M-Bus (Meter-Bus) RPI / Arduino

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SweLogan
Inlägg: 550
Blev medlem: 29 januari 2006, 23:36:15
Ort: Jönköping

M-Bus (Meter-Bus) RPI / Arduino

Inlägg av SweLogan »

Är på jakt efter med antingen RPI eller Arduino läsa av ett M-Bus (Meter-Bus) nätverk.
Någon som har erfarenhet av detta? Alternativ kanske någon M-Bus till serial som man sedan läser av?
Eddi
Inlägg: 80
Blev medlem: 1 oktober 2005, 22:54:46
Ort: Korsholm, Finland

Re: M-Bus (Meter-Bus) RPI / Arduino

Inlägg av Eddi »

Fraunhofers Openmuc monitorerings, loggnings, och styr ramverk har stöd för M-bus och finns även färdigt för raspberry.
Sedan finns libmbus från svenska RScada (verkar vara dött idag), som är ett C-opensource bibliotek för M-bus.

Jag har inte några desto större erfarenheter av något av dem, men jag håller på med ett projekt där jag skall logga data från ett antal Sharky 775 via M-bus, så därav har jag forskat lite i ämnet. Det stora problemet med M-bus är att det inte finns några förmånliga "master" moduler. Du måste bygga elektroniken själv om du inte känner att du har ett par hundra euro extra för att köpa en färdig modul.

Elektronikdelen till mastern är i och för sig ingen desto större bit , ett par transistorer och några motstånd. På libmbussidan finns det ett enkelt schema som kan anslutas direkt till UART:en. Den officiella M-bus sidan har också ett mera komplicerat schema till förfogande.

Om du vill bygga slav-moduler så har Texas Instrument ett chip (TSS721A) och ONsemi ett nyare (NCN5150), båda kostar ~ 5€/st.
Skriv svar