Kan man göra en jättelaserskrivare med känd teknik?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Kan man göra en jättelaserskrivare med känd teknik?

Inlägg av ollebolle »

Skulle vilja bygga en laserskrivare för ett par meter breda plastfolier. De ska vara tåliga för väder och vind. Jag har fått tag i små plastkulor c:a 1 mm i diameter och tänkte börja labba lite. Har testat lite med en laserskrivare men jag behöver göra en labbutrustning med justerbara spänningar för att ladda upp de små plastkornen som sedan ska värmas fast vid underlaget av polyeten eller PVC.

Jag har behov av spänningsaggregat upp till c:a 10kV med ofarliga strömmar, några mA. Voltmeter för den spänningen behöver jag också. När jag mätte med ett vanlig universalinstrument belastade jag med voltmetern så det blev felaktiga mätvärden. (mätte på en slaktad laserskrivare)

Jag är ny här på forumet så ni får nog stå ut med en del frågor. Är lite ringrostig på elektronik som var min grundutbildning men aldrig blivit använd i nån större utsträckning. Jag har nu ett enkelt oscilloscope, universalinstrument, lödkolv mm prylar i hobbyrummet.

Först skulle jag vilja bygga ett enkelt högspänningsaggregat som verkar dyra att köpa (flera tusen)

Eller finns det surplus?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Hej!

Först av allt, Välkommen hit till forumet.

Svaret på Din fråga beror på vilka resurser man har. Med ett helt företag i ryggen är svaret troligen ja. Med de resurser jag förmodar Du har är det tyvärr definitivt nej.

En laserskrivare kan se enkel ut, men är det inte.

Var skall Du få den ljuskänsliga trumman ifrån i denna storlek? Bara pådetta så faller antagligen projektet.

Det krävs valsar och mekanik med tillräcklig precicion för att mata plasten.

Fixeringsenheten kräver sitt med lämpliga varma valsar som teperaturregleras tämligen exakt för att det skall fungera. Kulorna skall fastna, men det hela skall inte bli en sor plastkaka. Det är ett snävt område som valsarna i sin helhet måste hålla sig inom. Dessutom måste hastigheten vara rätt. Har Du kunskap om sådant?

Trist att behöva ge en nyankommen deltagare ett sådant svar, men det projektet är helt tveklöst att ta sig vatten över huvudet för en hobbyist.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Inlägg av ollebolle »

Jo jag tror nog det kan bli svårt men försöker man inte så blir det helt omöjligt.

Allting går sa min gamle slöjdlärare, och det som inte går det går det ock.

Tänkte nån har några bra idéer. T.ex, kan man använda en stort glasrör att få kulorna att fästa vid?

En OPC-trumma kan ersättas av ett OPC-bälte. Det borde gå att kunna köpa i metervara om man kollar in hos tillverkaren
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Inlägg av ollebolle »

Marta skrev:Hej!

Först av allt, Välkommen hit till forumet.

Svaret på Din fråga beror på vilka resurser man har. Med ett helt företag i ryggen är svaret troligen ja. Med de resurser jag förmodar Du har är det tyvärr definitivt nej.

En laserskrivare kan se enkel ut, men är det inte.

Var skall Du få den ljuskänsliga trumman ifrån i denna storlek? Bara pådetta så faller antagligen projektet.

Det krävs valsar och mekanik med tillräcklig precicion för att mata plasten.

Fixeringsenheten kräver sitt med lämpliga varma valsar som teperaturregleras tämligen exakt för att det skall fungera. Kulorna skall fastna, men det hela skall inte bli en sor plastkaka. Det är ett snävt område som valsarna i sin helhet måste hålla sig inom. Dessutom måste hastigheten vara rätt. Har Du kunskap om sådant?

Trist att behöva ge en nyankommen deltagare ett sådant svar, men det projektet är helt tveklöst att ta sig vatten över huvudet för en hobbyist.
Tack för välkomnandet förresten, det glömde jag i min iver att svara.

Jo en del kunskaper har jag om laserskrivare. Jag jobbar som servicetekniker på skrivare och har lite hum om hur de funkar.

Men därifrån till att få till nåt eget är ju jättelångt. Men jag har stor respekt för vad ett forum kan hjälpa till med. Man kan även kombinera flera fora och på så sätt leka fram möjliga vägar (hoppas man). Sen om det inte blir nåt av det är ju en annan sak. Men många gånger är det färden som är det eftersträvansvärda och inte målet.

Tankarna som snurrar i bakhuvudet när man spekulerar över möjligheter är de jag mest värdesätter.

Just nu ska jag sätta upp lite laddningsbara material och få plastkulor att fastna. Dvs flyga över från en kulhög till en laddad cylinder. För att se om en mm stora plastkorn kan fås att fastna på kommando. Belyst eller inte belyst yta på det uppladdade OPC-materialet.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Inte så mycket svar men kolla reglarna på forumet, speciellt den med att inte citera i onödan.

Välkommen i övrigt.

Självklart kan det lösas men jag tror att den elektrostatiska kraften knappast räcker till med millimeterstora kulor.

Dock tror jag att det blir det mekaniska som kommer att göra det svårt: Att styra en värmevals så att den håller rätt temperatur är självklart möjligt men den ska ju vara ganska stor för att inte ge vika rent mekanisk och blir den lång måste den styras i fler värmezoner.

Sedan var det lasern... Den ska plötsligt belysa punkter på 1mm i diameter, detta kräver en ganska annan laserkraft för att urladda punkterna på trumman/bandet och då kommer det en klassning in.

Rent elektronisk blir det genomförbart (självklart) men det blir en mekanisk mardröm vilket dock inte betyder att det inte kan göras.

Men varför inte gå den andra vägen? Ta en stor affisch-skrivare och anpassa färgen den använder så att den kan fästa på den plast du vill använda. I essens kommer det att bli en mycket stor bläckstråleskrivare och duken som ska skrivas på kan monteras som på affischskrivarna: på en trumma som rullar runt och bläckhuvudet kör i sidled medan trumman kör runt.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Inlägg av ollebolle »

Trevligt forum detta. Snabba svar kommer så man inte hinner med i svängarna.

Bläckskrivare är inte möjligt då jag vill kunna få en mycket tålig yta som också ska tåla lite slitage. Annars har jag jobbat en del med bläckstråle med storformat och UV-tåligt bläck.

Tack för tipset att inte citera i tid och otid.

Är det nån som har jobbat med att attrahera lite större partiklar. Jag har lyckats att gnida upp laddningen på glas så kornen fastnar men antar att det är rätt höga spänningar. Svårt att mäta.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Jag tror nog att elektrostatiska kraften kan kan räcka för att hålla kulorna, Jag har själv varit med och utvecklat en prototyp för att elektrostatiskt separera fintrådigt koppargranulat från isolering och med nog kraftig laddning så går det att få sakerna att sitta ganska bra (tex så klibbade skjortan fast mot kroppen när man kom inom en halvmeter från prototypen :lol: )
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Hehe det var riktiga laddningar. :D Varning för ESD? :shock: :lol:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jovisst kan man ladda upp så det heter duga men då blir kraften som lasern behöver för att avladda ju också en del större och det är frågan för om överförningsbandet klarar av dessa energinivåer.

Men det låter intressant onekligen... Blir det verklighet MÅSTE du bara visa upp prototypen... kanske öppet hus eller något ;-)
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Inlägg av ollebolle »

Jo jag ska gärna visa den om det skulle lyckas.

Jag har också på känna att inte vanligt OPC-material klarar att hålla tillräckligt hög laddning så möjligen är man tvungen att hitta andra ämnen. Jag kan få några pärlor att fastna och sitta kvar så de klarar att uppväga gravitationen men jag har inte kunnat få pärlorna att flyga över ett luftgap. De är dessutom väldigt otympliga och kan bli svåra att ligga på lämpligt avstånd från den laddade ytan. (

Det kan vara så att det går att finna andra material som kan laddas med högre spänningar men inte medger så hög upplösning.

OPC=Optical Photo Conductor är ett material som kan laddas upp fläckvis med mycket hög upplösning)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Nu påstår jag inte att jag vet att det går men en "dum" tanke kom till mig:
Plastkulor OK, applicering... bläckstråleliknande?
Säg att du har en dyse som kan släppa ifrån sig dessa plastkulor och du kan ladda dom på vägen ut. Under har du den mottagande filmen, även den laddad lite för att hålla fast kulorna. Om det då var möjligt att ladda 1 kula åt gången med en puls borde det vara möjligt att "skjuta" kula efter kula under tiden som man rör "skrivarhuvudet" i sidled och skriver streck efter streck.

Ingen aning om det går men OM det fungerar kan det förenkla helt enormt.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Kan man istället för en laser som laddar ur trumman låta ett "skrivhuvud" åka förbi trumman som laddar ur med en hög spänning av motsatt polaritet? Då skulle du ju också slippa fotokänsligt matrial på trumman.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

kanske låta folien vara täckt av plastkulorna och ha en högeffektslaser som smälter till kulorna direkt, sedan få bort överskottet och värma fast det ordentligt, eller samma sak men termoskrivhuvud som värmer fast kulorna mot plasten

beror lite på hur liten minsta pixlen måste vara

är man fixerad vid plastkulornas storlek?

att ha valsar med flera metersbredd med jämt klämtryck kräver väldigt mycket mekaniskt, tyvärr,
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan man inte dela upp "fusern" i flera delar för att åstdakomma jämnt tryck ..?

@ollebolle:
Har du något foto av nuvarande installation med plastfilm & kulor. Så man får lite uppfattning om problemet?
Senast redigerad av blueint 11 november 2007, 00:57:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> Jag tror nog att elektrostatiska kraften kan kan räcka för att hålla kulorna,

Bara man undviker ESD-säkra kallingar, så kanske...
Skriv svar