den är batteridriven och kanske endast kräver jord.
Kanske missar något, men det känns som att en enkel liten DC-AC borde fungera.

Frågan är hur säkert det blir eller fungerar?
Jag säger bara Topsy... Eller Chang som ni skulle kallat den.
https://en.wikipedia.org/wiki/Topsy_(elephant)


Lycka till med att få folk att fatta. Jag har försökt övertyga en kompis boende i Bangkok att en JFB är rätt sak att ha hemma, men hans svärföräldrar tyckte det var falang skit.
Så han vågade inte...
Josasp
Inlägg: 404
Blev medlem: 8 mars 2009, 16:59:47
Ort: Pattaya, Thailand

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av Josasp »

Jo många tycker det är jävla skit, det är för att deras elsystem är så kasst att den bara löser ut hela tiden.
Den thailändska varianten "Safe-T-Cut" är däför ställbar 5 - 30mA och har en stor bypass-knapp, som alltid är intyckt :doh:

Men det är lag från i år :wink:
Annars kopplar inte elverket in elmätaren.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av rvl »

Ja säkerhetsmentaliteten där är litet så. Kommer t.ex. ihåg att det var hjälmtvång, men ingen använde hjälm, förutom när det var razzia - då hade nästan alla hjälm. "Tidtabellen" för razziorna var allmänt känd.
Skriv svar