Lås för Rackskåp som styrs med RFID.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Lås för Rackskåp som styrs med RFID.

Inlägg av danielr112 »

Ska sätta lås på ca 20 rack. Vill ha detta RFID kopplat i första hand. Kommersiellt som det har tittats på verkar ligga runt 4500 per skåp. Lite osäker vad som ingår på kontrolldelen.

Men min tanke var ju då att detta måste man kunna hitta billigare alt bygga själv.
Första tanken var ju då att ta för varje skåp:

Raspberry eller liknande dator
Magnetbygel/lås helst med möjlighet att låsa upp med nyckel
RFID läsare.

Detta kan man ju rellativt enkelt slänga ihop för varje rack. Det blir ju en klient för varje rack och enkelt att administrera och kan kopplas på befintligt inpasseringssystem.

Så vad jag letar efter är:

Finns det nåt annat kommersiellt system för vettig peng?

Vad för grejer eller hur hade ni byggt ovan?
Tips på någon hyffsat billig solenoid som man kan använda och ev få till med en nyckel?

Räknar med att bygga det mekaniska biten för låset som sådant.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Lås för Rackskåp som styrs med RFID.

Inlägg av sebastiannielsen »

Jag skulle föreslå sådana här låsmagneter:
http://shop.partnersec.se/product.html/ ... gory_id=28

Ström på = låst
Ström av = olåst

Då kan du ha en vanlig cylindernyckelbrytare:
Bild
kopplat på inkommande ström för alla maglock's, så vid teknikfel/avbrott/mjukvarufel så bryter man strömmen till alla magneter varav alla rackskåp låses upp.
Fördelen med en sådan lösning är också att nyckeln inte går att ta ur i strömlöst tillstånd om det är gjort rätt, då riskerar man inte glömma "nödläget" på.

Kopplas det på en central UPS som står inlåst i ett konventionellt rackskåp, ev kopplat till larm, så får du ett riktigt ordentligt system.

Om det passersystem ni har installerat idag har "hissfunktion", så kan du koppla det på så sätt att varje rackskåp är en "våning" så att säga, då behöver man bara dra i kortläsaren vid inpassering till serverrummet, så låses de rackskåp man har behörighet till, upp automatiskt i säg 30 sekunder eller något. (beror på hur stor serverhallen är)
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Lås för Rackskåp som styrs med RFID.

Inlägg av danielr112 »

Har funderat på sådant lås också. Men vill inte ha det satt att det öppnas om strömmen går. Utan ska bara kunna öppnas med nyckel. Därav lutar det åt:
http://www.ebay.com/itm/181694463934

Nu lär inte strömmen gå i hallen i första taget men ändå :)


Inpasseringssystemet är inte bestämt ännu. Är beroende på vad vi kommer fram här och vad vi hittar helt enkelt.


Någon som vet vart man kan hitta ovan lås i sverige? Så man kan få känna på dem.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: Lås för Rackskåp som styrs med RFID.

Inlägg av sebastiannielsen »

Det var därför jag var inne på UPS/strömbackup som förvaras inlåst, som är anslutet till magnetlåsen.
De låsen du länkade till går inte att öppna manuellt på något sätt, och de är inte särskilt säkra heller.

Detta är säkrare då det är "deadlock", regeln blir fysiskt spärrad vid låsning:
http://www.assaoem.se/sv/site/assaoemse ... s/EML-110/

Finns även denna variant, där blir regeln inte fysiskt spärrad, men där är regeln mer oåtkomlig att komma åt med verktyg eller liknande:
http://www.safetron.com/index.php/produ ... 00-skaplas

Oavsett vilket lås du väljer så får du inte manuell mekanisk upplåsning på något sätt, utan vill du ha nödfunktion får du då ordna med strömbackup och nyckelbrytare.
Användarvisningsbild
LittleFish
Inlägg: 77
Blev medlem: 17 juni 2010, 03:44:14

Re: Lås för Rackskåp som styrs med RFID.

Inlägg av LittleFish »

Fungerar inte med elbleck och ett "vanligt" lås?
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Lås för Rackskåp som styrs med RFID.

Inlägg av Glycol79 »

Jag som dagligen arbetar med säkerhet och passersystem i synnerhet avråder till all form av elektrisk låsning utan möjlighet till manuell öppning.
Var inte länge sedan vi hade ett haveri på ett större företag, blixtnedslag slog ut centralnoderna och hela systemet dog. Eftersom det skulle sparas pengar fanns det bara motorlås utan låskista i alla skaldörrar och även i säkerhetsdörrar till serverrum och elcentraler. Tog oss en hel dag 2 man att borra upp de dörrar och lås som behövde öppnas för att få tillgång till kritiska delar. Ytterligare några dagar att få liv i det hela. Detta påverkade naturligtvis produktionen rätt negativt. Och alla dörrar har byggts om efter det.

Det bästa är att använda något ellås med cylinder, så kan man ha en nödnyckel inlåst.

Ett alternativ är att använda Salto´s lås. De går att nödöppna med en handenhet om batteriet dör. Pajar de så man får borra upp dem så får man nya mot att man skickar in de gamla.
De kostar en slant dock och kräver speciella brickor.

Finns det redan passersystem kan man som sagt använda hissfunktion eller liknande manöverfunktioner för att öppna valfritt rack med en kortläsare monterad i serverrummet. Går man ner lite i säkerhetskrav kan man sätta ett solenoidlås av typen som används i skjutdörrar. Det skjuter ut en pinne som går ner i dörren. Lätt att montera då det i princip bara behöver lämpligt hål att träffa i dörren. Finns i två versioner låst med spänning och låst utan spänning. Montera så att det är möjligt att borra ett hål för att pilla upp det om det går sönder.
Räkna alltid med att elektrisk låsning går sönder, för det gör det. Jag byter många lås om året och kunder tror tyvärr att de håller lika länge som vanliga lås, de gör de inte kan jag lova.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Lås för Rackskåp som styrs med RFID.

Inlägg av danielr112 »

Sebastian:
Givetvis ska det finnas möjlighet till manuell öppning!
Tanken med den jag länkade är att koppla ihop den med just en nyckel. Har lite ideer om hur det ska gå till att kombinera de 2 och få det att fungera. Att kunna öppna med nyckel är ett krav!

Din sista länk med skåplåset är samma princip som till den jag länkade om än något kraftigare. Något svårare att få till så man kan använda nyckel på den skulle jag tro.

Littlefish: Skulle kunna gå att använda då den går att användas med vanligt låsbleck men då det inte finns något sådan typ på skåpen idag så blir det till att få till ett extra handtag att öppna med och har inte riktigt sett hur jag ska kunna få till det. Men ska kika mer imorgon.

Glycol: Detta passersystemet kommer användas med det för inpassering på ett eller annat sätt. Just nu kommer detta bli ett eget med egen RFID läsare på varje rack-länga som sedan hämtar datan från det för inpasseringen. Hissfunktionen ska också tittas på.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Lås för Rackskåp som styrs med RFID.

Inlägg av Glycol79 »

Titta på tex Bewator 2010 Omnis eller RCO. Det är smidigast att hålla sig till ett system i längden. Då har ni samma brickor och kan administrera allt från samma program. Det finns även möjlighet till integration av inbrottslarm. Det är inga billiga prylar men bra och kanske billigare på längre sikt. Skall ni inte ha larm kan man kolla på Axema, entro, Paxton, aliro eller axis. Finns säkert något till.

Men det är klart att om du är bra på att knacka kod och pula elektronik kan du slänga ihop något med arduinos och något enkelt gränssnitt för att lägga in brickor. Jag kör hemmapulat på huset. Arduino med RFID. Tyvärr är jag för dålig på att programmera så jag får lägga till brickor genom att flasha om huvudarduinon.
Skriv svar