Lindningsmaskin från en skrivare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Bonke
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 maj 2012, 16:19:39

Lindningsmaskin från en skrivare

Inlägg av Bonke »

Hej!
Jag har tänkt börja linda mina egna induktorer. De ska i första hand användas till eq-byggen.
Min ide är att försöka bygga maskinen från en vanlig skrivare. Som jag ser det så har ju en skrivare nästan allt som behövs. Du har en motor för pappersmatning och en motor med i sidled rörlig patron. Man skulle kunna sätta bobbinen på pappersmatningsmotorn och mata tråden via patronen. Man får givetvis modifiera (läs demolera :D ) skrivaren för att få plats med bobbinen etc.
MEN det stora problemet verkar vara att kontrollera motorerna. I mitt enfaldiga huvud så tänkte jag att det borde väl finnas något enkelt sätt att kontrollera från datorn via usb porten. Kanske tom med ett enkelt GUI. Men det verkar det inte finnas. Jag är dessutom hopplöst dålig på att programmera.

Om man kunde få pappersmatningsmotorn att snurra och patronmotorn att göra sidledsåkning beroende på pappersmotorns hastighet och lindningstrådens tjocklek så skulle man nog kunna få till proffsiga spolar utan att spendera dyra pengar på en automatisk lindningsmaskin. Man måste ju givetvis kunna ställa in antal varv också.
Allt detta borde ju vara möjligt med en skrivare då den utför mycket mer avancerade saker i vanliga fall. :)

Är det någon som har försökt sig på något liknande eller har någon typ av information som kunde hjälpa mig?
Henrik