Konvertera en rörelsedetektor så dess utgång är DC lågnivå?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Konvertera en rörelsedetektor så dess utgång är DC lågnivå?

Inlägg av EasyRider »

Vi har haft lite tjuvar och banditer i området och p.g.a. att min nörd-gen är rätt så dominerande i mig så tänkte jag bygga ett lite skrämselsystem (Ja inga farliga grejer, lampor som tänds, larmsystem på insidan m.m. Inga hagelbrakare som går av :) ).
Så del ett i mitt system är helt klart rörelsedetektorer.
Det går att köpa rörelsedeteketorer för utveckling som enbart är detektormodulen, men då får man inget skal till den.
Biltema och jula har billiga som jag tänkte konvertera. (framförallt biltemas)

Jag ser 2 alternativ:
* Konvertera så att utspänningen är en lågsignal.
* Fixa någon typ av 220v detektor. så jag mäter på 220V signalen.

Är det någon här som har konverterat någon gång? Eller försökt? Är det möjligt?


En annan lösnig är att på något sätt detektera 220V AC spänning. Vad finns det för kretsar att använda för detta?

Jag hoppas kunna komma förbi biltema snart och köpa en för att titta lite i den. Kommer återrapportera, men jag vore väldigt glad ifall någon som kanske gjort/funderat på/titta på detta vill delge sina tankar.

tack!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Konvertera en rörelsedetektor så dess utgång är DC lågni

Inlägg av grym »

ofta är dom ju 5v eller 24v på själva pirdetektorn, öppna och kolla, men du bör ju veta vad du gör då dom är direkt anslutna till 230v
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Konvertera en rörelsedetektor så dess utgång är DC lågni

Inlägg av Nerre »

Rörelsedetektorer för larm har ju en reläutgång.

Även många för belysning har väl reläutgång, men ena kontakten på relät ligger på fas. Tveksamt om man klarar att få tillräckliga isolationsavstånd om man försöker kapa ledningsbanan där.
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Konvertera en rörelsedetektor så dess utgång är DC lågni

Inlägg av Castor »

Borde gå att lösa med optokopplare, isolationsavståndet alltså
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Konvertera en rörelsedetektor så dess utgång är DC lågni

Inlägg av Nerre »

I en rörelsedetektor för belysning så är ju konstruktionen gjord utifrån att allt inuti detektorn ska ses som spänningsförande, att försöka klämma in en optokopplare inuti detektorn för att få till isolation tror jag är meningslöst. I såna fall att man drar ut 230 V fram till en separat box där man fixar isolationen, då är det troligen enklast att sätta dit ett relä med 230 V spole. Visst kan man sätta dit en optokopplare med spänningsdelare, men det är mycket större risk att en sån grej går sönder än ett enkelt relä.

Det bästa måste ju vara att utgå från en rörelsedetektor för larm, som matas med 12 V och har en enkel reläutgång (brukar finnas både NC och NO, d.v.s. det sitter ett flytande växlande relä).
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Konvertera en rörelsedetektor så dess utgång är DC lågni

Inlägg av ie »

Sätt en vanlig väggvårta på utgången så får du en säker lågspänning på 5V, 12V eller vad du väljer för vårta.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Konvertera en rörelsedetektor så dess utgång är DC lågni

Inlägg av EasyRider »

Tack så mycket för alla tankar. Jag tror det är svårt att konvertera inuti, men jag köpte iaf en idag på biltema för att se hur den ser ut på insidan. Jag återkommer med resultat.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Konvertera en rörelsedetektor så dess utgång är DC lågni

Inlägg av EasyRider »

Kom över denna som det kanske bli istället för att modda en 220volts.
Skriv svar