Mobila underhållsladdare till bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Mobila underhållsladdare till bil

Inlägg av NULL »

Jag började flumma när jag läste några trådar här om batterier och laddning.
Såg också "Power Banks" på ebay, CTEK hade något via cig.uttag...
Ingen superidé, men nu när vi har lätta och starka litiumbatterier, och vissa av oss har bilen stående längre perioder, så skulle man kunna ha "mobila underhållsladdare" som man tog med in och laddade...

Tex:
Ett gäng parallellkopplade 18650-celler för att slippa BMS -> Switchad 3?-5V in DC/DC ut 14,4V(Backdiod inbyggd redan).

Frågetecken:
Kan man ladda via cig.uttaget på en modern bil utan att blåsa något?
(ett uttag som inte går via tändningslåset så klart)
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Mobila underhållsladdare till bil

Inlägg av G-man »

Sitter med samma sak just nu. Har dock inte kommit så långt med den idén.

Idag laddar jag blybatterierna i båten med en dc-dc som jag har lånat

http://www.fritidstillbehor.se/campingt ... b-1412.php

Kopplat till ett 3S batteripaket jag slängde ihop av 18650 batterier. Nu är det dags att lämna tillbaka den så jag försöker vara lite kreativ med.

Step up lär ju behövas men jag har nye testat så många och jag gissar att det svåra är att begränsa strömmen man tar ur en sån, skulle gärna kunna ladda med 10A eller ännu hellre välja lite.

Såna här är billiga http://www.aliexpress.com/item/200W-DC- ... 18400_6151

Kan man köra dem parallellt och bygga egen laddninglogik?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mobila underhållsladdare till bil

Inlägg av svanted »

jag förstår inte riktigt syftet? hur långa är längre perioder? varför håller inte bilens batteri? finns det förbrukare på där den står?
eller är det en typ modern bil inte inte kan stå hur länge som helst för att den drar ur batteriet?
men det rör sig om veckor/månader?
vad man då behöver är ju ett bärbart startbatteri så man får igång den, sen laddas den ju själv.
eller vill man ladda batteriet utan att starta motorn?
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mobila underhållsladdare till bil

Inlägg av Nerre »

Många billtillverkare sätter en solpanel i framrutan när bilarna skeppas. Förut var det tydligen populärt att tigga till sig dessa eftersom de bara slängdes när bilen kom fram till bilhandlaren.

En sån här borde väl kunna vara ett alternativ alltså
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000031034/

Dock funkar den ju kanske inte så bra om bilen ska stå i ett garage.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Mobila underhållsladdare till bil

Inlägg av danielr112 »

att ladda ett batteri från ett annat låter ju inte som den bästa ideeen som underhållsladdare. Då t ex LiPo sjunker i spänning också och kommer ta stryk att ligga fulladadde alt tomma....

Solpanel eller koppla in en riktig laddare säger jag också

Och om nu bilen drar ut batteriet på 2 veckor så är något annat fel. En bil ska kunna stå bra länge innan något ändras.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Mobila underhållsladdare till bil

Inlägg av G-man »

Lite olika användningsområde för mig och NULL även om funktionen är den samma. På båten har jag 20W solceller iallafall! hade gärna klämt dit mer om det hade fått plats..
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Mobila underhållsladdare till bil

Inlägg av NULL »

Jag förstår att svanted frågar, jag har också tänkt att "skulle det inte vara bättre att fixa felet, än att gå runt det ett varv till", men det känns som att det har varit flera olika anledningar till att man blivit tvungen att kånka bilbatteri. Så kunde man lite slött sticka in en dosa i cig-uttaget...
Ett av problemen är att moderna bilar drar ström avstängda.
Att starta bilen bara för att ladda startbatteriet är ingen bra idé heller.
Mera allmänt är väl att man faktiskt "kör ner" sin bil, och att den därför sällan är i perfekt skick, kombinerat med ren slöhet.
Kanske det är själva vikten på ett bilbatteri som är problemet, det är inget man vill gå fram och tillbaka med...

Ska försöka komma ihåg anledningarna:
- Modern bil, pyttefel man inte orkar ta tag i typ innerbelysning, en vecka sen seg start.
- Gammal bil, avställd på gården, bra om den kan flyttas då och då. Inte kritiskt att få gång den samma dag => flera uppladdningar ok.
- Modern bil, några gånger om året får den stå typ en månad utan start.
- Vanlig batteriladdning, men långt till/inget uttag/folk stjäl laddaren, och man har inte bråttom.
-...

Sen är det kanske att man kan se två olika laddnings-modeller, en där det laddar max på en gång, och en där en fördröjning börjar laddningen först när man tror batteriet har stått för länge utan laddning...

Sen är det ju roligt att bygga och t.o.m. bara att spekulera i att bygga själv. :)
Då t ex LiPo sjunker i spänning också och kommer ta stryk att ligga fulladadde alt tomma....
Tomma => Det var därför jag tänkte DC/DC-omvandlaren bara skulle funka ner till 3V typ.
Fulla => ta stryk, hur tänker du då?


Klockrent :tumupp: med solladdare(om man inte behöver mer kräm), ska köpa en(eller flera 8) ).

Saxat ur manualen till solcellsladdaren 31-630
DRIFT
Så länge det finns tillräckligt solljus genereras ström som laddar batteriet.
Lysdioden blinkar då batteriet laddas.
En spärrdiod ser till att batteriet inte kan laddas ur helt.
Laddaren ska inte användas för att ladda upp ett tomt batteri.
Varning: Solcellspanelen får INTE vara ansluten då bilen startas.
Kan det vara dioden de vill skydda?
Isåfall kunde man bygga en strömbegränsare...
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Mobila underhållsladdare till bil

Inlägg av Sverige »

"Fulla => ta stryk, hur tänker du
då?"

LiPo mår inte bra av att ligga fulladdadade. De tappar kapacitet, de kan svälla upp...
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Mobila underhållsladdare till bil

Inlägg av G-man »

Denna kanske skulle klara uppgiften, ställa den på 8A och 14,7V för den har ju CC CV enl beskrivning och man verkar kunna köra med en 3S lipocell på samma sätt som jag gör idag.

http://www.aliexpress.com/item/600W-DC- ... 18400_6151

Jag förvarar den 3s batteriet på "Storage" nu under vintern, den är uppladdad ganska ofta på sommaren men direkt efter en tur så,laddar jag till storage.
Skriv svar