fläktstyrning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
tommy.k
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 februari 2016, 13:54:34

fläktstyrning

Inlägg av tommy.k »

tja, tänkte bara kolla om någon här inne vill hjälpa mig lite, har skaffat en ny tv bänk som har luckor ungefär som ett köksskåp. och där inne står det bland annat en Ps4 och stereo förstärkare så det blir riktigt varmt o fint där.
har nu fixat 2 fläktar som sitter där o det funkar fint det men dom låter illa så skulle vilja ha lite styrning på det där..

just nu använder jag ett temperaturgivarkort som startar fläktarna vid 38grader och låter dom gå tills det är 30 grader i skåpet, men skulle vilja ha nått som gör att fläktarna snurrar på typ 75-80% när det kortet når 38 grader och när tempen väl kommit ner till 30 låter fläktarna gå på kanske 50%
kan man på något vis använda Ps4ans USB portar till att fungera som signal till ett relä eller liknande så fläktarna hoppar igång på 50% när jag startar det?
kom gärna med någon rolig ide som låter mig bygga nå fint :-) har gärna nått som låter mig styra fläktarna steglöst. hade tänkt om det går sätta av/på knapp, displayen som sitter på kortet nu och hastighets reglagen på nån liten alu plåt åtkomligt i skåpet o det andra bakom skåpet i en liten låda/box

tempgivar kortet är på 12VDC och fläktarna är 2pins 12V chassifläktar från en dator

hoppas jag la den här i rätt forumsdel nu..

Tack på förhand
/Tommy
Användarvisningsbild
dubbear
Inlägg: 328
Blev medlem: 7 april 2010, 23:59:24
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: fläktstyrning

Inlägg av dubbear »

Vad har du för verktyg?
kan du någon microprocessor, typ pic arduino arm?
tommy.k
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 februari 2016, 13:54:34

Re: fläktstyrning

Inlägg av tommy.k »

verktyg finns det väl lite av varje :) men inte så mycket annat och har inte pysslat nått alls med microprocessorer .. hade väl hoppas på att det går att fixa på nått hyfsat billigt sätt..
Skriv svar