Garageportöppnare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Garageportöppnare

Inlägg av adent »

borgarn: Låt dig inte nedslås! Man kan fundera vidare och säkra det hela! Du kan köra vidare, men skippa själva garageportsöppnaren så länge och kör på lampor och annat? Kanske tempmätare och starta motorvärmare?

Icecap: Ditt första inlägg var väldigt okonstruktivt och otrevligt, jag förstår hur du tänkte, men man behöver inte börja med taggarna ut!

MVH: Mikael
borgarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 augusti 2009, 21:37:14

Re: Garageportöppnare

Inlägg av borgarn »

adent: Det var nog bra att säkerhets aspekten togs upp, men det var inte skälet till att jag la ner projektet. Utan att port öppnaren var bra som den var, mobil öppning kändes överflödigt efter lite begrundande. Eventuellt kan det blir styrning till ljus och dylikt längre fram, och då kanske jag gör en övervakning av porten. Just nu har jag börjat med en ny idé till en mini kran, så jag kommer säkert fråga om hjälp snart igen :)

Icecap: Jätte bra att säkerhets aspekten togs upp, och det är väl därför jag som nybörjare tänkte att det var ett bra forum att lägga upp mina tankar och fråga om råd innan jag började experimentera. Det är det jag antar att Idébanken är till för.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Garageportöppnare

Inlägg av Icecap »

borgarn: oavsett vem som planerar ett projekt är det oftast mycket tydligt om det är ett "hoppla, sånt vill jag nog göra"-projekt eller ett väl genomtänkt sådant.

Iom. att du har insett en del av grejerna och lagt ner/satt i väntposition har du lärt dig något och nästa gång har du ganska säkert ett planerat projekt.

Min tanke med det jag skrev om den optiska barriär är att om någon har elaka avsikter eller att det blir fel ska du ha ett "larm" eller att den ska vara ur funktion. I annat fall kan en person hitta på att sätta en bit tejp över sensorn, du öppnar porten och kör, trycker på "stäng port" men kollar aldrig...

Eller att det blir något fel, snöstorm och skit - och felet stoppar porten från att stänga.

Ingen av dessa är bra scenario.

Det är oftast enkelt att göra system som fungerar när solen skiner, vädret är fint och inget går fel, det är en ganska annan femma att säkra funktionerna även när det blir fel.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Garageportöppnare

Inlägg av Nerre »

Det är ju oftast så att det finns många aspekter att tänka på.

Just detta att en funktion som är till för att fungera som skydd även skulle kunna missbrukas för inbrott är en sån grej. Alltså är det alltid bra att försöka få mer input innan man drar igång.

Så en första tråd om en idé borde inte vara "Så här tänker jag göra, har ni tips på hur jag löser det?" utan snarare "Jag hade tänkt göra så här, tror ni det fungerar eller har jag missat nåt?"
Skriv svar