Säker demo av jordfelsbrytare?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Josasp
Inlägg: 404
Blev medlem: 8 mars 2009, 16:59:47
Ort: Pattaya, Thailand

Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av Josasp »

Tjena,

Fick en idé som jag behöver lite feedback på.

Eftersom det är ganska svårt att få folk att förstå vikten av jordfelsbrytare eller hur dom fungerar så tänkte jag att det skulle vara en bra idé att bygga ihop en demoenhet.
Jag tänker mig en klen 220 / 230v källa som i sig är ofarlig, men kan användas till att visa hur jordfelsbrytaren löser ut när man petar på kontakten.

Helst om det går att bygga så den är batteridriven och kanske endast kräver jord.
Kanske missar något, men det känns som att en enkel liten DC-AC borde fungera.

Frågan är hur säkert det blir eller fungerar?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17138
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av AndLi »

Vet du hur en jordfelsbrytare funkar?

Behövs ens 230v för att lösa den?
Jag skulle gjort en krets som ser till att det går en felström nära de 20mA den löser på, sen är det ju bara att ha en köttbit att simulera människa med...

Viktiga är ju att bara ena hållet i din krets går igenom jordfelsbrytarn.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av svanted »

ofarlig 240V finns inte, får man det med bra kontakt mellan händerna är det kört.
man kan demonstrera läget "MED jfb" men inte "utan JFB" i varjefall inte men en människa som testobjekt.
för övrigt en MYCKET farlig demonstration om man ska demonstrera en strömförande brödrost utan JFB.
MYCKET stor risk för misstag.
men man kan peta i en kontakt MED JFB, man hinner inte känna ett smack.
utan JFB kan man nog bara berätta att det innebär dödsfara.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av Nerre »

Gubben som uppfann jordfelsbrytaren (minns inte namnet nu, men jag har skrivit en artikel om honom) var så säker på dess funktion att han faktiskt demonstrerade på sig själv.

Även när han forskade och försökte komma fram till vilken ström som kan anses som ofarlig så testade han på sig själv.


Hmm, försökte googla fram namnet men de träffar jag får är inte alls det namn jag har läst om förut... Jag har för mig att han var tysk men på Wikipedia nämns bara en sydafrikan och en amerikan...
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av RuneStone »

svanted skrev:ofarlig 240V finns inte, får man det med bra kontakt mellan händerna är det kört.
man kan demonstrera läget "MED jfb" men inte "utan JFB" i varjefall inte men en människa som testobjekt.
för övrigt en MYCKET farlig demonstration om man ska demonstrera en strömförande brödrost utan JFB.
MYCKET stor risk för misstag.
men man kan peta i en kontakt MED JFB, man hinner inte känna ett smack.
utan JFB kan man nog bara berätta att det innebär dödsfara.
Nog känns det allt även med JFB. Att demonstrera på levande människor utan strömbegränsning är vansinne.. en JFB kan fela och vad händer då ? Folk verkar tro att el blir ofarligt så länge det finns JFB, men så är det inte riktigt.. det är bara ytterligare ett skydd..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av TomasL »

Koppla en glödlampa till den, samt en strömbrytare mellan nollan och jord (viktigt att du då vet vilken som är nolla och fas)
När du kortsluter mellan nolla och jord löser JFBn.
Tämligen ofarligt under förutsättning att man kopplar rätt.
Annars kan du koppla lämpligt motsånd mellan fas och jord, så du får typ 30 mA eller så i kortslutningsström.
Sedan ifrågasätter jag behovet av att behöva övertyga någon, det är väl bara att säga att den skall finnas.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av Miramithe »

På jobbet (jobbar som gymnasielärare) har vi fått ny lab utrustning till kursen praktisk ellära, den har jfb och kör på 24v fasspänning. Så visst går det att ha mindre farliga test. Ellara.se är hemsidan iaf. Finns en Youtube kanal å. Kolla på den så kanske du får nå idéer
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av Sverige »

Man ska inte göra som min förra chef gjorde när han skulle demonstrera JFB (var rätt så ny då), han tog på fas och nolla... :idea: :shock: :D
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av svanted »

det är kanske olika på JFB, gånger jag kommit åt fasen så det blivit svart i rummet eller labbänken har inte märkt eller känt något öht?
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av superx »

Har strömmen gått genom dig då?

Jordfelsbrytare brukar lösa vid 10 eller 30mA tror jag, och 30mA är väl gränsfall till livsfarligt.

Oavsett spänningskälla, batteri eller ej, kommer den felström som garanterat löser ut JFB kunna vara farlig för människor, så det är nog ingen bra idé att använda kroppen i demonstrationen iaf.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av Sverige »

Standard för jordfelsbrytare:
Personskydd 30mA
Brandskydd 300mA
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av superx »

Ja, de som löser vid 10mA brukar nog kallas personskyddsautomat.
https://m.selga.se/personskyddsbrytare/ ... ct/2163739
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av ensten »

JFB löser ut när man kopplar DMM och spänningsmäter över jord/nolla. Om man använder den metoden kan man ju visa skillnaden om man mäter spänningen över fas/nolla.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av superx »

Varför löser den när du mäter mellan jord och nolla?
hsd
Inlägg: 2128
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Säker demo av jordfelsbrytare?

Inlägg av hsd »

ensten skrev:JFB löser ut när man kopplar DMM och spänningsmäter över jord/nolla. Om man använder den metoden kan man ju visa skillnaden om man mäter spänningen över fas/nolla.
det ska den inte göra med DMM, dock ska den lösa med spänningsprovare som belastar lite
Skriv svar