3-bands EQ

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Mangehhh
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 januari 2015, 10:56:53

3-bands EQ

Inlägg av Mangehhh »

Sitter och försöker designa en krets till en 3-bands EQ men får aldrig bodeplotten att bli som jag vill. Det enklaste borde vara att dela upp signalen i 3 bitar och filtrera de olika signalerna så ena innehåller "low", den andra "mid" och den tredje "high" och sedan kan volymen av dessa 3 varieras med en varsin pot och till sist blandas signalerna igen. Men hur görs detta? Jag vet hur filter och volymkontroll fungerar men hur "delar" och "blandar" man signaler?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: 3-bands EQ

Inlägg av psynoise »

Equalizer finns i många olika former. Till stereoutrustning används ofta shelving filter. Klassisk koppling är Baxandall shelving filter eller just Baxandall EQ. Inom musikproduktion finns även andra typer som mer kan liknas bandpassfilter, kallat parametrisk equalizer.

Det lilla jag minns av Baxandalls kopplingar är att olika filter samarbetar. Det vill säga signalen delas inte upp på det sätt du beskriver. Detta då delningsfilter är minst lika komplicerat.

Mitt tips är att söka runt lite på Baxandall-filter. Troligtvis finns det flera moderna kopplingar där operationsförstärkare utnyttjas. Varianter med 3-band finns också vad jag tro mig sätt.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: 3-bands EQ

Inlägg av superx »

Din idé med en summa av tre parallella band är inte så enkel som man skulle kunna tro. Även om banden var för sig ser bra ut så kommer fasförskjutningen mellan banden göra att frekvenser förstärks eller cancelleras på ett oönskat sätt när allt summeras.

Det är enklarare att göra en EQ med tre kaskadkopplade sektioner, men inte heller det är trivialt om man vill att dämpning och förstärkning ska ske på ett symmetriskt sätt.

Baxandall-kretsen är bra om man är ute efter en enkel passiv lösning.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: 3-bands EQ

Inlägg av überfuzz »

Vad ska du ha EQ:n i? Faktum är att det är lite vanskligt att direkt 'översätta' en bodeplot till hur EQ:n upplevs, när den är färdig så att säga. Du kan väl börja med att utgå ifrån kända 'tone stacks'. Kolla längs ner på den här sidan: http://www.duncanamps.com/software.html , där finns ett program som heter Tone Stack Calculator. I programmet kan du inte ändra topologin, men du kan justera komponentvärdena och på så vis kanske få en bra idé om hur du ska göra din EQ.

Edit, bör kanske tillägga att just mid är svårt att få till så att det ser bra ut för ögat (dvs bodeplot). Däremot går det att få till rätt bra så att örat upplever det som att mid:en kontrolleras.
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: 3-bands EQ

Inlägg av MiaM »

Som sidospår så bör man också fundera på om man verkligen vill ha just en trebands EQ?

Om det ska vara något som justerar ljudet i en vanlig stereoanläggning eller liknande så är det troligt att man snarast vill ha vanliga tonkontroller (utan undre gräns för bas och utan övre gräns för diskant) för de två yttre reglagen medan någon slags eq-funktion för mittenreglaget.

Jag instämmer i det andra redan skrivit, baxandallkopplingen är den "enda vettiga". (Den går bra att använda både för EQ och tonkontroller). För att slippa ha spolar i en EQ brukar man använda en OP i gyratorkoppling, en koppling som elektriskt ser ut som en spole kopplad till jord.
Skriv svar