CNC plasma i MDF?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

CNC plasma i MDF?

Inlägg av hubben »

Jag funderar på att bygga ett litet CNC-styrt bord till min plasma för att få lite bättre precision på delarna jag skär ut än när jag handskär dem.
Eftersom att jag inte kommer att skära ofta och mycket och mest bara bygger för att det är ett roligt bygge så tänkte jag snåla till det så mycket det bara går.

En plasma kräver ju inte samma stabilitet som en fräs då det inte finns några skärkrafter och vibrationer att tala om från själva bearbetningen, så ett treaxligt bord med ett flytande huvud för själva plasman som är relativt glappfritt är ju det man behöver. Tanken jag har är att bygga ett remdrivet bord om 1x1m ungefär som står fritt på en plåt, eventuellt klämmer man fast den med tvingar.

För att hålla prislappen låg har jag funderat på att bygga hela pjäsen i MDF. Stabilt nog lär det ju bli, men jag hittar INGA plasmaprojekt som är byggda annat än i stål.. vad beror detta på? Är det nåt jag missar som gör att det är käppkört att bygga på detta sätt?
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: CNC plasma i MDF?

Inlägg av limpan4all »

MDF brinner, det gör inte stål...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC plasma i MDF?

Inlägg av tecno »

Har planer på att göra en liten plasma rigg för typ 300x300 monterat på en plåt med linjärskenor runt 'hålet'.
Enkel att lägga på materialet man ska skära och enkelt att stuva undan.

Ser inte behovet av större bearbetning just nu i alla fall med mina kommande projekt.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: CNC plasma i MDF?

Inlägg av limpan4all »

tecno: En kul ide, kör på det. Lite större vore trevligt typ 300*600 och liggandes helt löst på plåten (förankras med permanentmagneter?).
Peta ihop ett helt koncept så kan du nog finansiera din via oss med mera pengar än tid...
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: CNC plasma i MDF?

Inlägg av hubben »

Nä, lite samma tanken jag har tecno. Skulle gärna bygga ett fast bord med en ordentlig konstruktion men jag har helt enkelt inte platsen i garaget..

limpan4all: Har du själv kört en CNC-plasma och upplevt problem att hållare/linjärskenor blivit överdrivet varma?
Idag skär jag ju genom att hålla plasmafacklan med handen, och jag använder MDF-bitar som linjal. Det betyder att MDF:en kommer MYCKET närmare lågan idag än vad den kommer att göra på en CNC-maskin. Visst, vinklar man facklan så att man skär direkt vid MDF:en så kolnar den, men håller man ett avstånd på 10mm vilket man får om man håller facklan vertikalt, så blir det ingen åverkan alls på MDF-biten.

Jag har även funderat på att bygga med stålrör och lagerbockar, men då drar det iväg både i vikt och kostnad..
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC plasma i MDF?

Inlägg av tecno »

limpan4all skrev:tecno: En kul ide, kör på det. Lite större vore trevligt typ 300*600 och liggandes helt löst på plåten (förankras med permanentmagneter?).
Peta ihop ett helt koncept så kan du nog finansiera din via oss med mera pengar än tid...
kompakt plasma 1.jpg
Har material till ovanstående = *man tager vad man haver* projektet ;)
Plattan är 680x460 och hålet är 340/340 så i runda slängar kan man skära 300x300

Men visst går det att lösa så bearbetnings ytan blir blir större, gäller 'bara' att få tag på vettiga linjär styrningar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: CNC plasma i MDF?

Inlägg av limpan4all »

Nope, tänkte i en lite mera generaliserad form.
Egentligen så skulle man göra hela ramverket i AL för att kunna ha den på ett ställe som kan innehålla fukt.
Troligen så skulle det hela kunna göras med AL-profiler, inlineskullager och en fast/(justerbar) höjd för handtaget och enkla gängstänger med små stegmotorer och en bra fart på dessa. Kunde man sedan få till något som liknade Mach 3 på RPi B2+ för styrningen (STEP/DIR på I/O pinnarna) så skulle väldigt mycket bli "enkelt"/billigt. Ti har släppt en ny serie med stegmotordrivare som verka läckra DRV8885 http://www.ti.com/product/DRV8885
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC plasma i MDF?

Inlägg av tecno »

enkla gängstänger med små stegmotorer och en bra fart på dessa
Det där tror jag inte blir så lyckat, mitt val är kuggstång och lite större stegisar med lagom snurr på för att ha lite 'umpf' kvar.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: CNC plasma i MDF?

Inlägg av hubben »

Hittade precis en leverantör på ebay som sålde aluprofiler till vettiga priser, så jag köpte 16 meter.. :)
Så nu glömmer vi det där med MDF igen då..

Precis som du skriver limpan4all så är det ju bra att kunna förvara bordet i fuktig miljö utan att den sväller/slår sig och tappar hållfasthet. Den aspekten hade jag inte tänkt på. Eventuellt vill man ju ha en vattentunna under plåten för att fånga lågor och heta metallbitar och då är ju MDF rätt dåligt.

Så just nu är planen:
1000x1000mm eller liknande
40x40 aluprofil
"Inlineskullager" som får löpa i profilen
Remdrift på X/Y, kulskruv på Z

Funderar på att testa små NEMA17 motorer och en Arduino Mega á la 3D-skrivare med lite ombyggd firmware för att få det hela "extra portabelt".. men annars har jag ju en Mach3 maskin som står och tuggar i garaget som går att använda..
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: CNC plasma i MDF?

Inlägg av limpan4all »

Högt varvtal och liten stigning ger väl samma "umpf" som lågt varvtal och hög stigning men har fördelen att vändglappet automatiskt blir mindre. Sedan så är det ju tyvärr så att risken för självsvängning och liknande blir mycket större med klena gängstänger i jämförelse med kuggstänger.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: CNC plasma i MDF?

Inlägg av hubben »

Men vridmomentet på en stegmotor minskar ju med varvtalet, så en liten klen stegis är alltid svagare än en större starkare även om man kör dem på högre varv..
Det man brukar specificera är väl hållmomentet, dvs momentet den kan ta upp vid stillastående. Maximalt vridmoment avtar sedan linjärt med ökat varvtal.. det är iallafall som jag fått för mig att det fungerar?

Hursom haver, jag tycker inte att det borde krävas SÅ stora krafter för att dra plasman runt och jag har ett gäng småmotorer hemma för ett 3D-skrivarbygge, så det är bara att testa. Fungerar det inte får man uppgradera.
Plasman behöver ju inte upp i några jättehastigheter ändå..
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC plasma i MDF?

Inlägg av tecno »

Nåja, allt är ju realtivt detta med hög hastighet = tunt material = ska gå fort som fan.

Glöm inte bort THC så det går att implementera i Arduino.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: CNC plasma i MDF?

Inlägg av hubben »

THC måste man nästan bygga för att få det riktigt bra..
"Fort som fan" hur fort är det?

När jag har skurit 2mm stålplåt har jag inte arbetat så snabbt, men jag har ställt ner strömstyrkan lite.. har fått helt okej snittytor ändå.. Men när jag körde 1,5mm alu på 30A så gick det undan. ;)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC plasma i MDF?

Inlägg av tecno »

Du svara ju på frågan själv med att skära tunnare alu. Räkna om det till en fingängad gängstång så ser du att motorn får snurra på bra djävligt.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: CNC plasma i MDF?

Inlägg av hubben »

Nä, men det blir ju remdrift på X och Y, just för att få upp hastigheten lite..

Känner att precisionen på själva plasman ändå inte är så grym att det löns att jaga tiondelar här och där, eller?
Skriv svar