fjärrstyrd bränslemätare.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
choppertony
Inlägg: 821
Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
Ort: Ystad

fjärrstyrd bränslemätare.

Inlägg av choppertony »

Ett ganska onödigt projekt.
Men sitter o funderar på att köpa 2 rf moduler till arduino. Ja man kan ju ha dem till andra
mikrodatorer oxå naturligtvis. och en wifi modul. Har en del arduino mini liggande oxå.

Rätta mig om jag har fel.
Bränslemätaren på min lilla fula ford ka bör väl vara ungefär som en pot entiometer ?
Skall kolla detta när jag kommer hem då jag jobbar iväg denna veckan.

Om man kopplar in arduinon på bränslemätaren via ett relä som slår till när mätningen görs.
Relät endast för att inte få in 12 volt i arduinon när bilen är i gång, om det skulle vara på det viset.


Arduinon är kopplad till en rf modul

I hemmet finns en arduino med wifi modul och en rf modul.

Parkerar max 300 meter från hemmet. finns rf moduler som klarar 2000 meter vid fri sikt för vettig peng.

Gör en app i telefonen som med en startknapp ger signal till arduinon att nu vill jag kolla hur mycket soppa jag har i bilen.

arduinon skickar signal till andra rf modulen i bilen som ger signal att mäta av bränslemätaren.

Sen går signalen tillbaka till arduinon i hemmet o vidare till telefonen som visar i % hur mycket bränsle som är kvar.

Hur hade ni löst detta projektet. Det finns kanske både lättare o billigare lösningar.

Som sagt. Ett helt onödigt projekt. Men kul att fundera på något när man sitter på hotellrummet.