Aluminiumprofil som "kylfläns".

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Aluminiumprofil som "kylfläns".

Inlägg av ensten »

Ska bygga mig ett labbaggregat med 3 stycken LM350. Dom små liven kommer ju att avge rätt mycket värme. Jag funderar på om det går att montera dom på profilen som jag visar på bilden och sedan ha fläktar i vardera änden som blåser respektive suger? Kan jag avleda tillräckligt med värme trots att det inte är regelrätta kylflänsar?

Ja, jag vet ... Hur långt är ett snöre ...? :D
2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Aluminiumprofil som "kylfläns".

Inlägg av Klas-Kenny »

Vilka specs tänker du dig att uppnå? Utspänning och ström, samt matningsspänning?

Kollar man databladet för vad *regulatorn* klarar, så kan du landa på en maximal effektutveckling på omkring 60 W per regulator. Om alla dina tre ska göra "samma" jobb blir det ju då 180 W i den där lådan, då blir det varmt.. :) Men det beror ju som sagt på vad du tänker göra med dem, om man landar i de regionerna eller ej.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Aluminiumprofil som "kylfläns".

Inlägg av ensten »

Risken att alla tre får gå på max samtidigt är försvinnande liten. Har inte databladet här men visst stänger dom av vid en viss temp?
darven
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 mars 2015, 16:12:07

Re: Aluminiumprofil som "kylfläns".

Inlägg av darven »

det är inte en bekräftelse men lm317 och lm78xx stänger av sig när de blir för varma.
borde vara samma för lm350

sen det här att det inte är "regelrätta" kylflänsar, det spelar ingen roll.
för så som jag ser det är en kylfläns något som kan leda värme samt ökar ytan så att värmen inte är koncentrerad på ett litet ställe, som tex. baktill på en to220, den profilen kommer not att göra ett bra jobb, mycket yta.

men jag funderade på att du kanske behöver flänsar på insidan av den, dvs mer yta som luften smeker när de kommer förbi.
det borde gå med lite aluminium skrot du antigen skruvar nitar dit på insidan (med kylpasta för bättre kontakt)

budget varianten är att bara sätta några skruvar rakt in som ökar ytan innuti.

hur lång ska kanalen vara?
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Aluminiumprofil som "kylfläns".

Inlägg av Nerre »

Högt flöde kan oftast kompensera för liten yta. Det lär nog räcka med fläkt i ena änden.

Men om det räcker för den effekten måste man väl nästan prova sig fram till på nåt sätt. En gammal lödkolv (fast effekt), ett par termoelement och en fläkt så borde man väl kunna få fram några siffror som ledtråd.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Aluminiumprofil som "kylfläns".

Inlägg av Retroperra »

Kylkanal är väl alldeles perfekt att använda. Möjligen skulle den ha flänsar invändigt men du får väl byta ut kanalen om det visar sig att den här inte funkar.
Kylningen ställer du förstås med luftmängden = hastigheten på fläkten.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Aluminiumprofil som "kylfläns".

Inlägg av ensten »

Ok, jag testar och återkommer. Blir en bygglogg i Projektdelen sedan
darven
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 mars 2015, 16:12:07

Re: Aluminiumprofil som "kylfläns".

Inlägg av darven »

sweet, ta mycket bilder!
Skriv svar