Verkligen en bra farsa!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Verkligen en bra farsa!

Inlägg av Sparky »

Ungar behöver inte datorer och smartfåner för att leka! Oh jag ska slå vad om att dom här ungarna antigen reser till månen eller Mars när dom växer upp! :)

1: https://www.youtube.com/watch?v=j6zseFi ... 274.436348

2: https://www.youtube.com/watch?v=hfY-SlC ... ycycu1LvbM

Varför fick inte jag såna här leksaker när jag var liten? (- MEN! Jag hade mina Konstruktion-satser, (som Meccano, fast från Öst-Tyskland) Fischer Technik, Lego, Merit kemisats och en Philips Electronic Engineer elektroniksats - med germaniumtransistorer! De' du!)

Mina egna grejer har för längst försvunnit men jag hittar tillsvarande satser på Nätet och nostalgin bara flöder! :)

-Sparky-
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: Verkligen en bra farsa!

Inlägg av ActionHank »

Krävs nog en del talang att få ett sånt projekt bra eller ens klart. Det blev riktigt snyggt, lite avundsjuk blir man :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Verkligen en bra farsa!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Adam Carolla skrev i sin senaste bok med kloka råd till sina barn om att det viktigaste var att ha en förälder som brann för något och visade sina barn denna passion. De av er som är unga med familj och barn och tydligen gillar elektronik och/eller mekatronik eller vaddetnuänär, visa era kids att NI tycker er hobby är rolig och ger er ett mervärde i livet. Era söner kanske inte hoppar på Arduinoprogrammering men med dig och din passion som förebild vågar satsa på jazzdans till 100% och era döttrar som sett dig 3D-printa dockhus och mylittlepony med hjärtans lust kanske kastar sig ut världen med det de verkligen vill göra - åka fyrhjuling tvärs över USA ....

Det viktigaste är inte att det man gör blir snyggt och prydligt utan att vara en bra förebild och våga visa att man HAR en hobby och att man VERKLIGEN GILLAR det man gör.

http://www.amazon.com/Daddy-Stop-Talkin ... 006239424X
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Verkligen en bra farsa!

Inlägg av ochkl0620 »

Tack för det inlägget soundbrigade :-) min grabb är redan i full fart med allt som går att ta isär :humm:
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: Verkligen en bra farsa!

Inlägg av nsbvzy »

min grabb är redan i full fart med allt som går att ta isär :humm:
Bra! Det kommer han lära sig mycket på :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Verkligen en bra farsa!

Inlägg av Glenn »

Ibland frågar folk mej vad jag tycker om mina barn inte skulle vilja hålla på med samma saker som jag gör (jag försöker ju aktivt leda in dom på den vägen hehe), men då säger jag bara att dom får göra vad dom vill, men jag blir glad om dom gör nåt kreativt.

Min pappa hade väl ingen direkt specifik hobby sådär, men han har alltid haft inställningen att man kan göra allt själv, och vet man inte så lär man sej när man försöker.. saker som går sönder lagar man, och vill man ha något så kan man mycket väl bygga själv (inkl hus,möbler osv.)

Jag kopierade inte synsättet medvetet, men det har nog påverkat mej ganska mycket, det finns ju folk som aldrig tror dom kan göra nåt själv, jag utgår alltid ifrån att det kan jag nog, sen kanske man funderar lite till och inser att det är bättre om nån annan gör det, men KAN kan man för det mesta.

Jag hoppas jag kan föra vidare det till mina barn.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Verkligen en bra farsa!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För att tillägga och därmed avsluta mina Adam Carolla-kavalkad, skriver han i sin bok, ja i flera böcker, att hans föräldrar tillhörde hippie- och dropoutgenerationen och gjorde just inget annat än att sitta hemma och tycka illa om sig själva eftersom de tillhörde gruppen vita medelklassmänniskor som förtryckte svarta och halva jordens befolkning. Inga hobbies, inga intressen mer än flummig flumlitteratur, ingen TV, ingenting.
Med sådana förebilder kan det ju gå hur det vill.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Verkligen en bra farsa!

Inlägg av MiaM »

Om man som vit medelklass (ska väl tilläggas icke funktionshindrad, straight, cis o.s.v. också) faktiskt inser sin relativt höga position i hackordningen så kan en ju engagera sig i att ändra på läget.

Fast man behöver ju inte göra som Lenin :mrgreen:
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Verkligen en bra farsa!

Inlägg av Sparky »

"Ge ungdomen sprit innan fotbollen tar dom!"

(Eller hur var det nu...) :humm: :)

-Sparky-
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Verkligen en bra farsa!

Inlägg av Findecanor »

Sparky skrev:"Ge ungdomen sprit innan fotbollen tar dom!"
Tvärtom-ordspråket gör mig lite konfundersamt... Hur kommer det sig att alkoholisterna på parkbänken vid torget kallas "A-lagare" om det inte var genom fotbollen som de träffades och började dricka?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Verkligen en bra farsa!

Inlägg av Glenn »

jag brukar istället säga "Datorerna räddade mej från sporten!" :)
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Verkligen en bra farsa!

Inlägg av Castello »

Fantastiska videos! :bravo: Jag gillar att syftet med hans "lekande" är att barnen ska få leka. Själv fastnar jag ibland i tanken att jag bara vill göra saker som innebär ett mervärde, typ "varför ska jag göra det här, man kan ju köpa en får 50kr på ebay". Men då missar man ju hela poängen :)
Skriv svar