Garageportöppnare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
borgarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 augusti 2009, 21:37:14

Garageportöppnare

Inlägg av borgarn »

Hej.

Jag har en garageport som öppnas med en motor. Jag skulle vilja ha en konsol invändigt, en touch skärm, att styra garageporten. Plus att jag skulle vilja kunna styra den via telefonen. I framtiden skulle jag även vilja koppla upp mer saker till den. Exempel öppna dörrar, tända ljus osv.

Vad tror ni är bäst köra raspberry pi or arduino om man tänker långsiktigt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Garageportöppnare

Inlägg av Icecap »

1: Detta låter som ett projekt som är totalt ogenomtänkt och därför aldrig kommer att fungera.
2: "Plus att jag skulle vilja kunna styra den via telefonen." Hur har du tänkt dig att det ska ske?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Garageportöppnare

Inlägg av Jan Almqvist »

Vi har precis så på vår demo-anläggning. HMI app på telefonen och Modbus/TCP över WiFi till en liten billig PLC som bl.a. styr garage-porten. Jag tycker att PLC:n är ett bätte val än en Arduino eller motsvarande.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Garageportöppnare

Inlägg av Nerre »

Vår garageport styrs av en enkel tryckknapp som sluter mellan två tåtar. Men det gör ju bara att man kan öppna/stänga, man har ingen kontroll över om man öppnar eller stänger eftersom det beror på i vilket läge porten befinner sig när man trycker. Man har heller ingen koll på om porten är stängd eller öppen eller om påkörningsskyddet löst ut (i det läget går porten bara att köra uppåt, men knappen måste hållas inne tills den är helt öppen).

Ska man styra porten "på avstånd" så är det ju jätteviktigt att man t.ex. inte råkar öppna eller stänga den av misstag när man är nånstans långt borta eller om nån annan just håller på att köra in. Man måste alltså ha mycket mer övervakning av porten och kontroller av var enheten som försöker öppna/stänga porten befinner sig.

Försäkringsfrågan bör man ju också tänka över, hur resonerar försäkringsbolaget kring ett hembygge om:

1. Nån har tagit sig in genom porten och länsat garaget
2. Nån kläms i porten

Visst är det inte helt olösliga saker, men det kräver en hel del eftertanke.

För att inte kunna öppna/stänga när man inte är vid platsen kan man ju tänka sig att ha en display (två siffror räcker, "nummerlappsdisplay" typ) som visar en kod. När man ska öppna så visas en kod och i appen måste man slå den koden (eller rättare sagt appen måste skicka den koden till styrningen).

Ska man ha separata kommandon för att öppna respektive stänga måste man övervaka portens status. Man måste veta om den är öppen eller stängd (två magnetkontakter?) och om den körs och åt såna fall i vilket håll (övervakning av drivspänningen till motorn, inklusive polaritet?). Det sista problemet är att detektera om påkörningsskyddet löst ut, det är inte säkert det det går att göra men det borde ju gå att detektera att porten inte kör när man säger åt den att göra det.
borgarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 augusti 2009, 21:37:14

Re: Garageportöppnare

Inlägg av borgarn »

Icecap skrev:1: Detta låter som ett projekt som är totalt ogenomtänkt och därför aldrig kommer att fungera.
Väldigt uppmuntrande ord, tack! :tumupp:

Min tanke är att antingen med hjälp en Arduino, en relämodul, en Wifymodul.

Tanken är då att ta bort den fysiska knappen som är till porten nu och koppla in den till relämodulen.
2: "Plus att jag skulle vilja kunna styra den via telefonen." Hur har du tänkt dig att det ska ske?
För att "Plus att jag skulle vilja kunna styra den via telefonen." tror jag på att sätta upp en webserver på antingen Arduino:n eller raspberry:n. Det ser jag väl inte som ett ogenomförbart projekt.

Men min tanke är att det känns smidigare med en raspberry för att göra det, plus att om jag skulle vilja addera mera funktioner till garaget, exempelvis öppna ett dörr lås, så tänkta jag att det hade kunna vart nyttigt att höra vad folk hade för tankar kring detta. Men tydligen är det ogenomtänkt och omöjligt.
borgarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 augusti 2009, 21:37:14

Re: Garageportöppnare

Inlägg av borgarn »

Jan Almqvist skrev:Vi har precis så på vår demo-anläggning. HMI app på telefonen och Modbus/TCP över WiFi till en liten billig PLC som bl.a. styr garage-porten. Jag tycker att PLC:n är ett bätte val än en Arduino eller motsvarande.
Vad gör i ditt tycke detta bättre än Arduino?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Garageportöppnare

Inlägg av Magnus_K »

Har du lite bilder/mer data på hur styrningen ser ut idag?

Arduino / Hallonpaj, när det kommer till långsiktighet, är nog inga större problem. Det här är nog två "koncept" som kommer leva länge.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Garageportöppnare

Inlägg av sebastiannielsen »

Nerre: Ett annat alternativ är att man ställer in "servern" att inte acceptera kommandon från något annat än 192.168.0.0/16 (oavsett övrig autensitering).
Då kan porten av misstag inte öppnas/stängas om man inte är hemma (och därmed ansluten till wifi:t).

Alternativt lägger man en captcha, så att om man av misstag råkar peta på fel knapp så måste man skriva av captcha-koden om man inte befinner sig på 192.168.0.0/16, då KAN man släppa in någon i garaget även när man inte är hemma, till exempel om grannen ringer och säger att ett mög ställt sig på hans uppfart och blockerar hans garage, och därför tillfälligt behöver låna ditt garage tills han fått kontakt med möget som ställt sig på uppfarten så att han kan be honom att flytta. (då kan man ordna så att du även kan "ge behörighet" till grannen att öppna).
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Garageportöppnare

Inlägg av Jan Almqvist »

borgarn skrev:
Jan Almqvist skrev:Vi har precis så på vår demo-anläggning. HMI app på telefonen och Modbus/TCP över WiFi till en liten billig PLC som bl.a. styr garage-porten. Jag tycker att PLC:n är ett bätte val än en Arduino eller motsvarande.
Vad gör i ditt tycke detta bättre än Arduino?
Den är normalt kapslad och avsedd för DIN-skenemontage.
In- och utgångar är på t.ex. 24 V nivå och/eller har reläutgång.
Digitala ingångarna har filter.
Lysdioder för indikering av digitala in och utgångar.
Analog in- och utgångar har ofta 0-10 V nivå.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Garageportöppnare

Inlägg av Icecap »

borgarn: min kommentar beror på att säkerhetsaspekten i det hela, inte genomtänkt alls!

Att lösa själva funktionen är enkelt men att göra det på ett sätt som ger kontroll är strax mer svårt.

Sedan anser jag att om jag vill ha en automatisk garageöppning vill jag inte vara tvungen att ta fram mobilen och pilla på en app och hoppas att mobilen har nått att koppla upp sig mot det lokala WLAN osv.

- Vem ska göra appen?
- Om det är en interaktiv websida ska man då starta en ny sida (om man redan surfer) och öppna den? Hur trögt är det då inte?

För mig är ett "intelligent hem" lagom med automatik som hjälper mig i vardagen utan att jag ska pilla på mobilen konstant.
Jag hade därför löst det med IR och en rullande kod och sedan monterat en sändare i bilen, antingen fast ansluten eller med en knapp.

För säkerhet kunde jag hitta på att ha två IR-LED med ett polariserat filter framför båda så att den ena är vågrät polariserat och den andra lodrät polariserat. Då kan de sända olika koder och ge en ganska bra säkerhet.

På det vis kan man köra till garaget och när man kommer inom rätt läge öppnas den automatisk eller när man trycker på brytaren.

Att sedan ha en annan metod - kanske lite mer knölig - för att tillåta andra att öppna är en självklarhet. Det kan vara en knappsats där koden kan vara dynamisk och tidsbegränsat, då kan man skicka en SMS till rätt mottagare med koden som man innan har aktiverat för en given tidsrymd.

Och man kan såklart även ha en masterkod som man kan använda själv för de tillfällen där man behöver det.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Garageportöppnare

Inlägg av Nerre »

sebastiannielsen skrev:Nerre: Ett annat alternativ är att man ställer in "servern" att inte acceptera kommandon från något annat än 192.168.0.0/16 (oavsett övrig autensitering).
Då kan porten av misstag inte öppnas/stängas om man inte är hemma (och därmed ansluten till wifi:t).
Men du kan råka stänga den från köksbordet samtidigt som nån annan är på väg in i garaget.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Garageportöppnare

Inlägg av MiaM »

Åtminstone vissa portöppnare har så "snällt" skydd att de stannar/vänder även vid ganska lite motstånd. Fast det är väl inget skydd mot att något barn klättrar upp och petar in fingrarna direkt i kugghjul/kedja och skadar sig.

Tänk på vad som händer eller inte händer om en IR-stråle passerar glas, t.ex. bilfönstret.

Jag ser inget jätteproblem med att använda mobilen. Den som är lite händig kan göra en widget eller en app som ligger i "rullgardinen" på Android. (Vet inte exakt hur det ser ut hos konkurrenternas system). Det beror ju på hur mobilen används. Jag brukar ändå köra nån app som varnar för trafikfaror och liknande och med den igång så är mobilen givetvis redan framme, och jag ska ändå trycka på mobilen för att slå av den app:en, slå av gps, slå wifi (och slå på skärmrotation) så för mig skulle det inte bli något extrajobb.


Men tänk på att bilar rostar mer om de står i garage än utomhus - åtminstone varmgarage.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Garageportöppnare

Inlägg av Nerre »

Jag tänker ju mer på hur port och bil mår om porten råkar gå ner precis när man kör in.

Sen gäller det ju då att man inte har kopplat förbi påkörningsskyddet.
borgarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 augusti 2009, 21:37:14

Re: Garageportöppnare

Inlägg av borgarn »

Okej.

Jag har tagit åt mig av kritiken och kommit fram till att den port öppnaren förblir som den är. Dock hade det väl fungerat med att addera en foto sensor en bit över marken. Är det något i porten går den tillbaka till öppet läge.

Men det kanske inte är så stor användning av den.

Jag får hitta något annat projekt att börja med istället. Tack för hjälpen ändå! :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Garageportöppnare

Inlägg av Icecap »

En "det finns något i vägen i öppningen, stäng inte!" är en mycket bra grej att ha.
Men du bör ha något som kan kolla att den inte är aktiv när porten är stängd, annars kan man blockera med något (svart tejp?) varpå porten aldrig stängs när den blir öppnat nästa gång.
Skriv svar